Hej.

Vi har vid ett flertal (fyra, tror jag) tillfällen de senaste månaderna fått strömmavbrott (eller annan tokighet i strömmatningen) på en fas.
Strömmen har kommit tillbaka/normaliserats "av sig själv" efter en stund, jag har i alla fallen märkt felet när jag noterat att apparater har tappat inställningen som de gör vid strömavbrott (två klockor, olika fabrikat och ålder samt en lampa). Andra maskiner, som sitter på annan fas, är inte påverkade.

Allting sitter på samma jfb. Jfb:n är inte självåterställande.

Vi har aldrig haft problem med strömavbrott eller irreguljäriteter i matningen tidigare. Transformatorstationen ligger 20m från huset och jag TROR inte att nätägaren gjort något med den (den är ganska invuxen bakom buskar - det borde synas om de varit där).

Min fråga är nu om ni tror att detta är ett problem i husets elsystem, eller om det kommer från matningen.
Finns det några troliga felfall som ger dessa symptomen?
Bör man be en elektriker komma och titta?

/ Fredrik

Kan vara glapp någonstans. Var felet är går inte att säga utan måste testas fram genom mätning.
Edit ja en elektriker ska kunna hitta felet om det är i huset.

Skadad undervattenskabel med exponerade trådar och isolering på ett trägolv, tecken på elektriskt fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Titta på elmätaren nästa gång där kan du läsa om någon fas saknas på ingående. Hade problem på landet (havskabel) och då kunde även nätägaren se det på distans. Hur länge de loggar felkoder vet jag inte men personen på kundtjänst kunde se att den varit borta ett par veckor.

Hos oss kom och gick faserna även fast kablen såg ut så här.

Redigerat:
  • Wow
ricebridge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.