Har en del av huset som jag håller på att bygga om till separat lägenhet och funderar på hur jag enklast ska hantera elen till köket i den nya lägenheten.
Det finns utdraget och avsäkrat 20A till en undercentral. Denna undercentral har förutom lägenheten även ett spa anslutet. 16A trefas.
Om både spaet och köket med ugn är igång samtidigt så lär effekten gå i taket. Funderar därför om man på något sätt kan effektbegränsa värmaren till spaet så den stängs av och köket prioriteras. Jag vill helst inte stänga av hela spaet för det innebär att man måste ut och aktivera värmaren på kontrollpanelen varje gång.

Någon som har en idé om hur man skulle kunna göra?

Sådant använder man en effektvakt till. Men den brytande delen behöver då placeras i spat (byggas in där) för att kunna bryta enbart värmepatronen medan elektroniken fortfarande har ström. Vidare behöver man kunna strömtransformatorer på matningen till elcentralen för lägenheten. Det innebär lite extra ledningsdragning, men visst går det.

Jag tror att de flesta styrenheter till spabad som matas med flera faser är kopplade så att värmaren är ensam förbrukare på en av faserna.
Man bör då alltså kunna bryta aktuell fas i centralen istället för lokalt i spat vilket antagligen förenklar.

Tack för vägledning. Då finns det hopp utan att behöva göra några rejäla investeringar.
ska se om jag kan hitta den där fasen som går till värmaren. Det borde ju vara smartast att begränsa just den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.