Hej!
Skulle byta takdosa från en gammal standard till en ny, men jag förstår inte riktigt hur kablarna ska sitta fast ordentligt, ska man bara trycka dit dem, har provat men tycker inte de sitter så hårt då, någon som har tips?
Den heter ELKO H6-LDT
Skulle byta takdosa från en gammal standard till en ny, men jag förstår inte riktigt hur kablarna ska sitta fast ordentligt, ska man bara trycka dit dem, har provat men tycker inte de sitter så hårt då, någon som har tips?
Den heter ELKO H6-LDT
Uttaget på bilden har en angiven skalningslängd på 12mm (syns uppe till höger).
Iom att jag har mångtrådiga ledare så måste jag byta till en annan takdosa som klarar mångtrådiga ledare om jag har förstått rätt?
Med risk för att vara lite besserwisser, hur kommer det sig att du har mångtrådiga ledare där? Vid ett sånt uttag borde det vara entrådigt (EKK, "kulo" eller dess moderna motsvarigheter) eller fåtrådigt (FK, FQ)?
Elektroniktokig
· Bollnäs
· 7 inlägg
Eller så sätter du toppklämmor (typ Wago 221 eller Torix) och skarvar med FQ/FK eller EQ/EK in till själva apparaten. Det ska inte vara några problem att få plats med sådana i en takdosa.hakannykvist skrev:
Edit: Mångtrådig ledare menas alltså RK eller MK med fler än 7 kardeler (koppartrådarna) som är standard för FK.
FQ,EQ är halogenfria varianter, men under en renovering så är det sällan några problem att köra gammal hederlig FK, EK.
MVH Elektrikern
Bästa svaret
Det där är fåtrådigt, FK...ska inte vara något problem att få in i ditt nya uttag.
Klipp bort biten som är skalad, skala 12 mm och tryck in i hålet så ska det fungera.
Klipp bort biten som är skalad, skala 12 mm och tryck in i hålet så ska det fungera.
Klicka här för att svara