3 477 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Hur mäter jag förbrukningen på 2 faser?
Hej alla.
Jag hoppas någon kan svara på min fråga då jag själv inte lyckats lista hur jag ska göra.
Vi har ett spa-bad utomhus och jag skulle vilja veta hur mycket det kostar att hålla det varmt året runt. Elförbrukningen har gått upp radikalt men då vi samtidigt byggt ett garage med golvvärme och bytt värmesystem i huset sista året så är det inte lätt att få kontroll på alla förbrukare. Det enda jag vet är vad värmen i garaget drar då jag monterade en mätare där för elpannan.
Till frågan: Badet är kopplat på 2x400 V och jag har inte hittat en elmätare som mäter på två faser. Fungerar det att använda en trefasmätare eller ska jag använda två enfasmätare?
Tacksam för svar.
Jag hoppas någon kan svara på min fråga då jag själv inte lyckats lista hur jag ska göra.
Vi har ett spa-bad utomhus och jag skulle vilja veta hur mycket det kostar att hålla det varmt året runt. Elförbrukningen har gått upp radikalt men då vi samtidigt byggt ett garage med golvvärme och bytt värmesystem i huset sista året så är det inte lätt att få kontroll på alla förbrukare. Det enda jag vet är vad värmen i garaget drar då jag monterade en mätare där för elpannan.
Till frågan: Badet är kopplat på 2x400 V och jag har inte hittat en elmätare som mäter på två faser. Fungerar det att använda en trefasmätare eller ska jag använda två enfasmätare?
Tacksam för svar.
Båda varianterna funkar.
De allra flesta spa-bad är uppbyggda med enfaskomponenter, är du helt säker på hur ditt spa är inkopplat?
I regel sitter det en enfasvärmare på t.ex. 2 eller 3kW. Pump/pumpar ligger då på en annan fas.
Nu kanske ditt spa är konstruerat på ett helt annat sätt men om inte så är det ju bara att mäta förbrukningen på den matning som värmaren ligger på.
Pumparna är ju näst intill försumbara I sammanhanget.
I regel sitter det en enfasvärmare på t.ex. 2 eller 3kW. Pump/pumpar ligger då på en annan fas.
Nu kanske ditt spa är konstruerat på ett helt annat sätt men om inte så är det ju bara att mäta förbrukningen på den matning som värmaren ligger på.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Enklast är en trefasmätare och den visar rätt även om en fas är obelastad.
Det kanske behövs att dra fram 3:e fasen för att mätaren ska vara nöjd, men den bör visa rätt även om säkringen har gått på en fas.
Protte
Det kanske behövs att dra fram 3:e fasen för att mätaren ska vara nöjd, men den bör visa rätt även om säkringen har gått på en fas.
Protte
Ett spabad kan man koppla in lite olika, det senaste jag koppla in la jag på 3 fas 16 A. Bättre att fördela på olika faser än att lägga allt på samma fas beroende på hur det är fördelat tidigare i centralen.
Med en styrning till badet via mobilen kan man sänka badtempen när man inte använder det och enkelt höja det i god tid innan man ska använda det.
Med en styrning till badet via mobilen kan man sänka badtempen när man inte använder det och enkelt höja det i god tid innan man ska använda det.
Beror kanske lite på hur det ser ut för övrigt?jbr skrev:
De allra flesta spa-bad är uppbyggda med enfaskomponenter, är du helt säker på hur ditt spa är inkopplat?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
En tångamperemätare (även kallat strömtång) är väldigt användbart och idag finns helt ok modeller för 500kr (Uni-T Clas Ohlsson). Använder mitt instrument ofta för att kolla strömgenomgång och förbrukning och man slipper koppla loss något. Köpte den när jag flyttade till nuvarande hus och kopplade om så att jag balanserade alla tre inkommande faser inom 2A vid full belastning.
Hej.
Tack för alla svar.
