A
Jag har inte kvar några läroböcker, men någon bok om grundläggande elektronik är nog en bra början. Ska man lära sig så måste man nog även veta vad de olika komponenterna har för funktion.

Sök efter Stig Bengtssons "Övningsuppgifter i elektrisk schemaritning" Svenska bokförlaget - Bonniers. Hittar du den så hittar du en bra bok för nybörjare.
Jag har kvar min men den är inte till salu.

Mikael_L
S Smurfen1337 skrev:
Hej allihopa! Nu skulle jag vilja ha lite bra tips på väldigt grundliga/nybörjar vänliga böcker/kurser/sidor på nätet där man kan lära sig läsa av elscheman.
Vad för elscheman har du i tanken?

Det är ju ohyggligt brett område.

A Emil_K skrev:
Jag har inte kvar några läroböcker, men någon bok om grundläggande elektronik är nog en bra början. Ska man lära sig så måste man nog även veta vad de olika komponenterna har för funktion.
Ja, det var ett bra tips! Kanske ska börja i den änden! Något tips på bra bok? :)

E elmont skrev:
Sök efter Stig Bengtssons "Övningsuppgifter i elektrisk schemaritning" Svenska bokförlaget - Bonniers. Hittar du den så hittar du en bra bok för nybörjare.
Jag har kvar min men den är inte till salu.
Tror du att man kan hitta den boken i det lokala biblioteket eller är det en bok man behöver köpa? Tack för svar

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad för elscheman har du i tanken?

Det är ju ohyggligt brett område.
Hej Mikael! Jag vill kunna läsa av dom flesta elscheman i min vardag på jobbet, inte så komplicerat att jag ska kunna ställa mig på Volvo och lösa dom svåraste scheman där men på en lagom nivå ungjefär :) hoppas du förstår vad jag menar. :)

S Smurfen1337 skrev:
Hej Mikael! Jag vill kunna läsa av dom flesta elscheman i min vardag på jobbet, inte så komplicerat att jag ska kunna ställa mig på Volvo och lösa dom svåraste scheman där men på en lagom nivå ungjefär :) hoppas du förstår vad jag menar. :)
Till en början iaf sen får man ju ge sig på de svårare elscheman när man känner sig väldigt trygg i det grundliga :D

E elmont skrev:
Kanske [länk]
Och är det för jobbets skull så är väl allt avdragsgillt samt företaget betalar.
Japp, men detta är något jag vill göra privat av rent intresse och så att man kan bli mer och mer självgående :)

S Smurfen1337 skrev:
Japp, men detta är något jag vill göra privat av rent intresse och så att man kan bli mer och mer självgående :)
Såg nu vad du länkade och det hade ju absolut varit något man hade kunnat ta med chefen om han hade kunnat tänka sig stå för kostnaderna då det i slutändan gynnar honom också :) tack så jätte mycket för hjälpen!

Mikael_L
S Smurfen1337 skrev:
Aha, låter som, att du är mest ute efter att läsa apparatskåpsritningar, typ.

Inte installationsel för bostäder, inte elektronik, inte huvudledningsschema, inte 01-nät/teleregistrering, inte brandlarm, inte driftskort ...
Ja, som du ser, det finns många områden ... :)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Aha, låter som, att du är mest ute efter att läsa apparatskåpsritningar, typ.

Inte installationsel för bostäder, inte elektronik, inte huvudledningsschema, inte 01-nät/teleregistrering, inte brandlarm, inte driftskort ...
Ja, som du ser, det finns många områden ... :)
Haha ok när du lägger upp det så då förståe jag vad du menar med att det är så brett :D jag vill jag lära mig installationel för bostäder, huvudledningsscheman, elektronik!

S Smurfen1337 skrev:
Haha ok när du lägger upp det så då förståe jag vad du menar med att det är så brett :D jag vill jag lära mig installationel för bostäder, huvudledningsscheman, elektronik!
Den kursen elmont länkade verkar vara exakt det jag är ute efter faktiskt! Det är nog en bra början att ta den kursen! Tusen tack alla för all hjälp!

Mikael_L
Jag letade lite efter vad olika utbildningar har som kurslitteratur.
Jag hittade
"Praktisk ProcessAutomation" Av Göran Malmberg, som kanske har något lite om schema, men verkar lägga tyngdpunkten på förståelse av själva processen. Men det är inte oviktigt heller, det elektriska schemat hänger ju alltid ihop med en process som mäts och styrs. Fattar man inget av det så blir det inte lätt att förstå schemat heller.

Jag misstänker ändock att denna bok är för mycket mot processen och för lite mot schemaritningen, efter vad jag förstått dina önskemål.

https://books.google.se/books?id=UD...gQIChAB#v=onepage&q=schema automation&f=false

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.