Byggahus.se

Ansluta TM och TT till samma dosa?

1. Wigert
    Medlem Nivå 7
    I vår tvättstuga finns en tvättmaskin och en torktumlare som är matade på var sin grupp.
    Nu överväger jag att skaffa ytterligare en tvättmaskin för att få bättre logistik i tvättandet.

Kan jag då låta ansluta en TM och TT till samma anslutningsdosa och grupp? De kommer inte gå att köra samtidigt pga säkringen är 10A (och kablarna är 1,5 mm2). Men finns det något annat som begränsar?

Alternativet är att dra fram en utanpåliggande från centralen men det blir ju inte så snyggt.

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det går bra att ansluta i samma, såvitt det ryms dubbla trådar i anslutningarna och bägge kablarna går att ordna dragavlastning för, man klarar av att hålla rätt IP-klass och sånt.
    Dvs, att alla de små detaljerna fortfarande fungerar.

Sen är det ju som du skriver, bägge går troligen inte att köra samtidigt, för då löser säkringen.

3. A
    Medlem · Nivå 10
    Man kan väl dra en trefasgrupp och bryta ut till tre enfasiga grupper även om förfarandet inte rekommenderas. Eller hur är det?

Annars går det ju att tråda om en grupp till 2.5kvmm och säkra upp till 16A.

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Vi vet ju inte om det är utanpåliggande kabelinstallationer här, kanske med två st 3g1,5, eller kanske en 4g1,5 eller 5g1,5. Detta avgör ju lite om vad man kan göra utan att klamra extra kabel.

Eller så är det FK i rör, och då är det ju återigen lite frågan om hur det är upplagt, ett eller två rör, dåliga böjar som omöjliggör att dra in en FK till, osv ...

5. Wigert
    Medlem Nivå 7
    Det är 3G1,5 i 16 mm rör så det borde gå att dra om till 2,5 i en grupp, bra idé!

6. Wigert
    Medlem Nivå 7
    Det är FK i två st 16 mm rör, en grupp i varje med snygga avslut i dosa. Skulle ev. kunna testa att dra i 3G2,5.

7. Wigert
    Medlem Nivå 7
    Lösningen blir troligen att använda ett vanligt 220-uttag precis bredvid (som är en en grupp för belysning och några IP44-uttag) då maskinen kommer med fast stickpropp. Liten risk finns att den gruppen går på samma fas som antingen TM eller TT, men då får en elektriker flytta om i centralen. Huset har 3x25A så belastningen klaras av totalt.

8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Är det inte bättre att dra in ytterligare en 1,5 mm2, och sen göra en uppdelad tvåfasgrupp?

9. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 12
    Hej
    Nu vet inte jag hur många du tvättar för, ju fler desto bättre logistik behövs.
    Kan du köra 2 tvättmaskiner och en rejäl avfuktare istället?
    Annars är min uppfattning att logistiken är allt i en tvättstuga, där själva tvättningen är den enkla delen.
    Att ta ner torkad tvätt i tid frigör yta liksom att göra det lätt att vika tvätten direkt på plats.
    Mitt tips är att fundera över logistiken, då kanske du löser problemet utan att behöva köpa en maskin till.

10. Wigert
    Medlem Nivå 7
    Tvättar för två vuxna och 2 tonåringar som alla tränar mycket. Har både bra FTX-ventilation och avfuktare vid behov. Torktumling av underkläder sparar tid jmf med att hänga tvätten.
    Andra maskin är beställd . Delvis pga att nuvarande maskin (Miele) är 20 år och rimligen nära pension. (Ändå grymt imponerad av kvaliteten då den gått hårt de 15 år vi kört den)

11. ymmij12
    Medlem · Nivå 6
    Det jag tycker är mest rätt är att lägga i en tråd till så att du får fram 2 faser. Sen finns det tvåvägsuttag med separat brunn(två olika faser i uttaget).

12. Fairlane
    Medlem · Nivå 12
    Helt klart känns det väl bäst att göra som Mikael föreslår så ni får en egen fas till den nya tvättmaskinen?
    Poängen med dubbla maskiner är väl att man ska kunna köra båda samtidigt utan att behöva fundera på säkringar, annars kan man lika gärna nöja sig med en. När vi hade dubbla maskiner så var det vanligaste läget att de startades samtidigt.