5 132 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Ansluta till smart elmätare?
Nätbolaget håller på att byta ut alla elmätare mot en ny modell, häromdagen ringde det på dörren och det var det min tur att få en ny installerad.
Här finns mer info:
https://sandvikenenergi.se/kundserv...onenselmatare.4.7a3081351693870410eaa058.html
Från sidan: "De nya mätarna har många fördelar, bland annat en kundkontakt som ger möjligheter till kunden att koppla upp sig mot mätaren och analysera sin förbrukning"
Jag tyckte att det var intressant och föreställde mig att det bara skulle behövas en kabel av något slag, en dator och något program... men jag hittar ingen begriplig information om hur detta fungerar? Det tycks som att mätaren är smartare än vad jag är.
Någon som vet?
Här finns mer info:
https://sandvikenenergi.se/kundserv...onenselmatare.4.7a3081351693870410eaa058.html
Från sidan: "De nya mätarna har många fördelar, bland annat en kundkontakt som ger möjligheter till kunden att koppla upp sig mot mätaren och analysera sin förbrukning"
Jag tyckte att det var intressant och föreställde mig att det bara skulle behövas en kabel av något slag, en dator och något program... men jag hittar ingen begriplig information om hur detta fungerar? Det tycks som att mätaren är smartare än vad jag är.
Någon som vet?
Gissningsvis är det så att mätaren är uppkopplad mot energibolagets system som loggar och presenterar förbrukning/status på internet. Så något felaktig info isåfall eftersom du inte kopplar upp dig mot din elmätare utan bara får tillgång till aktuell data via internet ("mina sidor")
Edit:
Haha, jag hade nog fel, det verkar finnas ett uttag och att man som kund kan köpa en särskild display:
"
Makes it possible for the consumer to see the
current consumption or the export of electricity
from e.g. solar cells or wind turbines, etc. To read
this data, a dis-play complying with EN-13757-2
must be purchased."
Citerat från elmätarmanualen.
Edit:
Haha, jag hade nog fel, det verkar finnas ett uttag och att man som kund kan köpa en särskild display:
"
must be purchased."
Redigerat:
Den mätaren är förberedd för extern kommunikationsutrustning vet dock inte om den utrustningen finns att köpa i Sverige ännu. Finns lite info om man googlar kamstrup ccc-modul.
Så här står det i instruktionen för mätaren.
"Modul för förbrukarkommunikation (CCC)
I kamstrups omnipower trefasmätare går det att montera en ccc-modul. Moduken kan användas för kommunikation och datautbyte med Smart-home produkter som energiskärmar och externa reläer. Ccc-modulen monteras utan verktyg. Utan att mätarens försegling behöver brytas"
Locket/luckan till ccc-modulens kontakt brukar vara plomberad.
Däremot kan nätbolaget läsa av mätaren i realtid och logga, spänningsnivåer, strömmar, effektriktning, få larm vid öppnande av kåpa, fasbortfall eller onormal spänning, mm
Mätaren har även en inbyggd brytare som kan fjärrmanövreras av nätbolaget.
Så här står det i instruktionen för mätaren.
"Modul för förbrukarkommunikation (CCC)
I kamstrups omnipower trefasmätare går det att montera en ccc-modul. Moduken kan användas för kommunikation och datautbyte med Smart-home produkter som energiskärmar och externa reläer. Ccc-modulen monteras utan verktyg. Utan att mätarens försegling behöver brytas"
Locket/luckan till ccc-modulens kontakt brukar vara plomberad.
Däremot kan nätbolaget läsa av mätaren i realtid och logga, spänningsnivåer, strömmar, effektriktning, få larm vid öppnande av kåpa, fasbortfall eller onormal spänning, mm
Mätaren har även en inbyggd brytare som kan fjärrmanövreras av nätbolaget.
Tack för svaren, jag inser att jag var lite otydlig i min beskrivning, det finns ett uttag monterat som tydligen kallas HAN-modul. Det är ett RJ45-uttag och är inte plomberat.

Egentligen har jag inget behov av att koppla upp mig till mätaren utan tänkte bara göra det för nöjes skull.
Edit: Fann detta:
https://forum.logicmachine.net/printthread.php?tid=1881
Jag tror jag lägger det hela på is
Det verkar lättare sagt än gjort att få tag i en sådan display och få den att fungera, man tycks behöva vara någon sorts datoringenjör för dettaH huvudtystnad skrev:Haha, jag hade nog fel, det verkar finnas ett uttag och att man som kund kan köpa en särskild display:
"
must be purchased."
Egentligen har jag inget behov av att koppla upp mig till mätaren utan tänkte bara göra det för nöjes skull.
Edit: Fann detta:
https://forum.logicmachine.net/printthread.php?tid=1881
Jag tror jag lägger det hela på is
Redigerat:
Klicka här för att svara