Hallå gott folk!

Jag har en hundkoja som jag tänkte utrusta med ett element specifikt för hundkojor. Hittade ett 24V system som har fått bra omdömen, men några frågor dyker upp i huvudet, och tänk nu på att min förståelse för el är minimal så jag är ute efter den bästa lösningen, särskilt eftersom mina hundars säkerhet går före allt;

Transformatorn måste placeras inomhus, dock är kabeln som ska anslutas till elementet 1 meter lång och hundkojan är ca. 15 meter ifrån huset. Hur löser man det? Längre kabel? Bygga en vädertålig låda så transformatorn placeras bredvid kojan?

Dessutom verkar kabeln väldigt tunn och den måste grävas ned på något sätt så jag slipper ha 15 meter kabel liggandes över gräsmattan. Känns inte som att den är gjord för att grävas ned?

Finns utomhusuttag vid altanen, som även har tak, men det känns inte riktigt säkert att placera en transformator där?

Jordfelsbrytare finns men hur vet man vilka grupper den täcker?

Kort och gott, vilket är bästa (säkraste) sättet att få in elementet?

Transformator och element för hundkoja på köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns ingen jord på sladden till transformatorn, så jordgelsbrytare kvittar. Jag hade nog gjort en fin låda till transformatorn och grävt ner en förlängingssladd i ett gult rör ynder gräsmattan (y)

• Wow
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Lågspänningskabeln bör du inte förlänga till några 15 m, då det blir spänningsfall i den och elementets effekt går ner.
Trafon har dålig skyddsklass (IP30) vilket gör att du måste skydda den, antingen monterad för regn eller i någon plastkapsling.

Vanligtvis täcker en jordfelsbrytare alla grupper.

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
F fritszol skrev:
Det finns ingen jord på sladden till transformatorn, så jordgelsbrytare kvittar. Jag hade nog gjort en fin låda till transformatorn och grävt ner en förlängingssladd i ett gult rör ynder gräsmattan (y)
Det spelar ingen roll om det finns jord eller inte,jordfelsbrytare funkar ändå!

• Gilla
Mickeviking och 6 till
  • Laddar…
F fritszol skrev:
Funderade på just den lösningen eftersom den verkar enkel, men hur är det med nedgrävda skarvsladdar? Även om man drar den i ett rör så är det väl inte godkänt? (Om vi nu ska följa regelverk! :D)

Sen är frågan hur jag ska få till en helt tät låda...limmad akryllåda kanske...:thinking:

E etompau skrev:
Lågspänningskabeln bör du inte förlänga till några 15 m, då det blir spänningsfall i den och elementets effekt går ner.
Trafon har dålig skyddsklass (IP30) vilket gör att du måste skydda den, antingen monterad för regn eller i någon plastkapsling.

Vanligtvis täcker en jordfelsbrytare alla grupper.
Då återstår att montera den vid kojan. Finns det färdiga plastkapslingar i den storleken? (Ska googla på det)

Måste även lösa ström dit bort...

C CM1234 skrev:
Funderade på just den lösningen eftersom den verkar enkel, men hur är det med nedgrävda skarvsladdar? Även om man drar den i ett rör så är det väl inte godkänt? (Om vi nu ska följa regelverk! :D)

Sen är frågan hur jag ska få till en helt tät låda...limmad akryllåda kanske...:thinking:
Jag är inte säker, men när man gräver ner den i ett sådant gult rör som är gjort för det ändamålet måste det väl ändå va bättre
Än att ha den liggandes över gräsmattan..

Lådan måste inte vara 100% vatten tät, bara vädertålig ;) en transformator alstrar värme med, så inte fel om det kan byta luft i lådan

Redigerat:
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
J Johan Lindell skrev:
Det spelar ingen roll om det finns jord eller inte,jordfelsbrytare funkar ändå!
Sant, men ytterhöljet kan fortfarande bli strömförande vid elfel.

C CM1234 skrev:
Då återstår att montera den vid kojan. Finns det färdiga plastkapslingar i den storleken? (Ska googla på det)

Måste även lösa ström dit bort...
Tittade lite på spänningsfallet, och med 24 V, 100 W värmeelement så blir inte spänningsfallet så stort, ca 1 V för 15 m.
Så möjligtvis är det en lösning att du förlägger en 2,5 mm2 kabel och har din trafo vid huset skyddad mot väder och vind.

Vet du effekten på värmeelementet?

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
Bygg en ventilerad "låda" som inte släpper in vatten/snö på hundkojan och sätt ett uttag och trafo där och om du vill kan du även koppla in en belysning på gruppen, köp och lägg en riktig jordkabel i mark (n1xv ca 10:-/m) gärna i ett skyddsrör.

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
Du behöver inte överdriva kapslingen för trafon, jag har haft en sån där stående på en lågt kapad stubbe med en hink över i 15 år !!!

• Gilla
  • Haha
johanoloflindberg och 4 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tittade lite på spänningsfallet, och med 24 V, 100 W värmeelement så blir inte spänningsfallet så stort, ca 1 V för 15 m.
Så möjligtvis är det en lösning att du förlägger en 2,5 mm2 kabel och har din trafo vid huset skyddad mot väder och vind.

Vet du effekten på värmeelementet?
70 W. Är det "lätt" att ordna en sån kabel själv eller är det....bättre att be en elektriker lösa hela projektet? Jag kan ytterst lite om kablar och hur det ska kopplas..

E elmont skrev:
Bygg en ventilerad "låda" som inte släpper in vatten/snö på hundkojan och sätt ett uttag och trafo där och om du vill kan du även koppla in en belysning på gruppen, köp och lägg en riktig jordkabel i mark (n1xv ca 10:-/m) gärna i ett skyddsrör.
Låter bra men är det något jag vågar koppla själv? Är vi petiga så borde en elektriker göra det så jag är lite kluven eftersom jag vill inte riskera hundarna för att jag är snål ;)

Tillägg, söker jag på n1xv finns 3g2,5 och 5g2,5. Med risk för att verka trög, vilken är det som gäller?

C CM1234 skrev:
70 W. Är det "lätt" att ordna en sån kabel själv eller är det....bättre att be en elektriker lösa hela projektet? Jag kan ytterst lite om kablar och hur det ska kopplas..
Vad du kan fixa själv vet nog bara du, men att förlägga en kabel för 24 V, med 70 W belastning är ej behörighetskrävande.

• Gilla
Storpontus
  • Laddar…
Jag tycker att du ska fråga en elektriker om pris nu när du känner dig lite osäker. För om du inte vill/kan/törs göra en korrekt installation så bör du veta att en installation med hjälp av skarvkablar är ett betydligt sämre alternativ inte minst säkerhetsmässigt.

• Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.