10 542 läst ·
12 svar
11k läst
12 svar
4G1,5 eller 3G1,5
God morgon.
Situation: Hus från 1940. Några rum renoverade. Ny el in renoverade rummen (behörig installatör). Utapåliggande kabel.
Att man använder 4G1,5 mellan strömställare och lamputtag förstår jag, för den svarta ledaren används som tändtråd. Men sen har dem använd 4G1,5 också till alla uttag i rummet, där enligt mig 3G1,5 skulle räcka. Svarta ledaren är alltid kopplad till X:et i alla uttag.
Nu undrar jag om det finns en regel att alla kabel i ett rum måste vara lika. Eller råkade dem bara ha 4G1,5 med sig?
Får man skarva 4G1,5 till 3G1,5 i en kopplingsdosa och låta den svarta ledaren vara? Jag skulle gärna förstår den bakomliggande tanken. Elteknikern som gjorde jobbat har lämnad firman.
Tack. Mvh /Eric.
Situation: Hus från 1940. Några rum renoverade. Ny el in renoverade rummen (behörig installatör). Utapåliggande kabel.
Att man använder 4G1,5 mellan strömställare och lamputtag förstår jag, för den svarta ledaren används som tändtråd. Men sen har dem använd 4G1,5 också till alla uttag i rummet, där enligt mig 3G1,5 skulle räcka. Svarta ledaren är alltid kopplad till X:et i alla uttag.
Nu undrar jag om det finns en regel att alla kabel i ett rum måste vara lika. Eller råkade dem bara ha 4G1,5 med sig?
Får man skarva 4G1,5 till 3G1,5 i en kopplingsdosa och låta den svarta ledaren vara? Jag skulle gärna förstår den bakomliggande tanken. Elteknikern som gjorde jobbat har lämnad firman.
Tack. Mvh /Eric.
Du kan fortsätta med 3g1,5 om du vill och sätta en ubåt eller wago på den överblivna ledaren. Finns ej heller något krav på färger såvida man har rätt färg på skyddsjord och nolla. Men är väl lämpligt att använda brun grå vit som faser och resterande färger som tändtrådar.
har du en ”vitkabel” får du använda blå som tråd.
har du en ”vitkabel” får du använda blå som tråd.
Se det som ett stort plus!
Att alltid ha tillgång till tändtråd över allt är guld värt, då kan man sätt uttag med separat brunn och låta den nedre styras av en brytare eller en smart dimmer med Astrour, då kan miljöbelysning som golv och fönsterbelysning tända och släckas från ett ställe
Att alltid ha tillgång till tändtråd över allt är guld värt, då kan man sätt uttag med separat brunn och låta den nedre styras av en brytare eller en smart dimmer med Astrour, då kan miljöbelysning som golv och fönsterbelysning tända och släckas från ett ställe
I hallen var det så. 2 faser i samma kabel och den ena går in till vardagsrummet och den andra till badrummet.S Sandbygg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag har svårt att se förtjänsten med en 4G1.5 om du inte kommit överens med elektrikern om att det eventuellt kommer att behövas en extra ledare i framtiden. Det finns inga regler som kräver samma antal ledare i kabeln i hela rummet osv, och man får givetvis ansluta andra typer av kablar i kopplingsdosa. Om vill man vara framtidssäker är då 5G1.5 ett bättre val då den troligen är billigare!
Det behöver inte vara svårare än att treledaren tog slut, om man hittar en fyrledare med en tåt oanvänd. // F.d. elektriker 
Inte billigare för mig i alla fall, då har jag kollat några olika kabeltyper (EQRQ, EQLQ, EXQ) och ett par fabrikat.Bo.Siltberg skrev:
Dock är det allt mellan ganska liten prisskillnad till nästan ingen skillnad alls, det blir typ 10% billigare att köra med 4g1,5 isf 5g1,5, i snitt.
Medan 3g1,5 är nästan halva priset mot 5g1,5.
Tror företag har bättre priser på 5g än 4g då det används mer frekvent.Mikael_L skrev:
Inte billigare för mig i alla fall, då har jag kollat några olika kabeltyper (EQRQ, EQLQ, EXQ) och ett par fabrikat.
Dock är det allt mellan ganska liten prisskillnad till nästan ingen skillnad alls, det blir typ 10% billigare att köra med 4g1,5 isf 5g1,5, i snitt.
Medan 3g1,5 är nästan halva priset mot 5g1,5.
För mig skiljer det ca 2-3:-/meter mellan 3g 4g 5g dvs 2-3 kr mer för 4g än 3g och ytterligare 2-3:- för 5g, utom för EQRQ där skillnaden är betydligt större ungefär 5-6:-/meter mellan 3g och 4g och 5g. Det gäller vid 50 m ring och exkl moms.
Det där med att de mest gångbara kablarna skulle vara billigare är en myt. Det var kanske så förr. Idag tillverkas alla kablar, såväl kraft- som installationskablar i såpass stora volymer samt att råvarupriserna har skjutit iväg. Detta har jag kollat med kabeltillverkaren samt jämfört priser hos gross. Ovanstående gäller lågspänningskablar. På mellanspänningssidan kan det skilja, då är det väl i princip bara 240 man lägger.
Klicka här för att svara