N
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag försöker läsa på lite om skyddsutjämning, men det är lite förvirrande och verkar leda till mer problem som jag tidigare inte kände till... Hittar följande mening:

"I varje byggnad ska finnas en huvudjordningsskena. Denna placeras i närheten av den plats där rör och kablar dras in. Skenan ska vara lätt åtkomlig utan ingrepp i starkströmsanläggningen."

Någon sådan skena verkar jag inte ha i mitt hus. Det skulle i så fall vara den lilla skarvningen av PEN-ledaren som sker i lådan med servissäkringarna och i mätartavlan, men de är ju knappast lätt åtkomliga och brukar ju ofta till och med sitta utomhus och vara plomberade. (Att de inte är det hos mig innebär ju att jag tekniskt sett lätt skulle kunna hämta ström innan elmätaren.)
Du ska inte oroa detta. Du har ej behöver ej skenbit. Ring installatör och lägg in några jordfelsbrytare istället så är du lugn. Istället för att slösa med detta.

Boilerplate4U
N N1Xe skrev:
...Men är man elalleergisk är de så bra att ta bort ju.
Lite OT och kanske dum fråga men är elallergi en fastställd diagnos eller ett psykosomatisk tillstånd?

N
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Lite OT och kanske dum fråga men är elallergi en fastställd diagnos eller ett psykosomatisk tillstånd?
Vad blir skillnad i result?

Boilerplate4U
N N1Xe skrev:
Vad blir skillnad i result?
Det var en himla debatt om elallergi för några år sedan och jag undrade bara över om det numera är en fastställd diagnos?

Det kan mycket riktigt vara svårt att göra en skyddsutjämning i ett gammalt hus. Om el och vatten kommer in på två olika ställen långt ifrån varandra så blir en skyddsutjämning ganska verkningslös mot åsköverspänningar pga den långa skyddsutjämningsledaren, men kan fortfarande fungera för att dämpa jordfel i matande nät och vagabonderande strömmar från grannen. Det finns inget tekniskt syfte med en huvudjordningsskena utan man kan skyddsutjämna på en annan punkt som finns till hands, t.ex PE-skenan i en elcentral. Att den ska var lätt åtkomlig beror på att även Telia m.fl enkelt ska kunna skyddsutjämna sin teleledning utan att behöva lyfta på locket till en elcentral.

Så kanske är isolering av inkommande vatten en bättre och enklare genomförd lösning?

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
N
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det var en himla debatt om elallergi för några år sedan och jag undrade bara över om det numera är en fastställd diagnos?
Jag vet svaret. Men någon annan vet annat svart.

Men det finns inte.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Tack för bra synpunkter! Tyvärr är jag så dålig på VVS att jag inte kan avgöra vad för typ av metall det är. Röret är målat vitt. Kanske går det att se på bilden nedan. Jag har inte rört några befintliga vatten- eller värmerör i huset frånsett att jag sågat av ett tidigare urkopplat rör till ett gammalt expansionskärl som satt på vinden. Det röret var av stål.

Så här ser inkommande vatten ut (kvaliteten blir tyvärr dålig i det svaga ljuset):

[bild]

Det kommer upp ur källargolvet i pannrummet och en golvbrunn (som används till duschkabin, så jag vet att den fungerar) finns alldeles intill, så jag är inte jätterädd att det ska börja läcka. När vattenmätaren byttes förra året läckte det efteråt lite i den ventil som syns, men det slutade efter någon vecka.

Ja, egentligen är det väl dags att byta både vatten- och avloppsrör men jag är inte sugen på det just nu. Vissa grannar har nog bytt redan i samband med andra jobb, vet att närmaste grannen i alla fall bytte avloppet i samband med dränering. Ett plus är att det i alla fall inte är några stora avstånd och att jag gillar att handgräva!
Du kan enkelt sätta en bit rörledning av plast tex PEX eller PEM efter vattenmätaren på något lämpligt ställe det är enkelt gjort och inga dyra delar heller. Så kommer du från alla problem du mätt upp tidigare, nu är de som sagt inte något direkt att höja ögonbrynen över men vill du reducera så enkelt fixat. Kan vara lämpligt som VVS-hempul till dess vi översvämmas av troll i den frågan också. Materialet i PEM snarlikt för kabel N1XE men kanske gemena e i nicket skillnaden här.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
N
Elle vad säger du Pr. GK100.

GK100 GK100 skrev:
Kan vara lämpligt som VVS-hempul till dess vi översvämmas av troll i den frågan också. Materialet i PEM snarlikt för kabel N1XE men kanske gemena e i nicket skillnaden här.
Gäller att skilja på N1Xe och N1Xv också :)

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
GK100 GK100 skrev:
Du kan enkelt sätta en bit rörledning av plast tex PEX eller PEM efter vattenmätaren på något lämpligt ställe det är enkelt gjort och inga dyra delar heller. Så kommer du från alla problem du mätt upp tidigare, nu är de som sagt inte något direkt att höja ögonbrynen över men vill du reducera så enkelt fixat. Kan vara lämpligt som VVS-hempul till dess vi översvämmas av troll i den frågan också. Materialet i PEM snarlikt för kabel N1XE men kanske gemena e i nicket skillnaden här.
Ja, jag skulle ville lära mig att koppla VVS för det är ganska mycket i huset som egentligen skulle behöva göras (mindre grejor). I våras försökte jag mig på att laga en trasig PEM-anslutning för trädgårdsvattnet (sommarvatten som pumpas från en sjö) men det gick inte alls, läckte som ett såll så det fick komma en herre från sommarvattenföreningen och fixa det. Även när jag skulle koppla in duschkabinen var det strul, men då kunde jag i alla fall "backa" och koppla tillbaka gamla blandaren. Sågar jag av ett rör så finns ingen återvändo. Men detta blir offtopic i den här tråden så jag får starta en ny. Ska ta lite bilder och rita ett schema över hur rören i pannrummet är kopplade.

