Anders 1920-tal
Hej!

När vi drog in fiber på tomten härom året passade jag på att lägga ner ett kabelrör för el till ett uthus eftersom fiberdragningen passerade precis förbi uthuset. Nu under hösten var det dags för etapp 2 då jag tog mig för att gräva ner ett kabelrör resterande sträcka från bostadshuset (dit fibern drogs) ner till huvudcentralen. Den totala sträckan är ca 65 meter. Nu funderar jag lite på vilken typ av jordkabel som är lämplig att dra i rören. Jag vill kunna ha någon lampa och vägguttag inne i uthuset samt ytterbelysning. Ett eventuellt kraftuttag kanske kan vara aktuellt (lika bra att passa på?) Vad föreslår ni för jordkabel? För- nackdelar?

tack på förhand!

Typen av kabel är inte så viktig som dimensioneringen av densamma samt avsäkring.

En typisk N1XV kabel är nog lämplig.
Hur stor last har du tänkt dig och hur lång kabelnät är det mellan centralerna?

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Iom att det är hela 65 meter så kan jag nästan lova att du behöver dra en 5g6 mellan, för att klara krav på utlösningsvillkor och spänningsfall, även om du bara ska ha max 16A där.

Klarar du dig med 10A, så kan det vara ide att räkna på en 5g2,5 och se hur det fungerar, om du är ganska säker på att ingen effektökning är i sikte.
Men jag finner det troligt att det ramlar ner på en 5g6 ändå.
Men visst finns det lite fusktrick att ta till om det är på gnällen, t.ex. avsäkrat med diazed (porslinssäkringar) samt en JFB i matande ände, då kan man krångla sig fram lite längre genom regelverket och matematiken.
Dock visar det sig ofta att en 5g6 blir billigare ändå, till sist. ;)

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
En snabb uträkning i EL-Vis ger max 71 meter 2,5mm² N1XV 16 A typ C med förläggning i mark.
Går man upp till 6mm² så ökar maxlängden till 171 meter.
(slog på förimpedans 500mOhm och kortslutning 5kA)
Tar man ut 10A så får man späningsfall på ca 1% med 6mm² och 2,4% med 2,5mm²

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Anders 1920-tal
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Typen av kabel är inte så viktig som dimensioneringen av densamma samt avsäkring.
När jag läst här tidigare verkar de olika kablarna vara olika flexibla. Eftersom jag är lite orolig att kabeln inte ska gå att dra igenom rören pga småböjar tar jag gärna den som är enklast att dra

Ekkj 4x10 10 mm2, är det rätt? Vad finns det för motsvarigheter?

Mikael_L
Anders 1920-tal
X xLnT skrev:
En typisk N1XV kabel är nog lämplig.Hur stor last har du tänkt dig och hur lång kabelnät är det mellan centralerna?
jag har tänkt att ha utomhusbelysning (stallykta), vägguttag för iPhone-laddare, ljudanläggning och kanske två taklampor. Utomhus kanske jag passar på att sätta ett vanligt 240v-uttag. Det är 65 meter mellan huvudcentralen och den tilltänkta undercentralen

Som Mikael_L skriver så är en ACEFLEX det du ska välja om den ska dras i rör med lite böjar och gärna med lite kabelsmörja.

Drar du 5G2,5 och säkrar 10A så går det fint. Använd då vanlig smältpropp eller en dvärgbrytare typ C. Du avslutar då denna trefasgrupp i en dosa och går därifrån med 1,5mm2 ut till dina förbrukare. Det är då viktigt att kabelns skyddas av jordfelsbrytare.
Du kan dra EKLK, EQLQ, EXLQ, N1XV, EKKJ eller EXQJ, det som blir billigast. Kablar som avslutas med J heter 4x2,2/2,5

Vill du istället sätta en undercentral drar du Typ N1XV 5G6, sätter central med jordfelsbrytare och går ut därifrån.

