Byggahus.se

Anslutning av bastuaggregat...

1. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    Jag insåg att jag har dragit ett rör för lite för matning av mitt bastuaggregat.

Jag har dragit 20mm flexrör i ett väggparti och det mynnar ut ca 20cm ög. I flexröret dras matning från kontrollenhet till aggregat och tanken är att ansluta aggregatet med anslutningskabel i dosa.
    Aggregatet har inbyggd ånggenerator, vilken matas separat. (något man möjligtvis borde ha kunnat förutse...)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Inked03_LI.jpg

Kontrollenheten matas av en trefasgrupp och anvisningarna anger två matningar från kontrollenhet till aggregat, en för värmeslingor och en för ånggenerator.

Frågan är om man kan fixa de här genom att dra matning till ånggenerator i samma flexrör?
    Det tillkommer som jag ser det fas för ånggeneratorn samt en tåt för larm då vattentanken är tom. (Angiven som "WM" i kopplingsschemat)
    Nollan är ju gemensam då det är samma trefasgrupp som matar båda enheterna via kontrollenheten.
    Då ånggeneratorn arbetar växlar en fas från värme till ånga.

01.JPG

Det är förvisso att frångå anvisningarna något man jag kan egentligen inte se några problem med en sådan lösning förutsatt att man får igenom trådarna, eller...?

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Bara du får i sju trådar i slangen så ser jag inget fel med detta. Behövs 2.5 mm² för alla trådar? Åtminstone sensortråden bör kunna vara 1.5 mm², kanske allihop. Det ser du på märkströmmen/effekten hos aggregatet.

Det finns inga anslutningsdosor med sju plintar vad jag vet så där får du pussla lite med Wago 221.

• Laddar…
  3. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    Som jag ser det räcker det med 1.5 mm² rakt av.

Inked04_LI.jpg

Av någon anledning har man angivit att anslutning av kontrollenheten skall göras med 2.5 mm², vilket inte är något problem, men det kanske beror på att den är dimensionerad att kunna styra aggregat med betydligt högre effekt.

Vad gäller nollan...
    Jag kan inte se att det skulle kunna vara någon potentialskillnad mellan nollplinten till värmeslingorna resp. ånggeneratorn. (Det är ju en nollan i trefasgruppen som används för båda enheterna.)
    Skall man då helt sonika kunna bygla den lokalt i bastuaggregatet, vilket man får göra med PE i det här fallet?

Inked05_LI.jpg

4. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Som Bo skrev får du plats med trådarna inget problem att göra som du tänkt. Inte heller något fel om du byglar nollan på vägen och sparar en tråd mot panelen heller.

Jo i ditt EKP står kanske att du måste följa anvisningar dvs aldrig tänka själv även om det står fel i dem eller kan tänkas alternativa lösningar. Då är det ju helt olösligt närmast ett nutida klassiskt filosofiskt dilemma. :)

• Laddar…
  5. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    Mitt EKP är ett synnerligen levande dokument och kvaliteten säkerställs genom konsultation av expertis via väl valda forum.
    I detta EKP framgår dessutom tydligt att den konstnärliga friheten är relativt stor. ;)

6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Du måste ju ha två kablar mellan anslutningsdosan och aggregatet (om du inte råkar hitta en 7G1.5 gummikabel), och då tycker jag det faller sig mest naturligt att varje kabel är självbärande, dvs N och PE i båda. Det blir faktiskt lite tokigt om du har en fas i ena kabeln som bär ström till den är ångaren medan nollan som bär ström ligger i den andra kabeln.

Ang area så gör din spec skillnad på anslutningskabel och fast kabel. Du har ju en liten bit infälld ledning mellan kontrollenhet och anslutningsdosa, och denna klarar inte 9 kW med 1.5 mm². Det är bara anslutningskabeln som fixar det. Så ska du köra 9 kW måste du dra 2.5 m² i slangen.

7. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Tanken med gemensam nolla uppfattade jag som att TS menar från övergången fast till anslutningssladdar mot aggregatet. Dvs inte behöva dra en nolla upp i slangen till manöverpanelen i onödan, det är knappast ett problem.

8. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    Jo, gick lite fort där. Är givetvis anslutningskabeln som avses då man anger 1.5 mm²...
    Ska se om jag kan få igenom 6 x 2.5 mm² samt 1 x 1.5 mm² (för sensorsignalen).

Då bör jag ju kunna använda gemensam N samt gemensam PE mellan kontrollenhet och anslutningsdosa för att där dela upp dem för att erhålla kompletta anslutningskablar?

Typ så, alltså...

9. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Om du ser på data för ånggeneratorn är den 2 kW så ska du fibbla med en tråd 1.5 mm2 kan du lika gärna ta båda som går dit det är korrekt och kanske också mer tydligt. Att du sen i dosan använder gemensam PE och N till panelen och går med dem separat i respektive anslutning till aggregaten är inte heller något problem.

Vi får se om Bo välsignar det men i värsta fall får du kanske vara lite olydig för en gångs skull. :)

10. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    Bra där...
    Var ju de större aggregaten som hade ånggenerator på 3kW.
    Satt faktiskt just och funderade över faktumet att jag endast har tre färger fk 2.5 mm² hemma men en faslig massa fina färger vad gäller 1.5 mm².
    Då får vi hoppas att Bo har haft en angenäm lördagsafton och sålunda är på humör att välsigna lösningen med gemensamma N resp. PE. :)

11. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det är du själv som ansvarar för att det blir rätt ;)

Jag kan inte tolka detta som något annat än just lokalt i bastuaggregatet, eller var det kontrollenheten du menade? Du har alltså kontrollenhet -> infälld slang -> anslutningsdosa -> 2 anslutningskablar -> bastuaggregat?

I den in fällda slangen kan du använda en gemensam nolla och PE. Jag ser att jag inte skrev det i förra inlägget men vi pratade ju om sju trådar. Jag tror inte du behöver bygla några terminaler i kontrollenheten för N och PE men ser det oklart så bygla N.

De tre faserna till aggregatet behöver vara 2.5 mm², likaså N. Övriga håller jag med om att de kan vara 1.5 mm², inkl PE om du så vill.

Anslutningskablarna kan dock vara 5G1.5 båda två.

12. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    Det var mycket riktigt lokalt i bastuaggregatet jag menade... innan resonemanget kring kompletta anslutningskablar mellan anslutningsdosa och aggregat dök upp.

Blir ju utmärkt med gemensam N och PE till anslutningsdosan för att sedan dela upp dem till resp. anslutningskabel.

Hur kommer det sig att det räcker med 1.5 mm² för PE?
    Där trodde jag att det måste vara samma area som de tre faserna + N som matar värmeslingorna...

Absolut, men jag måste ju kvalitetssäkra mitt EKP... ;)

13. GK100
    Medlem · Nivå 21
    • Laddar…
  14. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    • Laddar…
  15. P
    Medlem Nivå 8
    Och du är elkunnig?