3 821 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Area PEN
Jag ska byta ut en en gammal elcentral som matas med 4-ledare. I den nya centralen delar jag ju upp i separat jord och nolla. Behöver jag samtidigt uppgradera kabelarean för PEN fram till den nya centralen från mätarskåpet just för att jag gör om till ett femledarsystem från den nya centralen?
Det är uppsäkrat med 16A i huvudsäkringen
Nej. Om det är smidigt att byta är det inte fel. Men det är inte ovanligt med äldre ledningar med klenare PEN än dagens standard.
Förstår inte riktigt vad du menar, ska du byta ut ditt TN-C system (PEN,4 ledare) till ett TN-S system (PE-N 5ledare)? Om så fallet är så tror jag man behöver kolla med sin el-leverantör om det är OK att t.ex säkra upp med 3x25.
Nu är Berra ute och cyklar. Det har inte alls med saken att göra.
Nej, inte per automatik. Däremot kan man gärna se till skicket på den, när man ändå är igång och stökar.M mape366 skrev:Jag ska byta ut en en gammal elcentral som matas med 4-ledare. I den nya centralen delar jag ju upp i separat jord och nolla. Behöver jag samtidigt uppgradera kabelarean för PEN fram till den nya centralen från mätarskåpet just för att jag gör om till ett femledarsystem från den nya centralen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det krävs inget byte pga TN-C-/TN-S. Du hade en uppdelning från TN-C till TN-S även i den gamla elcentralen - det är bygeln mellan PE- och N-skena. I din nya elcentral sker uppdelningen via JFBn.
Men kravet idag är att en PEN-ledare ska ha minsta area 10 mm², detta säkerligen av goda skäl. Det är underhållsregler som tillåter att man byter elmateriel till likvärdig pga ålder och slitage. Om du installerar (eller "byter" till) en ny elcentral med syfte att nyttja mer ström så är det givet att man behöver beakta matningen till elcentralen. Det kanske redan är ett faktum att den gamla centralen belastades betydligt högre än vad som var ursprungligen tänkt. Den gamla kabeln kanske inte räcker till längre. Risken med att nyttja en gammal PEN kanske ökar, speciellt med tanke på att dagens utbud av elapparater inte är gjorda för Sverige längre utan belastar nollan hårdare. Så det finns inget klockrent svar på denna fråga - att säga att det är ok att behålla kabeln vore att sticka huvudet i sanden. Jag skulle dels titta på befintlig area och längd, och göra lite mätningar, isolation och resistans.
Men kravet idag är att en PEN-ledare ska ha minsta area 10 mm², detta säkerligen av goda skäl. Det är underhållsregler som tillåter att man byter elmateriel till likvärdig pga ålder och slitage. Om du installerar (eller "byter" till) en ny elcentral med syfte att nyttja mer ström så är det givet att man behöver beakta matningen till elcentralen. Det kanske redan är ett faktum att den gamla centralen belastades betydligt högre än vad som var ursprungligen tänkt. Den gamla kabeln kanske inte räcker till längre. Risken med att nyttja en gammal PEN kanske ökar, speciellt med tanke på att dagens utbud av elapparater inte är gjorda för Sverige längre utan belastar nollan hårdare. Så det finns inget klockrent svar på denna fråga - att säga att det är ok att behålla kabeln vore att sticka huvudet i sanden. Jag skulle dels titta på befintlig area och längd, och göra lite mätningar, isolation och resistans.
Klicka här för att svara