19 494 läst ·
12 svar
19k läst
12 svar
20A säkring och 400V på 2,5mm2 kabel
Jag byter vvb mot ny bergvärmepump Atlas18.
Rörmokarn säger att jag MÅSTE dra fram ny större kabel 4mm2, elektrikern säger att jag kan köra på gamla (koppar i slang i vägg ca 10 meter).
tre fas, 10 meter, 20A avsäkring
Vem har rätt? Vad är optimalt?
tack på förhand!
Rörmokarn säger att jag MÅSTE dra fram ny större kabel 4mm2, elektrikern säger att jag kan köra på gamla (koppar i slang i vägg ca 10 meter).
tre fas, 10 meter, 20A avsäkring
Vem har rätt? Vad är optimalt?
tack på förhand!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 687 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 687 inlägg
Tumregelsmässigt behövs 4 kvadratmillimeter till 20 A, men det är möjligt att 2,5 kan fungera om man har undersökt de exakta förutsättningarna, t ex om det är ovanligt starkt elnät och det kan säkerställas att ledningarna i slangen får bra kylning. Större chans att elektrikern än rörmokarn beaktar detta.
Tumregeln säger att för 20 A behövs minst 4 mm2 ledning. En fullständig dimensioneringsberäkning med förimpedans etc behöver egentligen göras. Atlas 18 kan köras utan el-tillsats och enbart kompressorn på 3 x 13 A säkringar.
Tack för snabba svar! Jag antar att underdimensionerad ledning ger värme och ökad risk för brand.
I fallet med bergvärmepumpen kommer den ju som regel dra ganska lite ström och endast vid fel eller legionellaprogram suga mycket.
Om jag ställer ner effekttaket på pumpen minskar då risken för brand/underdimensioneringen av kabeln?
I fallet med bergvärmepumpen kommer den ju som regel dra ganska lite ström och endast vid fel eller legionellaprogram suga mycket.
Om jag ställer ner effekttaket på pumpen minskar då risken för brand/underdimensioneringen av kabeln?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 687 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 687 inlägg
Formellt sett är själva pumpen ointressant, det som spelar roll är ledningarna och säkringsstorleken. En framtida ägare till huset om 40 år när pumpen inte används längre kanske ser att här sitter det 20 A-säkringar, vad bra, då kopplar jag in laddaren till min elsvävare som drar 3 x 20 A kontinuerligt. Dessutom kan det uppstå ett fel som leder till kortslutning och då måste säkringen lösa tillräckligt snabbt. Med för klena ledningar och/eller för klent matande elnät blir kortslutningsströmmen för låg för att säkringen ska lösa ut tillräckligt snabbt.
Jag har inte tabellerna där jag sitter nu, men om jag minns rätt är dimensionerande strömvärde för 2,5 mm² 26A.
Men säkringen skall skydda mot 2 olika fel - överbelastning och kortslutning. Vid kortslutning skall strömmen bli så hög att säkringen går inom 0,5s - vi talar storleksordningen 100+ A vid fel längst bort i kabeln/i ansluten utrustning.
Om elnätet är starkt, man bor nära transformatorn eller elverket har tjocka kablar i gatan och "kort" ledning in i huset, så kan det villkoret mycket väl vara uppfyllt med 2,5 mm²-ledningar de 10 sista metrarna, och det är en sådan beräkning som elektrikern kan göra för att sätta ner foten.
Rörisen talar från tumregeln, den är garanterat säker, men som sagt, med beräkning och ev mätning på plats kan befintlig vara likvärdigt bra, och billigare för Dig.
Om El-kollegan gjort ett bra jobb och säger att 20A är ok behöver Du inte vara orolig, ställa ner värmepatronen eller göra någon annan "säkerhetsfix". Att den klenare ledningen blir något varmare än en grövre ger mer spillvärme i huset, men när det sker för att värmepatronen körs så är det ju elvärme Du är ute efter! Det är alltså ingen förlust, bara ett ovanligt långsmalt värmeelement!
Men säkringen skall skydda mot 2 olika fel - överbelastning och kortslutning. Vid kortslutning skall strömmen bli så hög att säkringen går inom 0,5s - vi talar storleksordningen 100+ A vid fel längst bort i kabeln/i ansluten utrustning.
Om elnätet är starkt, man bor nära transformatorn eller elverket har tjocka kablar i gatan och "kort" ledning in i huset, så kan det villkoret mycket väl vara uppfyllt med 2,5 mm²-ledningar de 10 sista metrarna, och det är en sådan beräkning som elektrikern kan göra för att sätta ner foten.
Rörisen talar från tumregeln, den är garanterat säker, men som sagt, med beräkning och ev mätning på plats kan befintlig vara likvärdigt bra, och billigare för Dig.
Om El-kollegan gjort ett bra jobb och säger att 20A är ok behöver Du inte vara orolig, ställa ner värmepatronen eller göra någon annan "säkerhetsfix". Att den klenare ledningen blir något varmare än en grövre ger mer spillvärme i huset, men när det sker för att värmepatronen körs så är det ju elvärme Du är ute efter! Det är alltså ingen förlust, bara ett ovanligt långsmalt värmeelement!
Moderator
· Stockholm
· 57 906 inlägg
Nu finns det väl iofs ”elektriker” och elektriker. Men jag skulle i huvudsak lita på elektrikern, såvida det inte finns någon speciell anledning att misstro.
Det som är ett problem för elektrikern är att han inte vet hur mycket pumpen kommer att jobba på kort och lång sikt (värmebehovet kan förändras), liksom att det finns risk för pool i framtiden. En mindre aktsam person kanske ställer upp pumpen utan att tänka efter. Tumregeln känns vettigare
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 946 inlägg
Ja, hur man än vänder och vrider på siffrorna så kan inte en 20 A dvärgbrytare eller säkring fungera som överlastskydd för en infälld 2.5 mm² ledning. Det är i bästa fall bara lite under gränsen, men på fel sida. Enda chansen är att ta hänsyn till pumpens normala belastningsström, som bör ligga en bit under säkringens märkström för att inte värma upp den i onödan. Det kräver fast anslutning och inga avgreningar och ska inte vara ett problem, men lösningen är ju inte så vanlig så visst kan någon missförstå den i framtiden.
Klicka här för att svara