2 884 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
El schema!
Hej allihopa! Nu skulle jag vilja ha lite bra tips på väldigt grundliga/nybörjar vänliga böcker/kurser/sidor på nätet där man kan lära sig läsa av elscheman.
Tror du att man kan hitta den boken i det lokala biblioteket eller är det en bok man behöver köpa? Tack för svarE elmont skrev:
Hej Mikael! Jag vill kunna läsa av dom flesta elscheman i min vardag på jobbet, inte så komplicerat att jag ska kunna ställa mig på Volvo och lösa dom svåraste scheman där men på en lagom nivå ungjefärMikael_L skrev:
Till en början iaf sen får man ju ge sig på de svårare elscheman när man känner sig väldigt trygg i det grundligaS Smurfen1337 skrev:
Såg nu vad du länkade och det hade ju absolut varit något man hade kunnat ta med chefen om han hade kunnat tänka sig stå för kostnaderna då det i slutändan gynnar honom ocksåS Smurfen1337 skrev:
Aha, låter som, att du är mest ute efter att läsa apparatskåpsritningar, typ.S Smurfen1337 skrev:
Inte installationsel för bostäder, inte elektronik, inte huvudledningsschema, inte 01-nät/teleregistrering, inte brandlarm, inte driftskort ...
Ja, som du ser, det finns många områden ...
Haha ok när du lägger upp det så då förståe jag vad du menar med att det är så brettMikael_L skrev:
Den kursen elmont länkade verkar vara exakt det jag är ute efter faktiskt! Det är nog en bra början att ta den kursen! Tusen tack alla för all hjälp!S Smurfen1337 skrev:
Jag letade lite efter vad olika utbildningar har som kurslitteratur.
Jag hittade
"Praktisk ProcessAutomation" Av Göran Malmberg, som kanske har något lite om schema, men verkar lägga tyngdpunkten på förståelse av själva processen. Men det är inte oviktigt heller, det elektriska schemat hänger ju alltid ihop med en process som mäts och styrs. Fattar man inget av det så blir det inte lätt att förstå schemat heller.
Jag misstänker ändock att denna bok är för mycket mot processen och för lite mot schemaritningen, efter vad jag förstått dina önskemål.
https://books.google.se/books?id=UD...gQIChAB#v=onepage&q=schema automation&f=false
Jag hittade
"Praktisk ProcessAutomation" Av Göran Malmberg, som kanske har något lite om schema, men verkar lägga tyngdpunkten på förståelse av själva processen. Men det är inte oviktigt heller, det elektriska schemat hänger ju alltid ihop med en process som mäts och styrs. Fattar man inget av det så blir det inte lätt att förstå schemat heller.
Jag misstänker ändock att denna bok är för mycket mot processen och för lite mot schemaritningen, efter vad jag förstått dina önskemål.
https://books.google.se/books?id=UD...gQIChAB#v=onepage&q=schema automation&f=false
Klicka här för att svara