2 383 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Hjälp mig identifiera dosa
Har elverken verkligen haft synpunkter på vilka färger man använt i elinstallationer?
Min erfarenhet är att det var olika från företag till företag och att ofta, men inte alltid, valde företagen samma färger på samma ort.
Min erfarenhet är att det var olika från företag till företag och att ofta, men inte alltid, valde företagen samma färger på samma ort.
Det fanns förr massor av "egna krav" från varje elleverantör, typ XXX- stads elektricitetsverk.
Färgernas användning, exempelvis.
Jag är lite osäker, men har för mig att det för Stockholms Elverk var Svart-Röd-Vit. (Vi talar nu pappersisolerat/blymantlat). "Vit" avser egentligen "Naturell", eller "ofärgad".) "Nolla" i manteln, förstås.
Färgernas användning, exempelvis.
Jag är lite osäker, men har för mig att det för Stockholms Elverk var Svart-Röd-Vit. (Vi talar nu pappersisolerat/blymantlat). "Vit" avser egentligen "Naturell", eller "ofärgad".) "Nolla" i manteln, förstås.
Svart-röd -vit eller hos oss röd-svart-vit (R-S-T) var standardfärger i kablarna in på 70 ? talet och inte nått "krav" från nätägaren, och jag har aldrig hört talas om att någon elleverantör gått in och detaljstyrt i bostädernas interna val av färger.
Klicka här för att svara