E
elmont: Alla är rätt.
1 svar · 2,9k läst
Saabgubben
Saabgubben: [citat] Tack för svaret. Gjorde alla tester. Det finns ingen resistens mellan jordblecket på kontakten och diskmaskinens hölje. Electrolux är kontaktade, de kommer hem till mig och kollar på den, hoppas det går på garantin då den e bara 3 månader gammal
2 svar · 2,6k läst
E
elmont: Om jag inte ser helt fel så är det dragit 1,5 mm2 till "spisen" och då ska den säkras med 10 A samt det ser ut som någon typ av RK dvs mångledare typ "skarvsladd". Vilket om så är fallet är helt olämplig att använda i uttag med "snabbkoppling". I snabbkopplingar ska man använda typ EK eller FK dvs entrådig eller fåtrådig (7 kardelar). Dessutom gör man väl lämpligen
3 svar · 4,9k läst
·
T
Thomas_Blekinge: [citat] Jag meddelar huset alltid när jag släcker en säkring OCH när jag återinkopplar.
25 svar · 7,5k läst
·
T
Triax: [citat] Din frus iq har inget att göra med detta. Vanlig läsförståelse räcker, gruppförtäckning och verkligheten stämmer inte överens. Enligt gruppförtäckning är dom både under samma säk och samma fas. Så är inte fallet förutsatt att reglerna följs. Fördelen är att det är säkrare för elektrikern och klåfingriga. Samt du kommer typ ifrån risken med främmande spänning
48 svar · 18,2k läst
·
Hallonbåten
Hallonbåten: [bild] typ så?
3 svar · 2,6k läst
·
U
ULBE1976: [citat] Så kan det nog vara, vet att vi kikade lite på lösningar sist elektrikern var här så det kändes lite omständigt och det var andra saker som var mer akuta så vi prioriterade bort det så länge. Får se om vi löser det nångång i framtiden, det har funkat i 10 år så de tillhör de ej akuta saker jag till slut tröttnar på och ser till att fixa rätt var det är :D
27 svar · 4,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Som bilden är ritad ligger kabeln till garaget under centralens huvudbrytare men utanför dess JFBer och grupper. Jag har inte läst den gamla tråden varför man ville ha det så, men det är så det är gjort. Det kanske finns en elcentral i garaget med en egen JFB. Om man skulle ta fasledarna från fasskenan på bild så hamnar man under en JFB. Så kan man ju göra om man vill, men då
69 svar · 42,4k läst
·
P
Pastoratet: Hej! Jo, dosan och duschen har alltid vara placerade likadant relativt varandra, men däremot fanns tidigare ett draperi som avgränsade, ett draperi jag nu vill ta bort för att förlänga duschzonen ända bort till motstående vägg (väldigt trångt i nuläget) och det är där dosan sitter. IP44 ska ju gå att uppnå med E1437775, och dosan sitter ju trots allt på motstående vägg relativt
8 svar · 1,6k läst
E
etompau: Har du en neutralledare i dosan? Utan det så går det inte att få dimmern att fungera.
8 svar · 6,0k läst
·
A
Allmänobildad: Är nog en gammal version av manual du fått. I de jag har i bilen står det: "Lasten är inställd på svag ljusnivå, 20mA tills att produkten är konfigurerad." Så du ska ha spänning påslagen när du konfigurerar, och du ska ha lasten inkopplad.
1 svar · 4,5k läst
J
Johan_85: ett skämt kanske? april april....
15 svar · 2,8k läst
ådal
ådal: Då ska jag prova den! Tack för svaren.
7 svar · 3,3k läst
G
GoGetLost: [citat] Haha, faktiskt inte
25 svar · 3,4k läst
·
E
elmont: Kanske lite svåra att sätta där det redan sitter en apparatdosa.
27 svar · 12,3k läst
·
aenget
aenget: Vad bra! Då ska jag kontakta en elektriker. Tack för svar.
2 svar · 934 läst
E
elmont: Bläddra ner ett stycke här så får du se dom två olika alternativen som standarden föreskriver, med tydliga exempel. https://www.fluxio.se/forum/elinstallationer/5310-doepning-av-centraler.html
2 svar · 1,2k läst
C
canberra50: Hej! Tack för svaren! Tacksam!
4 svar · 767 läst
D
Du och 19till: Ta ut kabeln från dosan uppåt. Andvänd en korrekt ip klassad dosa med gummigenomförningar.
1 svar · 953 läst
J
Just Do It Yourself: Både strömförsörjning en till lysrör och datorhögtalarna har antagligen någon slags transformator och kondensator som ger hög kortvarig belastning vid start. Prova om datorskärm inkopplad på annan säkring reagerar likadant.
3 svar · 652 läst
L
Luckie: [citat] Kunde du dimra din DM8 drivdon från A-collection med Qubino 0-10 V dimmern? Jag är i samma tanke gång nämligen. Just nu har jag den inkopplad till den Fibaro Double switch 2 och då tänds och släcks den bara, men jag tycker att det är lite för ljust när det är på max. Testade att bara kobbla in DM8 direkt till min återfjädrande tryckknapp, men då kan jag bara tända och
4 svar · 1,1k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Vet du var kallraset kommer ifrån? Har du exv. öppna rör/slang från dosorna upp på vinden? I så fall så löses det enklast genom att stoppa i en tuss isolering (rockwool/gullfiber) i röret där kablarna kommer ut. Det fixar enkelt det problemet, som kan vara större än man tror (och också leda till en massa kondens i dosorna). Om det blåser rätt igenom väggen så är det som
6 svar · 3,2k läst
E
etompau: Hur ser kabeln ut som kommer från fläktaggregatet? I princip ska fläktmotorn bara kopplas in på transformatorns sekundärsida (pil med våg och N) men då det är två olika fabrikat av grejor du har så är dom inte helt anpassade till varandra. När jag googlar JBDH så ser jag en stor fläktlåda med an vanlig jordad stickkontakt.
7 svar · 3,9k läst
·
A
addam: Vill bara rapportera att det fungerade utmärkt för mig att använda adapterring och tapetskydd! Tusen tack för tipsen. Elektrikern blev också nöjd med lösningen och lärde sig uppenbarligen något nytt.
7 svar · 3,9k läst
·
tttomten
tttomten: Ska du öppna väggen? Det går ju att fixa detta utan att ta bort gipsin.
5 svar · 2,3k läst
·
S
SPR: Vad sägs om den här jordkabeln. Bra pris Jordkabel AXQ Infra 1kV Eca, Nexans AXQ INFRA 4G50 1KV SVART (*5) Artikelnr: 0013790 Lev. artikelnr: 15026898-201-00 | Mer info Kabeln är avsedd för fast förläggning inomhus och utomhus i luft, mark och vatten. AXQ INFRA är en halogenfri, PEX-isolerad och HFFR-mantlad kabel med sektorformade (50-240 mm²) eller runda (16-25 mm²) fåtrådiga ledare
61 svar · 14,0k läst
G
Gibraltar: [citat] tack
4 svar · 1,0k läst
R
Ragnar_AT: Har sett kopplingar avsedd för utanpåliggande VP-rör i byggvaruhus i Frankrike, både vinklar och T-kopplingar. De består av två delar som clipsar ihop, dvs. man kan drar trådarna och sen clipsar på rörkopplingarna.
13 svar · 20,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.