Jag har ett fritidshus och är sugen på att installera en diskmaskin (en liten, 45 cm). Dock är jag inte lika sugen på att dra fram en ny grupp till köket - kommer att bli bökigt som f-n.

Har en fundering på en lösning som borde fungera i "praktiken"...kanske...
Finns idag en liten vvb - 15 L, 230V, 1kW - på egen grupp (10A) och vars enda uppgift är att förse kranen på diskbänken med varmvatten.
Vad tycks om att lägga diskmaskinen på samma grupp?
Jag tänker som så; när jag kommer till fritidshuset startar jag vvb och kommer inte att köra diskmaskinen på ett bra tag. När det är dags att starta diskmaskinen bör vvb ha värmt upp hela sitt vattenmagasin. Någon större "löpande" varmvattenförbrukning tror jag inte blir aktuellt och diskmaskinen kör väl bara på full effekt under en ganska kort uppvärmningstid?
Naturligtvis kan man ju tänka sig att stänga av vvb när diskmaskinen används men det kommer man nog snart att tröttna på. OM diskmaskin och vvb någon gång skulle råka "peaka" samtidigt så får jag väl ta kostnaden för en ny säkring!?

Tacksam för synpunkter

Är man bara medveten om det, så borde det väl gå bra. Förekommer ju ( även hos mig ) att flera uttag i köket går på samma säkring (10A )och man får tänka sig för, när man önskar använda flera apparater samtidigt t.ex. brödrost, kaffemaskin, mikrovågsugn, vattenkokare , matberedare m.m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.