Vad jag förstår är detta en tre fas sladd, alltså 3 kablar L1 L2 L3 och 4e nollan, men vilken är jorden? Är det armeringen runt om ?

• Ett avskalat tre fas elkabel med exponerade ledare och armering hänger vid en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är 3 faser + nolla så finns där ingen jord.
Behöver du jord, dra ny kabel med 5 kablar

Det där är en fyrledare med skärm. Hur den kabeln används kan man utifrån bilden inte ha en aning om. Det kan bara allt i från en trefas ledning till valfritt föremål till högtalarkabeln till trädgårdsljudet.

Om en sådan kabel används i en någorlunda normal elanläggning så används skärmen som jord, ja. Finns det nolla så ska den blå ledaren användas som nolla. Brun, svart och grå är faser, om det är en trefasmatning. Men det är exempelvis fullt tänkbart att den blå, eller någon annan av ledarna är mellantråd eller tändtråd om kabeln används till en utebelysning eller liknande. Man måste helt enkelt veta hur kabeln används innan man kopplar.

Var har skärmen blivit av i kabeln som försvinner till vänster i bild?

T TheGame skrev:
T TheGame skrev:
T TheGame skrev:
T TheGame skrev:
det är fas bara på bruna trådet och troligtvis blåan är nollan, ingen 3 fas. Kabeln går från huset (under jorden) till garaget. Kanske en av den gråa eller svarta används som jord

PNO PNO skrev:
Det där är en fyrledare med skärm. Hur den kabeln används kan man utifrån bilden inte ha en aning om. Det kan bara allt i från en trefas ledning till valfritt föremål till högtalarkabeln till trädgårdsljudet.

Om en sådan kabel används i en någorlunda normal elanläggning så används skärmen som jord, ja. Finns det nolla så ska den blå ledaren användas som nolla. Brun, svart och grå är faser, om det är en trefasmatning. Men det är exempelvis fullt tänkbart att den blå, eller någon annan av ledarna är mellantråd eller tändtråd om kabeln används till en utebelysning eller liknande. Man måste helt enkelt veta hur kabeln används innan man kopplar.

Jag kapade sladden för att montera ett uttag. Sladden går från huset till garaget med bara en fas. Jag släckte respektive säkringen och strömmen försvann men trots det, när jag började kapa sladden så jordbrytaren släckte allt ström i huset

PNO PNO skrev:

Skärmen till vänster kapade jag av misstag

Det är väl inte godkännt att använda kopparskärmen till skyddsjord?

Är man det minsta osäker på vad de olika ledarna används till så mäter man upp det med ett lämpligt instrument.
Saknar man det och inte är bergssäker på vad ledarna är så ska man inte koppla in något.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tycker du ska ringa en elektriker. Det du tänker göra är olagligt och du har inte erforderlig kunskap.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Det är ett vanligt misstag att lösa jordfelsbrytaren genom att klippa en kabel. Den löser oftast när man kopplar ihop nolla och jord vilket du gjorde med tången.

Angående färgerna så är det mycket dumt att prova sig fram eller gissa. Du måste titta där kabeln är ansluten.

För att vara lite praktiska då
Om du inte mäter dig till det, öppna andra ev befintliga jordade uttag du har i garaget och se hur färgerna används där i. Även belysning/kontakter kan ge dig lite ledtrådar.

Huddingebo Huddingebo skrev:

Är man det minsta osäker på vad de olika ledarna används till så mäter man upp det med ett lämpligt instrument.
Saknar man det och inte är bergssäker på vad ledarna är så ska man inte koppla in något.
Beroende på vad det är för typ av kabel så ska skärmen (koncentriska ledaren) användas som skyddsjord. Eftersom det inte finns ngn gul/grön i kabeln så ska skärmen vara jord i denna kabel om nu föregången person kopplat rätt. Troligtvis är det en s.k Jordkabel kan heta te.x 4x2.5/2.5. Det betyder att skärmen är skyddsjord.

Förväxla inte denna kabel med andra installationskabel med biledare och tro att den oxå är skyddsjord.

• Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det ser ut att vara en EKKJ, 4*x+x.
Skärmen i en EKKJ är godkänd som PE-ledare, om skärmen är minst 10mm^2 så är den även godkänd som PEN-ledare.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jordbrytaren funkar med bara nollan och fas?

5
Hardysson Hardysson skrev:
Jordbrytaren funkar med bara nollan och fas?
JFB bryter när du har en ström >30mA till jord.om den går via fasen eller nollan spelar ingen roll.
Edit :Läste lite fort, ja den funkar utan jord, men skillnaden är att har du skyddsjord med å det överstiger 30mA så bryter den innan du har tagit i apparaten å blir ledande mot jord.
I annat fall, om apparaten ej har kontakt med jord och du står i direktkontakt med jord å tar i apparaten så kommer den att lösa då istället.
Så ja, en JFB funkar både med och utan skyddsjord.

• Gilla
Hardysson
  • Laddar…
Hardysson Hardysson skrev:
Jag kapade sladden för att montera ett uttag. Sladden går från huset till garaget med bara en fas. Jag släckte respektive säkringen och strömmen försvann men trots det, när jag började kapa sladden så jordbrytaren släckte allt ström i huset
Det var ingen bra ide att kapa denna kabel för att montera ett uttag. Nu behöver du skarva ihop den igen, om den räcker fram. Det kan gå om du genar i böjen. Använd en kopplingsdosa och koppla ihop samtliga ledare färg mot färg, inklusive skärmen.

Sedan får du se dig omkring efter ett annat alternativ för att hitta matning till ett uttag på platsen. Med fler bilder och lite beskrivning kan du få tips på hur man kan göra. Men tänk efter noga ifall du själv ska ge dig på detta. Arbetet är behörighetskrävande.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.