• Gilla
Anders 1920-tal och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Johan456 skrev:
Drar du 5G2,5 och säkrar 10A så går det fint. Använd då vanlig smältpropp eller en dvärgbrytare typ C
Tja, då räknar vi lite:
65 m 2,5mm2 har en slingresistans vid 20°C på 130 x 0,00741 = 0,96 ohm.
Sen med lite kompensation för ev varma ledningar så får vi väl lägga på en 25%, som en mellan tummen och pekfingret säkerhetsfaktor vilket ger en resistans på 1,2 ohm.

Och en C10 kräver 100A i kortslutningsström, så förimpedans + första huvudledning + denna huvudledning får vara max 230V/100A = 2,3 ohm.

Sen ska det finnas lite marginal så vi även kan dra gruppledningar från UC, och ev någon skarvsladd. Så jag bedömer att förimpedansen innan denna huvudledning för vara max 2,3 - 1,2 = 1,1 ohm, och även här lite kompensation för varma ledningar så slutar det väl i något runt 0,8 ohm.
Nätägarens uppgift på förimpedans är redan kompenserad för varma ledningar, men mäter man själv måste man tänka på detta.

Detta är bara högst överslagsmässigt, ungefär som det går till i huvudet på mig ifall jag står ute på fält och funderar på ifall det klarar sig.
En korrekt uppställd och uträknad dimensionering är vackrare. :)

Men min poäng är att det finns inte så mycket marginaler, det beror på hur starkt elnät TS har och hur långa huvudledningar är efter avlämningspunkten.
Och troligen blir det även lite väl mycket spänningsfall också.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag har gjort en beräkning, det är lugnt. Man har goda marginaler även vid Zför 1ohm.

när man går ut med en huvudledning på 2,5 och säkrar 10A är Zför mindre viktig. Den påverkar inte så mkt.

J Johan456 skrev:
Jag har gjort en beräkning, det är lugnt. Man har goda marginaler även vid Zför 1ohm.

när man går ut med en huvudledning på 2,5 och säkrar 10A är Zför mindre viktig. Den påverkar inte så mkt.
109m är max ledningslängd 1Ohm Zför. Spänningsfallet ligger på 2,34% vid 10A last. Kabelns temperatur är med hänsyn till spänningsfallet satt till 50 grader. Det är nog dessutom i överkant för ledning, ensam i ett rör i mark, 2,5mm2 CU. Med hänsyn till utlösningsvilkoret är kabelns begynnelsetemperatur satt till 70 grader. Även det är mkt osannolikt.

• Dokument med tekniska beräkningar för en elektrisk installation visande spänning, belastning, skydd och resultat för ledningslängd och spänningsfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Du har inte gjort någon beräkning, du har matat in uppgifter i ett program och fått ett resultat som inte stämmer. Om du kan visa hur du kommer fram till att en ledning på 2.5 mm² skyddad av en C10 kan ha längden 109 meter map utlösningsvillkoret på 0.4 sek vid förimpedansen 1 ohm vid temperaturen 50 grader så ska jag käka upp mina tofflor! 109 meter kan man komma i närheten av med diazed 10 A.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag tror du missförstår, temperaturen 50 grader är angiven för spänningsfall. Elvis räknar inte hur varm kabeln blir med hänsyn till spänningsfallet. När de gäller dessa kabelstorlekar så används ofta tumregler, vid beräkning får jag fram detta, jag kan prova i FEBdok också men det får vänta till tisdag. Men säg mig Bo, på vilket annat sätt kan man bättre bevisa att detta inte fungerar? Visst, jag kan också räkna RåxL/A, men ett program som tillämpar SS4241424 borde ge mig ett korrekt svar, eller hur? Hur skulle jag annars kunna svara på om hur jag ska ställa en effektbrytare som skyddar 2//AXQJ 4x240/72 som ligger i rör i mark tillsamman med 15 andra kablar? Den kabelns strömvärde blir dock mkt lägre än 2x250A som tumregeln säger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.