Hej, nu är jag igång igen, har ju tänkt koppla in spishäll som tydligen krävde nolla i uttaget villket jag inte har, nu tänker vi på annat sätt, om man köper en bättre begagnad spis på 400v eller om det är 380v. Så har jag hört lite olika, en del säger att nollan behövs även där och några säger att om det är en 400v spis så behövs ingen nolla, nån som vet lite hur det ligger till? Just nu finns inte möjlighet att betala elektriker då det medför en massa andra kostnader som tex nyinstallation utav utag till inbyggnadsugn osv, så en vanlig spis skulle passa bättre.
Kan ju vara svårt för en blocketsäljare att svara på om de har nolla eller ej i sitt uttag.
Kan ju vara svårt för en blocketsäljare att svara på om de har nolla eller ej i sitt uttag.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Finns inget generellt svar eftersom gamla spisar klarade sig utan nolla och var "äkta" 380/400V men nyare kan fortfarande kallas för och vara märkta 400V som inkopplingsalternativ men ändå kräva nolla och egentligen vara byggda för 230V. Läs @Bo.Siltberg eminenta spisbibel för ökad kunskap i ämnet.
Är du osäker, ta bild på inkopplingsskylten och lägg upp i forumet samt invänta svar.
Är du osäker, ta bild på inkopplingsskylten och lägg upp i forumet samt invänta svar.
Om du har 3 faser fram så kan du använda den ena sladden som nolla alltså flytta från L3 till N i både uttag och central , måste märkas noga i bägge ändar dock ! De flesta hällar är nämligen 2 faser + nolla eller går iaf att koppla på detta viset
Ja, det är tre faser fram och så jorden så klart, är nästan lite sugen på att bryta strömmen och fästa en fastråd och en nolla(blå) på en befintlig fasledare och dra fram en själv, vet att man absolut inte får göra själv, fast vad kan gå fel om man är säker på var man ska fästa nollan? Vad jag förstår så finns det en skena i proppskåpet till nollan och 2,5mm area borde ju bli rätt..
2.5mm2 räcker till 16 A så det bör räcka. Jag märkte bara om sladden med blå krympslang på ca 30 cm samt märkte med : OBS ! NOLLA i bägge ändar. Hade nämligen samma dilema i huset. Inga färger är låsta förutom just gröngul så att använda svart / grå / brun som nolla är inte olagligt.
Jag tror inte att du lyckas med den manövern. Alltså att dra ut en och i två trådar medan tre trådar ligger kvar i röret. Jag har dålig erfarenhet av att dra i trådar i rör som inte är tomma om det inte är en mycket kort bit. Större chans att lyckas med att dra ur alla fyra och samtidigt dra i fem nya. Eller dra ur fyra trådar samtidigt som du drar i en dragtråd. Sedan drar du i de fyra ledarna igen tillsammans med en femte.A ankan678 skrev:
Angående frågan om spis som verkligen går på 400V så skall den vara märkt med "elementspänning 400V" Dessutom brukar der stå "400V 3~" Om det står "400V 3N~" så fungerar det inte.
Okej. Tack för svar, ja, kanske bäst att dra helt nya kablar för att slippa trassel och stopp i rören, det med att omvandla en fas till nolla så blir det alltså två faser och en nolla och det förstår jag inte vilka stift som faserna ska sitta i typ l1 och l2 kanske, men låter bättre med fullmatat utag, men vad vet jag?? Fk 2,5 funkar??
FK 2,5 mm² brukar det vara. Det skall vara något udda om inte det räcker. Det finns en bra lösning. Och det är att se till att uttaget blir fullkopplat. Att ha två faser och nolla kopplat till uttaget går att göra. Då måste man koppla om även i spisen. Men det är inte rätt. Ett perilexuttag skall vara fullkopplat. Att fortsätta som nu med ett perilexuttag som har tre faser men ingen nolla är ännu mer fel eftersom det innebär en risk för att utrustning som kopplas in i det går sönder. Det näst bästa efter att dra fram så att uttaget blir fullkopplat är att ta bort det och ansluta spisen fast i en dosa i stället. Antingen en ren 400V-spis eller en 230V-spis som du kopplar till två faser och nolla. Här kommer flera att invända att en neutralledare skall vara blå i hela sin längd och att det senare inte är ok. Men om man nu skall väga saker som inte är ok mot varandra så klassar jag det som ett mindre fel än ett perilexuttag som saknar en ledare.
Jag håller med, jag ska jobba i helgen, men när jag är i huset näst så ska jag göra det strömlöst och först kolla i skåp och kontakt igen så det inte är några oklarheter och sedan efter inköp av kablar, drar jag helt nya, men som sagt är jag osäker på något så får jag be nån komma och hjälpa till, tycker det är lite dumt att nån satt in ett perilex i väggen utan nolla, spis har bytts en gång tidigare när vi bodde där, och det är ju bara tur att det har funkat
Har pratat med elektriker som sa att han kunde fixa det snabbt genom att bara göra om en ledare till nolla och sen ville jag ha ett uttag på egen grupp till inbyggnads ugn, men då skulle han höja kyl/frys uttaget till 16a och köra ugnen på samma som kyl/frys. Iofs dra nya 2,5 kablar men låter lite som fullösning på spiskontakten och detta skulle kosta nästan 4000
Är det en inbyggnadshäll du skall ha och inte en hel spis? Den behöver oftast bara två faser och nolla. Den går oftast inte att koppla till tre faser. Så om elektrikern är ok med att använda en icke blå till nolla är det bara att köra på. Men jag skulle hellre ha ugnen på samma grupp som hällen än kylskåpet. Och då behöver du fem ledare i alla fall. Och jag skulle hellre ta bort perilexuttaget än lämna det icke fullkopplat.