Jag ska förbereda för en central i ett garage som ska byggas. Kan jag dra en av de nya jordkablarna som är femledare, 6mm2. Så kan elkillen märka om nollan till jord och koppla på det innan skenorna på befintlig central så får jag minst 10 mm2 på Pen plus att han kan sätta en egen jordfelsbrytare i det nya garaget?

Menar du att sätta 6 mm2 nolla + jord och använda dom som PEN? Även fast det blir 12 mm2 brukar det avrådas från det.

Nej, så kan du inte göra. Men varför inte köra femledarsystem?

Så gjordes det hos mig när min utbyggnad skulle få el, det byttes till TN-S innan första centralen. Så nu är det femledare till båda centralerna

Som sagt använd kabeln som det är tänkt dvs 5-ledarsystem med separat jord och nolla. Det finns ingen vinst med att "kludda" ihop ett hemgjord 4-ledarsystem.

• Gilla
Niburu
  • Laddar…
Kan elkillen sätta en ny jordfelsbrytare i den nya garagecentralen om det är delat till femledare dit?

Visst. Det är inget problem.

Jag vill bara få det här rätt från början när jag nu ska förbereda med grävning. Om jag efter första centralen övergår till tns kommer jordfelsbrytaren i den att bli engagerad i garaget också? Det vill jag inte ha.

Det beror ju på hur den ansluts.

Den koppling som finns mellan JFB och TN-S är att en JFB kräver TN-S efter JFBn. Men TN-S kräver ingen JFB. Man kan gå över till TN-S utan att en JFB är med i spelet. Se utgående huvudledning 1 och 2 i bilden nedan.

Elektriskt schema visar TN-C-inmatning och tre TN-S-utgångar med JFB, inklusive huvudledning och säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men om det är så att utgående ledning behöver avsäkras kan det bli praktiska problem. Man kanske då hamnar under centralens JFB i alla fall pga platsbrist. I bilden ovan har man förmånen av att det finns plats att bygga upp centralen så som man vill, och kan placera säkringar före centralens grupper som utgående huvudledning 2 visar.

I ditt fall kan du alltså lägga ned en femledare utan problem. Om det räcker med 6 mm² vet vi dock ingenting om. Har någon räknat på det i ditt fall? Här kan man behöva titta lite på möjligheterna för inkoppling i matande punkt.

• Gilla
bimmerman och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar! Då gräver jag ner femledaren och lämnar resten till våren då nästa man får ta vid. Gräva är jag bra på(y)

Mikael_L
O OlleKlockare skrev:
Kan elkillen sätta en ny jordfelsbrytare i den nya garagecentralen om det är delat till femledare dit?
Ja inga problem med JFB.

Det enda problemet du kan ha/få, är ifall det sen går vidare med ett 4-ledarsystem (TN-C) efter den centralen, då kan du inte använda TN-S före.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.