Hold your horses här nu
Det är fortfarande fullt möjligt att ngn av ledarna används som jord. Likväl att skärmen kan både vara frisläppt eller används.
Så, ta ett span på hur övriga ev uttag/belysning är kopplade samt ev även i centralen. Innan du kastar in handduken
Det är fortfarande fullt möjligt att ngn av ledarna används som jord. Likväl att skärmen kan både vara frisläppt eller används.
Så, ta ett span på hur övriga ev uttag/belysning är kopplade samt ev även i centralen. Innan du kastar in handduken
Två dosor eller en bred "dubbeldosa" brukar fungera i sammanhang detta:Bo.Siltberg skrev:
(Edit: Blev två bilder, kan inte få bort den ena...?)

Jag förstår, jag gav då ett exempel på en dosa bättre lämpad till den aktuella kabeln. Förutsatt att den är 6mm2 eller större. TS har inte jättebra koll och får då bäst förutsättningar om han gör det han tänkt, fast han inte borde, med för ändamålet avsett material.Fotografen skrev:
Här kan det vara värt att påpeka att om kabeln installerades innan 1994 så fanns inte det kravet på PEN-ledaren. Om jag fattat rätt så var det i ELSÄK-FS 1994:7 Avdelning A 546.2.1 som man skrev in att "I TN-system skall, i den fasta installationen, en kabel med arean minst 10 mm² för kopparledare eller minst 16 mm² för aluminiumledare användas som PEN-ledare". Så en gammal huvudledning med 2,5 mm² koncentrisk PEN är inget ovanligt och oftast inget problem i praktiken heller.Demmpa skrev:
Det gjorde den nog inte med tanke på färgerna.O Steamboy skrev:Här kan det vara värt att påpeka att om kabeln installerades innan 1994 så fanns inte det kravet på PEN-ledaren. Om jag fattat rätt så var det i ELSÄK-FS 1994:7 Avdelning A 546.2.1 som man skrev in att "I TN-system skall, i den fasta installationen, en kabel med arean minst 10 mm² för kopparledare eller minst 16 mm² för aluminiumledare användas som PEN-ledare". Så en gammal huvudledning med 2,5 mm² koncentrisk PEN är inget ovanligt och oftast inget problem i praktiken heller.
Klicka här för att svara