När vi flyttade till huset va det gjort så. Det va 3faser fram till uttaget medans hällen ville ha 2faser jord och nolla. Då hade nån snott ena fasen och gjort det till nolla. Sen ugnen va kopplad under diskbänken med skarvsladd till ett uttag längre bort.

Tyckte inte alls om det och tog hit en elektriker föratt sätta dit ett nytt 230 uttag. Han kontrollerade kablar och upptäkte att ena faskabeln va skadad nere vid golvet. Rekommendation va att dra nya kablar tänkte att vi precis flyttat in här och kommer nog bo här länge så bättre att göra ordentligt. Det drogs 3nya faser, nolla och jord från proppskåpet. Ett nytt schider perilex uttag installerades samt ett nytt 230 uttag till ugnen. Då fick hällen sina 2faser och ugnen 1. Helt perfekt.

Allt som allt ca 3000kr. Tycker det är värt att göra det ordentligt då det inte va så dyrt som jag trodde.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hej, nu köpte jag en bättre beg spis istället, kollade lite snabbt på spiskontakten och det verkar vara jord, nolla och 2 faser. Så jag tänkte göra om en av faserna i mitt uttag till nolla, då borde allt bli bra och enkelt, givetvis markerar jag fadkablen blå när denna blir till nolla, en fråga bara är det vanligt med 2 faser på spis? Btw är nog varmluftsugn då det sitter fläkt iden.

tommib
Lägg upp bild på kontakten. Om du med spiskontakt pratar om det som sitter på själva apparaten och den bara har tre runda stift så är det med all säkerhet en 400 V spis som inte behöver nolla. Varför tror du att det är två faser, nolla och jord?

Typskylt och inkopplingsanvisning är också bra att se, ta bilder på dem också.

Det är inte så vanligt med en fullstor spis som bara använder två faser.

Hej, ska försöka bifoga ett par bilder..
Han jag köpte spisen av sa att nolla krävdes är som sagt en varmluftsugn..

• Elektriskt schemas klistermärke för anslutning av varmluftsugn med 400V märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en stickkontakt med tre stift avsedd för varmluftsugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Elgh
  • Laddar…
tommib
För den spisen krävs inte nolla, det är en ren 400 V spis. Det framgår tydligt från inkopplingsanvisningen där det är utmärkt 400 V elementspänning på multipla sätt.

Det är också tydligt från stickproppen att det inte behövs en nolla eftersom nollstiftet saknas.

Okej. I mitt vägguttag har jag jord och tre faser, ( brun,svart och vit) vilken fas som sitter var spelar ju ingen roll, och antgligen sitter det inte nåt i motsvarande stift till det som saknas, är det helt säkert att bara trycka in kontakten och dra på spisen? Btw, nån sa att det ska vara nolla för att det är fläkt i, men min första tanke när jag såg kontakten var också att nollan inte fanns.

Det kan sitta ett effektmotstånd i som tar ner spänningen till 230V, det är mycket vanligt i rena trefasspisar, och eftersom fläkten inte kräver någon större effekt kan även den klara sig med ett effektmotstånd eller så är den lindad för 400V

Okej. Tack då testar jag kanske ikväll, eller i morgon..

tommib
Ja, det är säkert att sätta i stickproppen såtillvida att spisen inte kommer gå sönder även om något skulle vara fel. Om ditt uttag är omkopplat för nolla så kommer det bara vara så att stora delar av din spis inte fungerar.

Den enda farliga felkopplingen som kan föreligga är om man anslutit en fas till skyddsjord, dvs mittstiftet, men det är så långsökt att man inte ska behöva tänka på det.

Fasordning spelar ingen roll, spisen är en rent resistiv apparat. Kan inte tänka mig att fläktmotorn skulle vara trefas och få konstig rotationsriktning.

Helt säkert är en formulering man skall vara försiktig med. Vi vet inte här hur kabeln är ansluten i spisen. Vi vet inte här hur trådarna är anslutna i uttaget. Men när det kommer till nollan är det så säkert det kan bli från bilder att den spisen inte behöver en nolla. Nollstiftet saknas som sagt i stickproppen. Vidare finns det ingen nolla med i inkopplingsanvisningan.

tommib
Nej, det bästa är förstås att kolla hur det är kopplat i spisen. Om föregående ägare mumlade om att nolla krävs (med den kabeln, suck) så kan det vara läge att kolla att inte inkopplingen är skum i spisen.

Hej. Tack för alla svar, jag kopplade in spisen och kunde starta alla plattor och ugn. Vet inte om det kom nån värme, men det funkar säkert som det ska, tusen tack.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.