2 199 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Koppla ”gummikabel”
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det borde fungera. Tänk på att kabeln skall ha dragavlastning i dosan. Sedan har man det där med att inte lita på färger. I din klippta kabel har du sannolikt en gulgrön jordledare. Eftersom du inte kan se var den är inkopplad i den klippta kontakten, så bör du kontrollmäta att den verkligen är jord. Man kan tänka sig att fabriken får in en batch med felkopplade sladdställ, och istället för att skrota, så kopplar de ”fel” i pumpen.
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2017/juni/oenighet-kring-varfor-wagoklammor-brinner/
här tror jag hittar du svaret.
Verkar att Wago 221 funkar bra med FK-kabel.
här tror jag hittar du svaret.
Verkar att Wago 221 funkar bra med FK-kabel.
Flexibel kabel (anslutnings kabel) är flexibel för att består av många koppartrådar, ju mer desto mer flexibel kabel. Och Wago enligt deras beskrivning passar till en-trodiga kablar, fåtrådiga(kanske ditt fall) och också till mångtrådiga. Så egentligen till alla typer om man låser Wago noggrant. Den enda som du får gärna dubbelkolla - det är ström som tål Wago, det står på sidan av Wago och sedan kolla med säkringarna om de är lägre. Jag såg att det finns på 20A och 32A Wago...C cpalm skrev:
Oavsett vilken kabel man använder så får man den kontakt som behövs. så om man använder enkardeliga eller rikkardeliga trådar spelar ingen roll, kontaktytan räcker med god marginal. Oftast är ledningen säkrad med 10 A och ibland 16A och dom strömmarna är långt under vad en Wago 221 helt riskfritt klarar att hantera.
Klicka här för att svara