TheImprovisor
Hade tänkt skruva upp ett jordat eluttag i anslutning till avbildade dosa. Elanslutningsdosa med synliga ledningar och kopplingar, potentiellt felaktigt ansluten jordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag mäter med multimeter får jag fram 380 volt mellan ledarna, utom när jag mäter mot jordkabeln, då blir det 240 volt. Är detta normalt?

För att få lite ledning (no pun intended) så skruvade jag loss locket på en annan dosa där dels ström till ett element och dels ström till ett 240 volts ojordat vägguttag är draget. Där syns att jorden är använd som nolla, antar jag, till vägguttaget och som jord till elementet som det verkar. Allt enligt bild nedan. Detta verkar lite konstigt, anser jag. Är det tom farligt?

Tilläggas skall att jag skrinnlade tankarna på att själv sätta upp ett nytt vägguttag, pga för lite kunskap. Frågar mest för att jag vill lära och förstå.

Öppnad eldosa med synliga färgkodade elledningar och anslutningsterminaler på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för lite input.

• Gilla
erland79
  • Laddar…
Magnus E K
Det går inte att göra en (korrekt) anslutning av ett vägguttag till de dosorna som de ser ut i nuläget, då de saknar neutralledare (även kallad nolla). Kopplingen på bild 2 är helt fel och "fungerar" enbart i en anläggning utan jordfelsbrytare. Inte akut dödsfarlig men emot alla regler. Även fel att ha ett ojordat uttag i samma rum som jordade radiatorer.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…

Bästa svaret

Där kan du inte sätta nått uttag för du har ingen nolla fram. Dessutom är det en värmegrupp och även om du skulle haft nolla fram så är det inte lämpligt att blanda elelement och vanliga vägguttag. Då är det bättre att dra fram ett uttag från ett närliggande vägguttag.
Och det uttag som är kopplat till fas och jord bör omedelbart tas bort det kan bli livsfarligt.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
TheImprovisor
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det går inte att göra en (korrekt) anslutning av ett vägguttag till de dosorna som de ser ut i nuläget, då de saknar neutralledare (även kallad nolla). Kopplingen på bild 2 är helt fel och "fungerar" enbart i en anläggning utan jordfelsbrytare. Inte akut dödsfarlig men emot alla regler. Även fel att ha ett ojordat uttag i samma rum som jordade radiatorer.
Då skall jag be elektrikern lösa det så att det blir riktigt när han ändå kommer hit i samband med en utbyggnad i början på nästa år.

Huset saknar jordfelsbrytare så även det skall åtgärdas då.

Har du skippat elvärmen så går det koppla om så du får fram en "riktig" nolla.

Har du kvar elvärmen, ta bort det där vägguttaget och beställ installation av jordfelsbrytare, bums.

Protte

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
TheImprovisor
prototypen prototypen skrev:
Har du skippat elvärmen så går det koppla om så du får fram en "riktig" nolla.

Har du kvar elvärmen, ta bort det där vägguttaget och beställ installation av jordfelsbrytare, bums.

Protte

Kommer att installera jordfelsbrytare om två-tre månader.

TheImprovisor
E elmont skrev:
Där kan du inte sätta nått uttag för du har ingen nolla fram. Dessutom är det en värmegrupp och även om du skulle haft nolla fram så är det inte lämpligt att blanda elelement och vanliga vägguttag. Då är det bättre att dra fram ett uttag från ett närliggande vägguttag.
Och det uttag som är kopplat till fas och jord bör omedelbart tas bort det kan bli livsfarligt.
Vad är största risken?

Om du får ett fel i anläggningen kan du genom att använda jorden som nolla spänningssätta jordade apparater.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
TheImprovisor
E elmont skrev:
Om du får ett fel i anläggningen kan du genom att använda jorden som nolla spänningssätta jordade apparater.
Oh! That's not very good :thinking:

N
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Kommer att installera jordfelsbrytare om två-tre månader.
Detta måste du installera direkt i och med du haft hempull.
Tänk om det kommer barnokatt dom kan dö!

• Haha
TheImprovisor
  • Laddar…
Ingen har väl dött av lite hempull...? :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Vad är största risken?
Det är faktiskt ett relativt allvarligt fel det där.
Det kan spänninssätta metallhöljen på andra elapparater "bakvägen".
Men det krävs dock ett till, annat, relativt ovanligt, fel för att det ska ske.

Men ev konsekvenser är dock så allvarliga, så detta får anses vara ett allvarligt fel.

Det är inte helt akut farligt, ty det andra felet måste också ske, men det är bra att ha det högt uppe på todo-listan, och se till att få det fixat ganska snart.
Är man orolig kan man ju slå av säkringen, kolla att det blev strömlöst, lossa ledarna och isolera av dem, dvs helt enkelt ta bort det där uttaget (eller vad det nu är) tills att det har blivit åtgärdat korrekt.

Men det har nog varit så rätt länge, och det blev inte farligare samma sekund som det upptäcktes, utan man kanske t.o.m kan säga att det blev lite mindre farligt nu, då det är uppdagat.

• Gilla
  • Wow
TheImprovisor och 1 till
  • Laddar…
N
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är faktiskt ett relativt allvarligt fel det där.
Det kan spänninssätta metallhöljen på andra elapparater "bakvägen".
Men det krävs dock ett till, annat, relativt ovanligt, fel för att det ska ske.

Men ev konsekvenser är dock så allvarliga, så detta får anses vara ett allvarligt fel.

Det är inte helt akut farligt, ty det andra felet måste också ske, men det är bra att ha det högt uppe på todo-listan, och se till att få det fixat ganska snart.
Är man orolig kan man ju slå av säkringen, kolla att det blev strömlöst, lossa ledarna och isolera av dem, dvs helt enkelt ta bort det där uttaget (eller vad det nu är) tills att det har blivit åtgärdat korrekt.

Men det har nog varit så rätt länge, och det blev inte farligare samma sekund som det upptäcktes, utan man kanske t.o.m kan säga att det blev lite mindre farligt nu, då det är uppdagat.
Bara teorier Mikael. Antar du kan hejla folk över nätverket också då du tyx sunsk?

Kanske bättre någon riktig åker där och kollar med sin egen Fliken.

TheImprovisor
N N1Xe skrev:
Detta måste du installera direkt i och med du haft hempull.
Tänk om det kommer barnokatt dom kan dö!
Det är farligt att leva. Man kan dö.

• Gilla
BO76
  • Laddar…
Mikael_L
Sätt åtminstone upp att fixa det där på todo-listan, på åtminstone medelhög prio.
Det är ett fel som är dumt att leva vidare med.

Så glöm bara inte bort det, har ni tänkt ha dit en elektriker om några månader så blir det nog ett utmärkt tillfälle att få det fixat.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.