Jag tycker mig ana av rörbilden att det är järnrör. Prova med en magnet!

Jag anar också lite "rostkant" på ett par ställen. Typiskt järn i så fall, och typiskt skadat!

När de inkommande rören går läck blir det inte lite vatten i en pöl, det blir en h..etes fontän som sprutar i dyraste möjliga riktning (enligt Murphy, alltså). Har Du koll på var ventilen gatan sitter? (Exakt - tänk översnöad/isig gata...) Hos mig får jag inte röra den själv, men kommunen kommer fort om man ringer, till och med utanför kontorstid, men det går mycket fortare om man kan peka rätt, och redan ha skottat bort snön...

Om det stämmer som jag anar skall Du inte peta på de rören alls! Att ansluta något till dem kan gå jättebra, eller kan kräva akut uppgrävning utanför huset... - Ibland är de så spröda att de spricker totalt så fort man sätter dit rörtången, men det kan möjligen gå att med svetslåga elda upp linet som är tätning i gamla gängskarvar. Ibland är de helstarka, men invändigt igenmurade med avlagringar...

Till och med att byta rör efter vattenmätaren kan orsaka spänningar som får ett sprött rör att spricka före mätaren, men nu målar jag verkligen f..n på väggen...

Att sätta isoleringen en bit bakom (ini huset alltså) mätaren skulle jag inte direkt förorda - det finns ju en risk för spänningssättning mellan de respektive ändarna som är isolerade från varandra, det inkommande röret bör i så fall vara minst 1,5 m från varje annan ledande metalldel/rör etc. Bättre vore att bygga in det i en skyddslåda, ända fram till den isolerande plastledningen, så att bara plast kommer ut ur lådan. Möjligen trä någon stor slang som är uppskuren på längden över rören, men själva mätaren måste också isoleras

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
Ah, magnettest! Fattar inte att jag inte tänkt på att prova det tidigare.

Ja, inkommande röret, som är ca 42 mm i ytterdiameter är magnetiskt (kylskåpsmagneter sitter lätt kvar) och även det direkt efter mätaren som är ca 33 mm. Därefter delar det upp sig i två där det ena är 27 mm och magnetiskt och det andra 22 mm och EJ magnetiskt (alla vitmålade). Alla vattenrör från 22 mm och nedåt verkar vara omagnetiska, även de som är omålade silverfärgade. Radiatorrören som uppenbart är original är magnetiska oavsett dimension, sen finns även en del kompletteringar som är omagnetisk kopparfärgade.

Låter oroväckande om rören är så sköra. Senaste vattenmätarbytet förra våren gick dock bra och killarna som bytte den sa inget om att rören är dåliga. Just nu finns heller inget dyrt att sikta på i pannrummet, fast taket av målad gips kanske inte gillar att få en hård vattenstråle mot sig längre tid (vardagsrummet är ovanför).

REDIGERING: Och jo, jag brukar faktiskt skotta så att de tre brunnslocken i gatan utanför min tomt är åtkomliga även på vintern. Har aldrig sett någon annan på gatan bry sig om detta... Åtminstone ett av locken (osäker just nu på om det är vatten eller avlopp) skulle annars lätt få en meterhög snöhög över sig.

Redigerat:
Hej!
Rören KAN vara så sköra, men de kan också vara i närmast nyskick.

Problemet är att man inte vet vilket förrän man kapat och står där med skägget i brevlådan...

Men faktum är, efter 60 år är det dags om man vill slippa våta överraskningar.

En liten varning till - det finns kopplingar (klämring eller skärring) som är till för att montera på dessa typer av järnrör utan att behöva gänga dem. Det funkar BARA om rören är rimligt fräscha, och helt runda. Får inte vara i närheten av en böj, får inte vara en plats där någon tidigare klämt till med en rörtång - brukar alltså vara svårt på sådana här korta längder.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Även om det är lite OT så har ju frågan dykt upp.

0,4 µT är en vanlig nivå som framförallt kommuner kör med, även 0,2 µT har jag sett. Det finns ingen basis i vetenskap för denna nivå utan nivån som gäller är 100 µT. Vid 100 µT har man en nivå om 1/5 av nivåer där fysisk påverkan i kroppen kan upptäckas. 0,4 µT bygger på ett pseudovetenskapligt resonemang som man inte ska fästa någon vikt vid.

Historiken är att en studie för rätt länge sen nu visade på förhöjda risker för barnleukemi för barn som bor bredvid kraftledningar och där fältet är 0,4 µT. Jag vet inte, men har en stark misstanke om, att det är comfounding factors som styrt här. 0,4 µT som fält innebär ett visst avstånd från kraftledningen, och kraftledningarnas stolpar är ofta impregnerade av kreosot, som vi vet är cancerframkallande. Bor man nära kraftledningen får man både fält och påverkan från stolpar. Detta är dock endast min hypotes, så det finns inga bevis för det. Det som däremot gäller är att varje påföljande studie som försöker verifiera sambandet mellan barnleukemi och fält får negativa resultat, och eftersom ingen efterföljande studie visat på något samband görs heller i princip ingen forskning inom detta område.

För runt 5 år sen fanns det svaga tecken som tydde på samband mellan cancer och magnetiska fält och WHO klassade risken på samma nivå som att dricka kaffe. Idag är detta samband obefintligt.

Energiforsk har mer information som är vetenskapligt vederlagd:
https://www.energiforsk.se/program/elektriska-och-magnetiska-falt/

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.