Ni som har bergvärme, vad har ni denna årstid ungefär i kwh per dygn? Kollade vår pump idag och den har dragit 213 kwh på tre dygn med ca -1 till max -10 en dag. Huset är ca 80 kvm.

Är det rimligt? :)

Magnus E K
Jag har ej bergvärme, men kan säga direkt att den siffran är på tok för hög. Nästan vad mitt ungefär lika stora hus drog på enbart elvärme (kör nu LLVP och kommer snitta på ca 35 kWh per dygn i december inkl hushållsel).

Det är i högsta laget, men dina uppgifter räcker inte för att ge ett vettigt svar. Man måste veta i vilket skick huset är tex isolering, fönster, badvanor, vart i landet osv. och är 80m2 byggytan eller bostadsytan, en eller flera våningar, källare.
Jag kan ju tillägga att jag förbrukar inte 70kWh/dygn även om det är riktigt kallt. Jag har ca 220m2 fullt uppvärmt med en enplansvilla med fullvarm källare. Mitt i Sverige (Jämtland)

Redigerat:
Det skulle alltså bli ca 2000 kwh på en månad?

Låter lite högt tycker jag, om huset är såpass litet. Vi har bergvärme, har ingen bra koll på vare sig dagsförbrukningen eller per månad nu. Men vi ligger på ca 18 000 kwh per år. Med 220 kvm boyta, och ca 100 kvm delvis uppvärmd källare. Huset är från 30 talet med väldigt dålig isolering.

Nu laddar jag även elhybrid hemma med typ 10 kwh per dygn, så vi ligger lite högre sedan något år.

Om bergvärmepumpen är någorlunda ny, så har du en drifttidsmätare i någon meny på den. Där kan du ju se hur mycket den går. Det kan vara något fel så att du i praktiken kör på tillskottsvärme hela tiden. I så fall är det en fullt rimlig siffra.

Läst rätt siffror?
Låter som den går på direktel i ett stort dåligt isolerat hus

Tack för era svar! Kan tillägga att det är ett hus uppdelat på källare och två plan. Treglas fönster delvis med några undantag så som ett fönster i hall och två i kök.

Golvvärme i kök och hall nere, utöver det vanliga gamla element.

Vi är två vuxna och jag tycker om att bada i och för sig. Har bara hittat totala kwh i menyn så har noterat kwh per dygn genom att skriva upp.

• Display av värmepumpen som visar tankens temperatur, effektanvändning och strömförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display som visar total drifttid, högsta framledningstemperatur och energiförbrukning i kWh för ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har kompressorn bara gått knappt 7000 timmar och totalförbrukningen är 50 000 kWh så måste nånting vara fel.

Lite förvirrande siffror. En total drifttid på 36416 timmar, Och sedan drifttid total 6863. Får inte ihop det.

På övre bilden står det eleffekt 2.1 kW, det stämmer väl ungefär med din förbrukning, om den drar det hela tiden. Och i så fall är något fel.

Du har ingen larm meny? Där kan det stå om den själv tycker något är fel.

Jag är inte med på beskrivningen av ditt hus. Är det alltså 240 kvm totalt? Eller har du 80 kvm uppdelat på 3 plan (känns orimligt)?

Om du har 240 kvm med ett plan i en kanske uselt isolerad källare. Och gammalt dragigt hus osv. Så är kanske din förbrukning inte fullkomligt omöjlig, även om den är lite hög.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
P
Du kan ju byta kompressor och få 0 i drifttid där.

H hempularen skrev:
Lite förvirrande siffror. En total drifttid på 36416 timmar, Och sedan drifttid total 6863. Får inte ihop det.

På övre bilden står det eleffekt 2.1 kW, det stämmer väl ungefär med din förbrukning, om den drar det hela tiden. Och i så fall är något fel.

Du har ingen larm meny? Där kan det stå om den själv tycker något är fel.

Jag är inte med på beskrivningen av ditt hus. Är det alltså 240 kvm totalt? Eller har du 80 kvm uppdelat på 3 plan (känns orimligt)?

Om du har 240 kvm med ett plan i en kanske uselt isolerad källare. Och gammalt dragigt hus osv. Så är kanske din förbrukning inte fullkomligt omöjlig, även om den är lite hög.
Ja det blev lite tokigt, ber om ursäkt. 80 kvm fördelat på två plan och 40 kvm källare :) huset är byggt 1940.

Tilläggsisolerat eller original i tak och väggar?

• Gilla
Michel M
  • Laddar…
OK, så 120 kvm då. Förbrukningen låter hög. men det måste gå att få koll på vad den visar i menyn. Bör ju framgå av manualen, finns säkert på nätet om du inte har någon manual.

Ett börvärde på 60 i nedre tanken låter väldigt högt. Går den i någon form av extra varmvatten-läge där, eller ser det alltid ut så? Om börvärdena är så höga i bägge tankarna så kommer du i princip att ha spetsvärmaren aktiv kontinuerligt, vilket skulle förklara dina förhållandevis få kompressortimmar.

Edit: För att förtydliga: ett fix bör-värde på 60 i nedre tanken låter högt. Detta ska ju i normalfallet variera med framledningen och kan ju om du har få och små element onekligen ibland behöva behöva nå sådana temperaturer, men har någon satt regleringen ur spel genom att manuellt sätta detta värde så går mycket driftekonomi förlorad.

Redigerat:
P
Mitt dagsbehov i el snittade förra december på 41 om dagen.
Pumpen är från 2002.
95kvm stort hus, 2 våningar, källare. byggt 1945
Golvvärme i källare och badrum på andra våningen.
Fönster i vardagsrum är från 1945, resten av huset bytt. Taket är vad vi tror från byggtiden men tätt.
Ytterbelyning tänd typ nästan dygnet runt nu när de är så mörkt.
Norra skåne.

Så 71 bara för pumpen? känns högt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.