El
GK100: [citat] Det är inte konstigare än att de här typerna säkring är inte sen länge tillverkade som en normal säljande "produkt" av kända fabrikat, snarare har de som en del annat övergått till kopior utan rätt krav för att hålla god kvalitet. Ofta bara utseende och en rå kopia av grundkonstruktionen vad som återstår efter den behandlingen och utfasning ur normalsortimentet. Sen mer
Leif i Skåne: Kapacitiv överföring. Finns i princip några mV i alla kablar som Ligger nära en annan kabel med spänning på.
ymmij12: [citat] Finns det en vind ovan? I sådant fall kan man lätt sätta upp fler pottor. Men jag tycker ändå att han borde byta sina halogenlampor. Onödig förbrukning. Dock måste man byta dimmer när han bytar ut dem.
ppoonnttuuss: Jag har en sån från Bauhaus som länkats till. Den lyser men otroligt svagt.
Thomas_Blekinge: Polisanmäl detta. Brottet heter Framkallande av fara för annan, brottsbalken 1962:700. Framkallande av fara för annan är ett brott enligt 3 kap 9 § Brottsbalken. Utsätter någon av grov oaktsamhet annan för livsfara eller fara för svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom.....
elmont: Ta in en ny offert, ingen som är det minsta seriös kan lämna 90% på sitt matr. Det finns INGEN som har, tillnärmelsevis, dom rabatterna. Så får du 90% så är det från någon "hittepå prislista".
Sibiriensthlm: [citat] Jag får göra så. Stort tack för din input!
Affemannen: Det var så som beskrevs i tråden, tändtråden var i andra brytaren. Dock så uppkom ett annat problem när jag skulle skruva tillbaka brytaren. [bild] Fick inte plats med allt bakom, fattades några mm. Så nu har jag bytt till en Qubino Flush 2 relay. Förhoppningsvis går det få plats med den, då den är ganska mycket mindre.
Anonymiserad 263386: [citat] Nu har jag kommit hela vägen till dimmern. Så nu kan jag testa att skruva lite på dem 3 vridknappar.
jmowitz: Tack! Provade att göra så innan men vågade inte ta i tillräckligt, men nu fick ja loss den.
HasseTeknik: Finns det inget skåp i köket, som har ett doslock invändigt " i taket" , där en trafo kan gömma sig ?
hempularen: jag skulle avråda från att köpa här för att ta med. Du vet inget om hur elsystemet ser ut i landet ifråga. Och elektrikern som du förhoppningsvis anlitar för att sätta in den kanske inte känner igen materialet som görs för det svenska systemet. Finns en del möjligheter till fel. Att montera en jordfelsbrytare ger flera möjligheter till felkopplingar som är direkt akut livsfarliga.
Kurtivan: Flyttat elementet lite så att anslutningen kommer en bit ifrån stödplåten och nu verkar den fungera :)
martin43: Just nu en APC Smart-UPS 750XL belastad till 23%. ca 1,2 kWh batteri (externt). Det räcker flera timmar i dagsläget. Den kanske klarar att starta kyl/frys men är dimensioneringsmässigt för liten. Har en Smart-UPS 1500 som jag provade att våldföra mig på genom att starta diverse elverktyg och Smart-UPSerna verkar ha en viss reserv för kort överlast (genom sin konstruktion med en stor
Mikael_L: [citat] Ja precis av den anledningen blir det 6mm2, alltid, idag. 4mm2 är svår att få tag på och dyrare. Så man väljer 9,8 ggr av 10 en 5g6 när det gäller huvudledningar och sånt, som ska sitta utan nedsäkring, i villor. Och ibland säkras det ner och väljs 2,5 eller 1,5 mm2. Men i något gammalt hus kan man stöta på 4mm2.
hempularen: Det spelar ingen roll för värmeekonomin om du använder den kabelon eller någon annan värmekabel. Förbrukningen påverkas av andra förutsättningar, som hur stor yta, hur välisolerat nedåt osv.
Johan456: [citat] Möjligtvis i samma rör som downlights-kabeln. Det går att lösa iaf.
Magnus E K: [citat] 79:- för Elko-uttag: https://www.elbutik.se/product.html/elko-lamputtag-dcl-tak-infallt
Johan456: [citat] Va!!?? Jag lägger alltid till vänster. :D
snowjim: Testade lite till både att mäta, kapa och koppla ihop men fan ingen logik i det, det är som om de medvetet gjort det komplicerat att åtgärda. Pratade med Konst Smide som är tillverkaren och de hade inte mycket att komma med. De menade på att billig slinga blir ofta också billiga LED så jag antar att det är tänkt att vara slitosläng som byts ut vartannat år :( Troligen vill man bygga
Stadsmulle: Jag kommer vid närmare eftertanke kalla in vän med multimeter innan jag kopplar något öht. Antingen koppla rätt från början eller inte alls. Men är ändå nyfiken på svar på frågan ovan, enbart för att bättra på min bristfälliga förståelse för ellära.
useless: Är det inte märkligt att elektrikern som kollade inte tyckte att det var något konstigt? Jag skulle ha tagit dit en annan elektriker för att överpröva den slutsatsen. Blir det så varmt någonstans att kablar smälter så är det alltid fel.
Wheelabrator: Tack för klargörandet, jag hade på känn att det var av enbart akedemisk betydelse. Men visst måste jag medge att det är finurlig reklam, för den som inte vet bättre så låter "50% lägre energiförbrukning" som ett kanonval.
PatrickL: Ikea Kilinge efter ca 5 års användning. Skulle vara intressant att höra från er som liksom mig själv använder dessa idag. Jag har 22stk som sitter i min takfot runt huset. Såhär långt har överhettningsskyddet (som består av en smälttråd) på en armatur löst ut. Tänkte först byta ut den då jag har har ett gäng liggandes i reserv men, gjorde som så att jag kopplade förbi denna