Förra ägarna lät koppla in infravärmare som en fast installation i uterummet. De är kopplade till vanliga väggströmställare för belysning.
Nu knäpper det i dom fast de är avstängda. Vad kan det bero på?
Nu knäpper det i dom fast de är avstängda. Vad kan det bero på?
Är det 230V eller 400 finns båda , , är det noll eller fas som bryter , om nollan brytes kan man få en induktans mellan jord och fas , då ligger dom och surrar , om det finns spänning hela tiden på dom , en del el-radiatorer kan bråka på samma sätt
Bara kolla upp hur dom är kopplade , samt utröna hur konditionen är på dom
med eller utan elektriker
Bara kolla upp hur dom är kopplade , samt utröna hur konditionen är på dom
med eller utan elektriker
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Hur tydligt som helst. Lav, lägg av med dessa obegripliga svar.L Liteavvarje skrev:Är det 230V eller 400 finns båda , , är det noll eller fas som bryter , om nollan brytes kan man få en induktans mellan jord och fas , då ligger dom och surrar , om det finns spänning hela tiden på dom , en del el-radiatorer kan bråka på samma sätt
Bara kolla upp hur dom är kopplade , samt utröna hur konditionen är på dom
med eller utan elektriker
Jag som utlänning kan uttrycka mig tydligare!
Induktans mellan jord och fas? Vad skulle det betyda? Induktans kräver en ström i en ledare som då ger upphov till ett variabelt magnetfält som i sin tur inducerar en spänning i en annan ledare. Du har förhoppningsvis inga stora strömmar i jord någonsin. Med nollan bruten kan inte heller fasen bära någon ström. Det där var nonsens.
Det finns kapacitiv koppling som en möjlighet, men det skulle vara svårt att få nog med energi för några starkare ljud den vägen, för lite energi förs över den vägen.
Hur ofta hörs knäppningarna? Är det sällan är frågan om det bara är naturliga ändringar av temperaturen. Är de ofta är frågan om det är kraftiga smällar så man kan misstänka överslag mellan en obruten fas och jord. Har du jordfelsbrytare?
Det finns kapacitiv koppling som en möjlighet, men det skulle vara svårt att få nog med energi för några starkare ljud den vägen, för lite energi förs över den vägen.
Hur ofta hörs knäppningarna? Är det sällan är frågan om det bara är naturliga ändringar av temperaturen. Är de ofta är frågan om det är kraftiga smällar så man kan misstänka överslag mellan en obruten fas och jord. Har du jordfelsbrytare?
Enklast är väl att slå ifrån/ta bort säkringarna till värmarna och se om problemet kvarstår. Sedan är det väl knappast tillrådligt att använda vanliga " belysningsströmställare" för att styra så höga laster, som en IR- värmare normalt är. Kan strömställaren vara kass? Läge att kolla noga, för det kan finnas risk för brand om det finns höga krypströmmar eller glappkontakt där.
Det är inte temperaturförändringar som ger upphov till ljudet, det står klart.
Ska prova att dra ur säkringen och kolla om det slutar låta vilket ju är sannolikt.
Ska kolla brytarna också, skulle bli förvånad om värmarna är nåt annat än 230V. 1000W vill jag minnas.
Elen i det där uterummet är lite si och så. Byggt för jordat system men fanns inte i den delen av huset så det hoppade man över, men behöll de jordade uttagen. Belysningen tänds nedåt osv.
Ska prova att dra ur säkringen och kolla om det slutar låta vilket ju är sannolikt.
Ska kolla brytarna också, skulle bli förvånad om värmarna är nåt annat än 230V. 1000W vill jag minnas.
Elen i det där uterummet är lite si och så. Byggt för jordat system men fanns inte i den delen av huset så det hoppade man över, men behöll de jordade uttagen. Belysningen tänds nedåt osv.
Då får väl utlänningen förklara mera på ett för dig godtyckligt sättT Thomas_Blekinge skrev:
Men som info , vid radiatordrift 400V och enkeltermostat så kan surra i del av dom
( lite som en bikupa )
Har du en annan syn på saken och vet att det inte är så , fram med det och inte bara hacka på som du gör
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Induktans mellan ledningar finns oavsett om spänningen är bruten eller om nollan är bruten. Induktansen är en egenskap av det ömsesidiga läget geometrin mellan ledarna.
Först när det flyter en ström ger induktansen upphov till en inducerad spänning i grannledningarna. Fråga till TS: När dem knäpper fast dem är avstängda, blir dem varma då? Är det elementet eller termostaten som knäpper? Eller finns ingen termostat?
Vet du om dem är anslutna över en jordfelsbrytrare i centralen?
Först när det flyter en ström ger induktansen upphov till en inducerad spänning i grannledningarna. Fråga till TS: När dem knäpper fast dem är avstängda, blir dem varma då? Är det elementet eller termostaten som knäpper? Eller finns ingen termostat?
Vet du om dem är anslutna över en jordfelsbrytrare i centralen?
Jag reagerar lite på detta:
Angående frågan, om knäppningar i värmarna; är du helt säker på att det inte är temperaturväxlingar som gör att de knäpper? Hur har du uteslutit det?
Är det jordat eller inte? Om inte så borde du snarast ta in en elektriker (eller fixa det själv), ett uterum är synnerligen olämpligt att ha ojordat.M Micke_xyz skrev:
Angående frågan, om knäppningar i värmarna; är du helt säker på att det inte är temperaturväxlingar som gör att de knäpper? Hur har du uteslutit det?
Låter lite som att förra ägarna monterade dit jordade uttag men kom på att det inte fanns jord och lät dem sitta kvartommib skrev:
Jag reagerar lite på detta:
Är det jordat eller inte? Om inte så borde du snarast ta in en elektriker (eller fixa det själv), ett uterum är synnerligen olämpligt att ha ojordat.
Angående frågan, om knäppningar i värmarna; är du helt säker på att det inte är temperaturväxlingar som gör att de knäpper? Hur har du uteslutit det?
Vi har i princip aldrig igång dessa värmare så det är inte att de värms eller svalnar som knäpper. Dessutom knäpper de som en klocka som går för snabbt, inte karakteristiskt för temperaturväxlingar orsakade av t.ex. solen alltså.
Det är ojordat i uterummet.
Osäker på varifrån ljudet kommer. Idag knäppte de inte. De är inte varma a la 1000W när de knäpper. Startar jag dem så blir de varma och ljudet övergår till att låta som infravärmare brukar när de värmer.
Osäker på om termostat finns eller ej men det tvivlar jag på
Jag var mest nyfiken på om detta var ett känt fenomen, men så verkar inte vara fallet.
Det är ojordat i uterummet.
Osäker på varifrån ljudet kommer. Idag knäppte de inte. De är inte varma a la 1000W när de knäpper. Startar jag dem så blir de varma och ljudet övergår till att låta som infravärmare brukar när de värmer.
Osäker på om termostat finns eller ej men det tvivlar jag på
Jag var mest nyfiken på om detta var ett känt fenomen, men så verkar inte vara fallet.
Jag har förvisso infravärmare på altanen men har aldrig hört något ljud från dem vare sig i avslaget eller påslaget läge. Däremot knäpper det i plasttaket vid hastiga temperaturväxlingar t.ex. om solen stekt en längre tid och sedan går i moln.
