T
Hej!

Jag klickade hem några julstjärnor till nästa år på rean och insåg försent att de har europlug snarare än lampkontakt, som hade passat i våra fönster. Nu undrar jag om det finns några hinder mot att klippa europluggen och själv montera dit en lampkontakt? Montera stickpropp får man ju göra själv.

Mvh
Tomas

• Europlugg med två pinnar på en slät vit yta, tänkt att bytas ut mot lampkontakt.
  • Vit lampkontakt med skruvanslutning och europlug-kompatibla stift, visad på produktwebbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
useless useless skrev:
Biltemaproppen är jordad och är egentligen fel att använda.
Det korrekta är att byta till en sån här med tillräckligt lång sladd:

[länk]
Perfekt, stort tack för svar. Finns det någon anledning till att dessa inte verkar gå att finna utan sladd? För att slippa en sockerbit som skarv hade det ju varit enklast tänkte jag.

Kör på varianten utan sladd så slipper du sockerbit då.

• Gilla
tomasjo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Biltemaproppen är jordad och är egentligen fel att använda.
Det korrekta är att byta till en sån här med tillräckligt lång sladd:

[länk]
Känns väl helt ok att använda det jordade utförandet på proppen. Iaf om du har jordelsbrytare, för då kan inga felaktiga inkopplingar (nolla till jord) göras omärkliga.

• Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
Men den här borde alltså vara helt ok? Inser att jag inte framstår som tillräckligt kunnig för att göra något alls :seenoevil:

• Vit lamppropp med sidoinföring av ledning visas på en webbshopssida.
    Skapa konto
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Rent praktiskt spelar det ingen roll då du ändå inte kopplar in jord på lampan. Det är väldigt få lampor som är jordade

• Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Det beror på hur uttaget ser ut. Sitter det en jordpinne där så funkar inte den proppen utan hål för skyddsjorden.

Men, som sagt var, kopplar du rätt så funkar Biltemaproppen även om det inte är formellt rätt.

• Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T tomasjo skrev:
Perfekt, stort tack för svar. Finns det någon anledning till att dessa inte verkar gå att finna utan sladd? För att slippa en sockerbit som skarv hade det ju varit enklast tänkte jag.
Det finns godkända skarvdon för lampsladd, sockerbitar är bara OK inuti dosor och andra kopplingsutrymmen.

• Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Den här kombon funkar om det inte går att byta hela sladden :

[länk]
[länk]
Super. Så får det bli. Stort tack alla för snabba svar!

Jag säger då bara det att Sverige är nog världsbäst på regelefterlevnad.
Måsta skarva en kabel bara för att det sitter en liten oanvänd metallbit i stickproppen.

Här har ni bevis, vem anmäler mig för felaktig stickpropp?
Röd dammsugare med skarvad kabel och vit, manipulerad stickpropp på mosaikgolv.
Skapa konto

Protte

• Gilla
  • Haha
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Eller är det bara här på detta forum som det blir lååånga trådar om "betydelselösa frågeställningar"? Som i det här fallet med en "jordad stickpropp" kontra en ojordad med skarv som ska gå till en dubbelisolerad lampa.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
T
Ett annat sätt att se på det är väl att detta forum har gott om folk som är villiga att hjälpa såna som mig som inte riktigt kan skilja på upp och ner :D

Problemet är väl att det oftast finns (minst) två svar - Ett enkelt och ett korrekt. Svarar man i ett publikt forum så bör man inte utesluta det korrekta svaret.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.