Hur ska man tänka/räkna kring spänningsfall när man dimensionerar kablar?
Kan det finnas situationer där man VILL ha ett större spänningsfall än normalt?
Ett exempel:
Jag har 45m kabelväg i rör mellan elcentral och garage (ligger i samma byggnad).
Om jag ska sätta en undercentral i garaget som avsäkras med 3-fas 16A, vad är det som säger att 2,5/4/6/10 kvmm är lämpligt?
Hur resonerar man om man har hög inkommande spänning kontra låg?
Mvh
Kan det finnas situationer där man VILL ha ett större spänningsfall än normalt?
Ett exempel:
Jag har 45m kabelväg i rör mellan elcentral och garage (ligger i samma byggnad).
Om jag ska sätta en undercentral i garaget som avsäkras med 3-fas 16A, vad är det som säger att 2,5/4/6/10 kvmm är lämpligt?
Hur resonerar man om man har hög inkommande spänning kontra låg?
Mvh
Det finns två rekommendationer angivna i installationsstandarder.
* Max tillåtet spänningsfall i huvudledning - 2%
* Max tillåtet spänningsfall i gruppledning med mindre allmänlaster och belysning - 1%
i övriga gruppledningar max 2%
Det senare "kravet" kan låta märkligt, men jag har tolkat det som att det är just när man har belysning med i gruppen så märks det så tydligt på att det flimrar i ljuset när större laster slås på.
Dessa 2% + 1%/2% är inget absolut stenhårt, skrivet i sten - krav. Men det är mycket god riktlinje.
Och dessutom, när man börjar närma sig detta spänningsfall brukar man även börja närma sig gränsen där tid för automatiskt frånkoppling vid fel överskrids.
Dvs, den tid som förlöper mellan en kortslutning skett och säkring löser, under denna tid kan det vara farligt för människor och djur att hålla i delar av elanläggningen eller t.o.m vistas i dess närhet (för djur)
* Max tillåtet spänningsfall i gruppledning med mindre allmänlaster och belysning - 1%
Det senare "kravet" kan låta märkligt, men jag har tolkat det som att det är just när man har belysning med i gruppen så märks det så tydligt på att det flimrar i ljuset när större laster slås på.
Dessa 2% + 1%/2% är inget absolut stenhårt, skrivet i sten - krav. Men det är mycket god riktlinje.
Och dessutom, när man börjar närma sig detta spänningsfall brukar man även börja närma sig gränsen där tid för automatiskt frånkoppling vid fel överskrids.
Dvs, den tid som förlöper mellan en kortslutning skett och säkring löser, under denna tid kan det vara farligt för människor och djur att hålla i delar av elanläggningen eller t.o.m vistas i dess närhet (för djur)
Hur skulle du resonera i mitt exempel, skulle det vara ok tycker du med 4kvmm eller ska man gå upp till 6kvmm?Mikael_L skrev:
Det finns två rekommendationer angivna i installationsstandarder.
Av nyfikenhet, varför skulle jag behöva avsäkra i matande ände?E elmont skrev:
Skillnaden i pris för mig är 4:-/m vilket är 900:-. Priset är inte så viktigt i sammanhanget.
Ifall du drar 2,5mm2 så får du ca 100 m 2,5mm2 som har en resistans på ca 0,8ohm.X xLnT skrev:
Vilket ger ett spänningsfall på 12,8V vid 16A => ca 5,5% spänningfall, så det blir lite väl dåligt på den sträckan.
Det är i avståndet, 45 meter, som spökar, helt klart.
Så JA, jag tycker att man lämpligen går upp till 4mm2 eller 6mm2, vilken som är billigast och ryms i röret.
Du kan troligen gå ner till 2,5 mm2 på jordledaren ifall du drar TN-S (5-ledarsystem) och det är på gnällen att du inte annars får in ledarna i röret, men det bör vi räkna på för säkerhets skull, så återkom ifall du är sugen på denna oortodoxa lösning.
Det har du ju redan bestämt dig för att göra ...X xLnT skrev:
X xLnT skrev:
Men om du har sådan area att dina huvudsäkringar/mätarsäkringar kan fungera som skydd för denna kabel kan du skippa de där 16A säkringarna, om någon gräver i kabeln så det blir kortslutning, eller mixtrar i centralen i garaget med kortslutning som följd så löser en huvudsäkring innan kabeln tar skada.
Nej, det är inte aktuellt, det är ett 32mm VP-rörMikael_L skrev:
Ifall du drar 2,5mm2 så får du ca 100 m 2,5mm2 som har en resistans på ca 0,8ohm.
Vilket ger ett spänningsfall på 12,8V vid 16A => ca 5,5% spänningfall, så det blir lite väl dåligt på den sträckan.
Det är i avståndet, 45 meter, som spökar, helt klart.
Så JA, jag tycker att man lämpligen går upp till 4mm2 eller 6mm2, vilken som är billigast och ryms i röret.
Du kan troligen gå ner till 2,5 mm2 på jordledaren ifall du drar TN-S (5-ledarsystem) och det är på gnällen att du inte annars får in ledarna i röret, men det bör vi räkna på för säkerhets skull, så återkom ifall du är sugen på denna oortodoxa lösning.
Men jag vill inte lägga grövre än jag behöver, vill få plats med annat också.
Jag räknade fram ett spänningsfall på 6,5V med 4kvmm kabel och 16A/230V på 45m. Vi har 244V på inkommande, det blir 2,6%
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg