Jag ska byta ett elelement 230V till ett nytt elelement 230V LVI Digital i sovrummet, jag tänkte förbereda att sätta upp konsoller och eldosan och få hjälp med inkopplingen, då märkte jag att det bara finns två kablar ojordat det är även ojordade vägguttag i hela rummet, vad ska man göra?
Har dom kopplat rätt på det gamla elementet kopplat utan jord?

Bilden är från det gamla elementet på 230V
Rummet har fyra ojordade vägguttag och en ojordad dosa bakom elementet.

• En ojordad elinstallation med tre kablar anslutna till en äldre uppvärmningselementsdosa ovanför en vit list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är rätt som det är. Om vägguttagen i rummet är ojordade så skall elementet också vara ojordat. Men det är ett ganska vanligt fel att elementet är jordat trots ojordade uttag i rummet.

Jag skulle valt ett element med dubbel isolering. Kolla efter det istället.

J Johan456 skrev:
Jag skulle valt ett element med dubbel isolering. Kolla efter det istället.
Har redan öppnat och satt upp elementet men inte kopplat in det.

C Chivas66 skrev:
Har redan öppnat och satt upp elementet men inte kopplat in det.
Ok, då gör du som redan skrivits. Ingen jord.

A Avemo skrev:
Det är rätt som det är. Om vägguttagen i rummet är ojordade så skall elementet också vara ojordat. Men det är ett ganska vanligt fel att elementet är jordat trots ojordade uttag i rummet.
Varför är det viktigt att ha ojordat element bara för att resten av rummet är ojordat? T.ex om man hade dragit ut en ny matning till ett element i ett rum med andra VU som är ojordade ska man då skita i att jorda elementet och isåfall varför?

tommib
För att ett rum med ojordade uttag bygger på skyddsprincipen isolerat rum, dvs inget i rummet har jordpotential. Rummet i sig är alltså andra lagret skydd för elinstallationen, enligt principen om två skyddsbarriärer för elektrisk utrustning.

Om man då stoppar in ett jordat element har man infört jordpotential och då förstört hela skyddet. Således är det allt eller inget som gäller för jord. För att isolerat utrymme ska gälla måste också en del annat vara uppfyllt.

Det finns en anledning till att gamla ojordade stickproppar inte passar i jordade uttag och det är för att de apparaterna i sig bara har ett lager isolering och räknar med att rummet utgör det andra lagret.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
För att ett rum med ojordade uttag bygger på skyddsprincipen isolerat rum, dvs inget i rummet har jordpotential. Rummet i sig är alltså andra lagret skydd för elinstallationen, enligt principen om två skyddsbarriärer för elektrisk utrustning.

Om man då stoppar in ett jordat element har man infört jordpotential och då förstört hela skyddet. Således är det allt eller inget som gäller för jord. För att isolerat utrymme ska gälla måste också en del annat vara uppfyllt.

Det finns en anledning till att gamla ojordade stickproppar inte passar i jordade uttag och det är för att de apparaterna i sig bara har ett lager isolering och räknar med att rummet utgör det andra lagret.
Tack för förklaringen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.