3 926 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Matningskabel till spis/ugn innehåller bara fas, nolla och jord?
Hej,
En kompis har fått köket renoverat och den gamla gasspisen bortplockad. En elektriker har förberett med ett perilexuttag för den nya kombinerade spisen/ugnen. Denna blev igår levererad och jag fick då en bild av anslutningskabeln, som inte var förberedd med stickpropp. Den bestod enbart av fas, nolla och jord. Detta känns för mig mycket märkligt då spisens märkeffekt är på 10,4 kW. Hur är det överhuvudtaget möjligt strömförsörja en sådan spis, det skulle ju kräva en säkring på närmre 50 A? De spisar jag har sett har alltid haft fem ledare och blir där med "plug and play" i perilexuttaget efter at en stickpropp har monterats.
Hur som helst; Elektrikern försäkrade min kompis om att det kunde han lösa i veckan. Jag blev dock nyfiken på hur han kommer att lösa detta. Några idéer?
Vänliga hälsningar
En kompis har fått köket renoverat och den gamla gasspisen bortplockad. En elektriker har förberett med ett perilexuttag för den nya kombinerade spisen/ugnen. Denna blev igår levererad och jag fick då en bild av anslutningskabeln, som inte var förberedd med stickpropp. Den bestod enbart av fas, nolla och jord. Detta känns för mig mycket märkligt då spisens märkeffekt är på 10,4 kW. Hur är det överhuvudtaget möjligt strömförsörja en sådan spis, det skulle ju kräva en säkring på närmre 50 A? De spisar jag har sett har alltid haft fem ledare och blir där med "plug and play" i perilexuttaget efter at en stickpropp har monterats.
Hur som helst; Elektrikern försäkrade min kompis om att det kunde han lösa i veckan. Jag blev dock nyfiken på hur han kommer att lösa detta. Några idéer?
Vänliga hälsningar
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Gissningsvis har spisen levererats med en anslutningskabel som skulle fungera i t ex Storbritannien (de har enfas i husen med hög avsäkring) och elektrikern kommer lösa det genom att byta anslutningskabeln.
Ofta ingår kablage till spisar av utlänskastandarder, kollar du i brukar man få ett gäng inkopplingsalternativ att välja mellan. Man får heller inte göra den själv utan behörighet och därför levereras nästan alltid spisar utan monterad kabel. Det en elektriker gör är att han köper med sig en med 5 trådar och färdig kontakt (finns att köpa i olika längder)
Det är inte säkert att spisen kan kopplas om till två-/trefas, det är inte alla som går att göra det på.
Utan att veta vilken tillverkare & modell det är så kan ingen säga om det går eller inte.
Ta och läs Bo Siltbergs spisbibel så får du svar på alla dina frågor och mer därtill,
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Utan att veta vilken tillverkare & modell det är så kan ingen säga om det går eller inte.
Ta och läs Bo Siltbergs spisbibel så får du svar på alla dina frågor och mer därtill,
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Vill du veta hur elektrikern ska lösa det kan du lägga upp modellnumret, eller hellre en bild på typskylten och inkopplingsanvisgningen här så kommer du få svar relativt snabbt. De flesta moderna hällar (och antagligen spisar) är konstruerade som multipla enfasapparater som ska matas med 230 V. Normalt kan man ta bort byglar för att separera dessa och mata med 2 (eller 3) faser. Den långa förklaringen till allt detta finner du i den emninenta spisbibeln som länkas ovan.
Jag säger inte att man ska göra detta om man inte vet vad man gör men det är väldigt lätt att ta reda på hur en anslutningskabel på en spis ska monteras.
TS, ett färdigt perilexsladdställ ska kosta kring 200 kr. Elektriker har för vana att fakturera rätt saftiga materielpåslag så det kan vara läge att kolla det. Samtidigt ska man inte måla fan på väggen, din elektriker kanske är en normal vettig person.
Det är fel. Spisen är en apparat och omfattas inte av auktorisationskrav eller något annat. Det går utmärkt att som privatperson montera sladden själv i den änden. Däremot får man inte koppla in den andra änden i väggen om den ska skruvas fast. Nu skriver TS att där finns ett nyinstallerat perilexuttag så då är det inget problem.N1xv skrev:
Jag säger inte att man ska göra detta om man inte vet vad man gör men det är väldigt lätt att ta reda på hur en anslutningskabel på en spis ska monteras.
TS, ett färdigt perilexsladdställ ska kosta kring 200 kr. Elektriker har för vana att fakturera rätt saftiga materielpåslag så det kan vara läge att kolla det. Samtidigt ska man inte måla fan på väggen, din elektriker kanske är en normal vettig person.
Jo, man kan ju tillägga att kompisen bör klaga hos den som sålde spisen. En spis som säljs för installation i Sverige ska inte levereras med en sladd för något annat land. Här har vi fortfarande, tack och lov, trefas i hemmen i stor utsträckning.
