Jag är ingen elektriker men vill gärna ha svar från någon kunnig i ämnet. Jag har en maskin som har en blå handske likt våra röda för 3-fas men denna har 4 stift. Är det så att vissa delar av Norge har 115 volt och behöver man 230v för en-fas kopplar man fas mot fas som då blir 230v.
Finns det någon skillnad på själva utförandet i lindningen på motorn i mitt fall eller löser jag det genom att ansluta stiften rätt till vår Fas-Nolla-Jord. Med andra ord hur kopplar jag detta så det fungerar i Sverige?
Finns det någon skillnad på själva utförandet i lindningen på motorn i mitt fall eller löser jag det genom att ansluta stiften rätt till vår Fas-Nolla-Jord. Med andra ord hur kopplar jag detta så det fungerar i Sverige?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Om den stickproppen är rätt kopplad så har du helt rätt att den troligen hör hemma i Norge, dvs 3 x 230 V huvudspänning. För att koppla in din motor bör du däremot titta på motorns märkskylt, det är den som styr. Om det stämmer med stickproppen är den D-kopplad för 230 V. För att köra motorn i Sverige ska du då Y-koppla den istället och montera en CEE416-stickpropp.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
En blå handske antyder att det är 230V i den och den på bilden är avsedd för en 3-fasapparat som har 230V fasspänning. Ska den apparaten användas i vårt svenska nät måste den ha en delta-koppling invärtes som går att koppla om till Y-koppling med nolla. (Pucktvåa..)
Tack för svaren, tyvärr har jag ingen riktig märkskylt -vet vad ni menar. Skall se om jag kan komma åt motorn. Enda skylten som finns utanpå står enbart 230v 50Hz 2Kw 1 Ettan vet jag ej vad den står för!
Normalt skall en sådan maskin gå på en fas i Sverige hur har man då löst det med 3-faser. Ursäkta men det verkar skumt.
Utveckla det gärna, överkurs är bara bra. Finns det ens motorer som har stift enbart för D eller Y koppling.
Normalt skall en sådan maskin gå på en fas i Sverige hur har man då löst det med 3-faser. Ursäkta men det verkar skumt.
Utveckla det gärna, överkurs är bara bra. Finns det ens motorer som har stift enbart för D eller Y koppling.
Står det 230V så är det den spänningen lindningarna ska ha. I sverige har vi 400V systemspänning och 230V fasspänning. Genom att Y-koppla en sådan motor vid 400V systemspänning får lindningarna 230V. Normalt heter lindningarna U1, V1 och W1 på ”primärsidan” och U2, V2 och W2 på ”sekundärsidan”. För att Y-koppla en sådan motor ansluts L1 på U1, L2 på V1 och L3 på W1. U2-W2 byglas. Men du behöver se märkskylten samt lindningarna.
Dessutom gäller följande i Sverige:
Systemspänning/huvudspänning: 400V
Fasspänning: 230V
Dessutom gäller följande i Sverige:
Systemspänning/huvudspänning: 400V
Fasspänning: 230V
Har du en bild på maskinen? Vanligtvis finns en kopplingsbox på motorn där plintarna ser ut som på din bild i inlägg #5. Men du börjar prata om kontaktorer. Om det är kontaktorer inblandade måste även dessa kopplas om. Det är troligt men inte helt säkert att din maskin går att koppla om till att drivas från ett 400V nät. Men om det är kontaktorer inblandade så är det mer att koppla om än bara motorlindningar.
Det är inte så att de "har 115V", de har 230 som vi. Däremot är det två faser i vanliga vägguttag, "nollan" används inte.T Telma skrev:
Om jag fattat rätt byggs nya områden med 400/230, lika övriga Europa.
Jo, de har 115V fasspänning i vissa områden. Men efter som de har huvudspänning i vanliga uttag så är det 230V där.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Öppna stickproppen, kan vara så att det bara är tre trådar och det är en enfas 230 volt maskin som är lite annorlunda ansluten ( CEE i stället för en schucko).
Protte
Protte
Det finns väl inte någon definierad fasspänning i ett IT-nät? Som jag har förstått det finns bara en huvudspänning. Man kan mäta 115 V mot den högimpediva jorden men det är bara för att kunna detektera fel.D Daniel 109 skrev:
Jo, fasspänning är definierad som spänningen mellan fas och en mittpunkt mellan faserna. Sedan har du nog rätt i att den i praktiken inte används.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Då finns den alltså inte i vissa områden