Hold your horses här nu
Det är fortfarande fullt möjligt att ngn av ledarna används som jord. Likväl att skärmen kan både vara frisläppt eller används.

Så, ta ett span på hur övriga ev uttag/belysning är kopplade samt ev även i centralen. Innan du kastar in handduken

Det är nog bäst att han kastar in handduken och anlitar en elektriker.

• Gilla
RSRC och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var ingen bra ide att kapa denna kabel för att montera ett uttag. Nu behöver du skarva ihop den igen, om den räcker fram. Det kan gå om du genar i böjen. Använd en kopplingsdosa och koppla ihop samtliga ledare färg mot färg, inklusive skärmen.
Två dosor eller en bred "dubbeldosa" brukar fungera i sammanhang detta:
(Edit: Blev två bilder, kan inte få bort den ena...?)
ELKO00005137.jpg ELKO00005137.jpg

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nej till en EKKJ 4x6/6 används med fördel en Abox. De länkade dosorna är för små.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Jag tror dessutom att det är en huvudledning till garaget TS har klippt. Det går liksom inte att dra runt en kraftkabel av denna storlek till uttag.

• Gilla
RSRC och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Nej till en EKKJ 4x6/6 används med fördel en Abox. De länkade dosorna är för små.
Bara exempel, välj dosa efter kabel.

Fotografen Fotografen skrev:
Bara exempel, välj dosa efter kabel.
Jag förstår, jag gav då ett exempel på en dosa bättre lämpad till den aktuella kabeln. Förutsatt att den är 6mm2 eller större. TS har inte jättebra koll och får då bäst förutsättningar om han gör det han tänkt, fast han inte borde, med för ändamålet avsett material.

Jag hittat alla kablar hur dem används, jag lägger en dosa sen uttaget

Vad är det för säkring före den där kabeln?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
O
Demmpa Demmpa skrev:
Skärmen i en EKKJ är godkänd som PE-ledare, om skärmen är minst 10mm^2 så är den även godkänd som PEN-ledare.
Här kan det vara värt att påpeka att om kabeln installerades innan 1994 så fanns inte det kravet på PEN-ledaren. Om jag fattat rätt så var det i ELSÄK-FS 1994:7 Avdelning A 546.2.1 som man skrev in att "I TN-system skall, i den fasta installationen, en kabel med arean minst 10 mm² för kopparledare eller minst 16 mm² för aluminiumledare användas som PEN-ledare". Så en gammal huvudledning med 2,5 mm² koncentrisk PEN är inget ovanligt och oftast inget problem i praktiken heller.

• Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Här kan det vara värt att påpeka att om kabeln installerades innan 1994 så fanns inte det kravet på PEN-ledaren. Om jag fattat rätt så var det i ELSÄK-FS 1994:7 Avdelning A 546.2.1 som man skrev in att "I TN-system skall, i den fasta installationen, en kabel med arean minst 10 mm² för kopparledare eller minst 16 mm² för aluminiumledare användas som PEN-ledare". Så en gammal huvudledning med 2,5 mm² koncentrisk PEN är inget ovanligt och oftast inget problem i praktiken heller.
Det gjorde den nog inte med tanke på färgerna.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.