Skärp dig. Tycker du att det är en bra grej att man skeppar med en kabel som inte är avsedd för installation i Sverige? Om något så kan man skippa kabeln helt. Skulle du tycka likadant om man sålde elapparater mot svenska marknaden som levererades med t.ex. stickproppar typ N? Speciellt utan att väldigt tydligt informera om det.
Jag läser bruksanvisningar och det kan TS (eller dennes kompis) säkert också göra. Om det nu finns en elektriker som sagt att han ska lösa det så är det väl fint så men för alla andra som undrar så är det en enkel operation att sätta dit en anslutningskabel.
Jag läser bruksanvisningar och det kan TS (eller dennes kompis) säkert också göra. Om det nu finns en elektriker som sagt att han ska lösa det så är det väl fint så men för alla andra som undrar så är det en enkel operation att sätta dit en anslutningskabel.
1) Vi vet inte hur spisen är inköpt! (I affär eller Internet från annat land?)
2) Det finns lägenheter i Sverige där detta vore helt rätt sladd
3) Det är inte alla som tycker att det är "fortfarande, tack och lov, trefas i hemmen i stor utsträckning."
Numera är väl de norska 3-stiftskontakterna tillåtna i Sverige också, det är kontaktdon för 25A, "enfas" (räcker till många "normala" spisar, kan vara klent för induktionshällar), alternativet vore ju ett blått 32A eller 63A CEE-don, och de kan nog vara lite klumpiga att sätta bakom en spis. 5x16 vet jag finns infällda, men jag har inte koll på dito 3 x Area.
2) Det finns lägenheter i Sverige där detta vore helt rätt sladd
3) Det är inte alla som tycker att det är "fortfarande, tack och lov, trefas i hemmen i stor utsträckning."
Numera är väl de norska 3-stiftskontakterna tillåtna i Sverige också, det är kontaktdon för 25A, "enfas" (räcker till många "normala" spisar, kan vara klent för induktionshällar), alternativet vore ju ett blått 32A eller 63A CEE-don, och de kan nog vara lite klumpiga att sätta bakom en spis. 5x16 vet jag finns infällda, men jag har inte koll på dito 3 x Area.
1. Sant
2. Sant, men inte i det här fallet.
3. Sant, men jag tycker de är tokiga
Tror att Norwescodonen drogs in helt, efter att någon dåre lyckats trycka i ett åt fel håll med följden att jordstiftet hamnar på fasen (snacka om designfel).
2. Sant, men inte i det här fallet.
3. Sant, men jag tycker de är tokiga
Tror att Norwescodonen drogs in helt, efter att någon dåre lyckats trycka i ett åt fel håll med följden att jordstiftet hamnar på fasen (snacka om designfel).
Finns både en och trefas spis i lägenheter
I sig ligger väl skyddet mot förväxling både i längden på jordpinen och i 2 räfflor på ena sidan av donet om jag minns rätt.tommib skrev:
Oavsett vilket är det enfas 25A uttag som ibland kallas Norwesco-don idag ok att använda; se detta frågesvar från elsäkerhetsverket:
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/Arkiv-fragor/spisinstallationer/
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag har rensat bort en del osakliga inlägg, med följdinlägg.
/moderator
/moderator
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Fast jag har för mig att det finns en tråd här om att det nu istället är eller skall bli förbjudet i Norge. Norrmännen har upptäckt att norvesco uttaget inte är tillräckligt petsäkert, tror jag det var. Så att lagom till att det blev godkänt i Sverige, där det använts olagligt under ett antal år, så förbjuds det i ursprungslandet.S Soltorp40 skrev:
Oj, här blev det liv och rörelse, kul! Då får jag dra mitt strå till stacken och bidra med lite bilder så att vi får ett avslut 
På den första bilden syns anslutningskabeln som spisen levererades med. Ser ut till att vara ganska grova trådar, vilket förklarar saken. Spisen är dock köpt i en svensk butik så det gör inte mycket nytta ändå (då jag antar att de flesta spisar i Sverige faktiskt kopplas med perilex). På den andra bilden syns typskylten. Spisen bör alltså just nu vara kopplad/byglad enligt alternativet längst till höger. När elektrikern är klar sitter det antagligen en femledare med perilex, kopplad enligt alternativet till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På den första bilden syns anslutningskabeln som spisen levererades med. Ser ut till att vara ganska grova trådar, vilket förklarar saken. Spisen är dock köpt i en svensk butik så det gör inte mycket nytta ändå (då jag antar att de flesta spisar i Sverige faktiskt kopplas med perilex). På den andra bilden syns typskylten. Spisen bör alltså just nu vara kopplad/byglad enligt alternativet längst till höger. När elektrikern är klar sitter det antagligen en femledare med perilex, kopplad enligt alternativet till vänster.