Byggahus.se

Ojordat takdosa

1. Sara000
    Medlem Nivå 2
    Hej! Har köpt och monterat en äldre sådan takdosa med mittkrok i mitten i ett sovrum. Den är ojordad. Dock så finns elkontakter i väggen i rummet och tror att de är jordade. Är det något konstigt? Och gör det något att ha ojordad takdosa? Vet ej ens om det fanns några såna jordade..

2. J
    Husägare · Nivå 12
    Har du jord fram och jordade uttag i rummet ska även lamputtaget vara jordat. Sådana jordade med mittkrok finns. Prova E-1895032

3. Sara000
    Medlem Nivå 2
    Ok. Hur ser man på en kontakt om den e jordad eller inte? Alltså de i väggen

4. V
    Elektroniktokig Nivå 2
    Det är synliga metallbläck i uttaget som klämmer stickproppen, fast det kan såklart vara sådana uttag även om det inte är någon jord ansluten

5. Sara000
    Medlem Nivå 2
    okej men varför får man inte ha ojordat takdosa på en jordat uttag i taket och sedan (antagligen) jordade elkontakter i väggen i samma rum? förlåt om jag verkar dum men kan noll

6. V
    Elektroniktokig Nivå 2
    Nu är jag väl inte den bästa på förklara, men jag gör ett försök :D om du har en apparat med ett jordat metallhölje, men ingen jord i uttaget den är ansluten till, och höljet blir spänningssatt pga nötning av kabeln eller liknande, så är risken att man exempelvis håller i en annan jordad apparat samtidigt (som då är ansluten till jord). Strömmen väljer alltid lättaste vägen till jord, och då är risken stor att det i detta fall bli kroppen.

Hade den där andra apparaten man höll i också varit ojordad så hade impedansen till jord (motståndet) varit betydligt större, och strömmen genom kroppen (om det nu ens skulle gå någon ström) vara betydligt lägre, och det är strömmen genom kroppen som är det farligaste. Hade den apparaten som fick höljet spänningssatt varit ansluten i ett jordat uttag så hade strömmen gått vägen direkt genom jorden (kortslutning till jord, och säkring skulle bryta), och inte alls genom kroppen. Så därför ska man antingen inte ha något jordat, eller så allt i rummet. När hela rummet är ojordat blir det som en extra isolering.

Hoppas det gick att begripa lite av det där iallafall :)