Det fanns två alternativ för inkoppling av badet där två faser var det som rekommenderades. En fas skulle också fungera men då med hög belastning på den fasen. Nu är två faser dragna till en undercentral med jordfelsbrytare som bara förser badet. Det låter enklast att montera en trefasmätare och hoppas att det fungerar utan att dra fram den tredje fasen.
Någon extern styrning av temperaturen finns tyvärr inte så det är enklast (latast) att låta det vara 39 grader hela tiden.
//P-O
Tack för alla svar.
Det fanns två alternativ för inkoppling av badet där två faser var det som rekommenderades. En fas skulle också fungera men då med hög belastning på den fasen. Nu är två faser dragna till en undercentral med jordfelsbrytare som bara förser badet. Det låter enklast att montera en trefasmätare och hoppas att det fungerar utan att dra fram den tredje fasen.
Någon extern styrning av temperaturen finns tyvärr inte så det är enklast (latast) att låta det vara 39 grader hela tiden.
//P-O
Brukar finnas som tillbehör. Vad är det för bad du köpt?P P-O Dahlgren skrev:Hej.
Tack för alla svar.
//P-O
Ditt spa matas med andra ord av en tvåfasgrupp.P P-O Dahlgren skrev:Hej.
Tack för alla svar.
//P-O
Spa-badets komponenter (värmare, pumpar, ozongenerator etc.) är enfaskomponenter.
Kontrollenheten, som antagligen är från Balboa eller Gecko, avgör hur dessa komponenter kan drivas.
I ditt fall medger då kontrollenheten att du dels kan[FONT=Arial,sans-serif] [/FONT]koppla in badet med en fas, vilket brukar innebära att värmaren slår ifrån då massagepumpen är i drift. (för att undvika överlast.)
Du kan även koppla in badet på två faser, dvs. 2x230V. Kontrollenheten låter då ena fasen driva värmeelementet och den andra fasen driver kontrollenhet, pump etc. (då går alltså värmaren även då massagepumpen är i drift)
Om du vill veta hur mycket det kostar att värma badet föreslår jag en enfasmätare på den fas som värmeelementet ligger på. Ett alternativ kan också vara att helt enkelt logga tiden då värmaren är tillslagen. Vet du värmeelementets effekt blir det lika precist.
Det man bör lägga till är även effektförbrukningen för den pump som är i drift då värmaren är i drift. Det är antingen en massagepump som går på lågfart alt. en separat , mindre, cirkulationspump. Det är olika från tillverkare till tillverkare.
Trefasmätare tycker jag är onödigt i detta fall.
Hej igen,
Badet kommer från Folkpool. Vilket fabrikat minns jag inte nu och kan inte kolla heller då jag är på jobb ett par veckor till.
Ok jbr, Jag kanske gör så och sätter dit en enfasmätare ändå. Jag får fundera mer tills jag kommer hem igen.
Tack alla
/P-O
Badet kommer från Folkpool. Vilket fabrikat minns jag inte nu och kan inte kolla heller då jag är på jobb ett par veckor till.
Ok jbr, Jag kanske gör så och sätter dit en enfasmätare ändå. Jag får fundera mer tills jag kommer hem igen.
Tack alla
/P-O
Är det vanligt att man håller stora badkar med vatten vid 39 grader hela tiden? Blir inte det väldigt fuktigt i det rummet? Risk att skada omgivande byggnadsdelar på lite längre sikt...
Jag tycker också det verkar vara en risk för bakterietillväxt, speciellt Legionella.
De spabad jag varit i kontakt med var då avsedda att tapas ur och rengöras efter användning.
Jag tycker också det verkar vara en risk för bakterietillväxt, speciellt Legionella.
De spabad jag varit i kontakt med var då avsedda att tapas ur och rengöras efter användning.
Sån'a här står utomhusS Soltorp40 skrev:Är det vanligt att man håller stora badkar med vatten vid 39 grader hela tiden? Blir inte det väldigt fuktigt i det rummet? Risk att skada omgivande byggnadsdelar på lite längre sikt...
(bakterietillväxt förhindras med klor, brom eller liknande)
Klicka här för att svara