El
GK100: Populärnamnet bland många gräventreprenörer, transportörer osv på 0-8 är ofta "kabelgrus" så nog borde det duga fint.
Tomtom79: [citat] Jag undrar om det verkligen kan vara första gången någon behöver en förhöjningsring till en takdosa. För alla innertak där man monterat något annat utanpå gipset (träpanel av olika slag exempelvis) misstänker jag inte har föregåtts av att man rivit ner takdosan, flyttat ner denna ett antal mm och sen monterat upp den nya takpanelen. Om det nu är de två skruvarna i dosan
b_hasse: Vi har redan utrett att den testaren är felkonstruerad. Knappen som ska lösa JFB kopplar in 3 st motstånd på 3600 Ohm i en stjärnkoppling till fas, nolla och skyddsjord. Det ska alltså inte spela någon roll hur man vänder den, men motståndsvärdena är felaktigt valda för testströmmen blir nominellt bara 21.3 mA vid 230V. Då ligger man på pottkanten, och komponenttoleranser kan göra
Gamla gubben: Se till att uttaget för strykjärn får en egen grupp - strykjärnet har hög effekt. För tvättmaskin och torktumlare är det en god idé att installera 16A till varje maskin, så slipper ni begränsa ert val av maskin till 10A.
Appfly: Uttaget kommer sitta högt upp vid en vädringsbalkong så ca 3,5 över mark. Armaturen sitter i princip i direkt anslutning till centralen så bör inte vara så många skarvar på vägen (avstånd ca 1m). Ska nog märka upp det med tanke på styrningen, bra tips. Anledningen till RV-K är att kabeln måste vara svart och jag har hittat 3G1,5.
Derbyboy: [bild] [bild] [bild] [bild] Det ser fullt rimligtvis att koppla in en reuturledare för fasen. Nu sitter de fast med kabelskor på schukouttaget. Kan få dit en till kabelsko men är inte kabelskor till för 12v typ i bilen?
erik_qwerty: Jag pratade med en kille på Östbergs support idag, och han menade att den ska gå att starta med lägre spänning. Han tyckte också det lät som kondensatorn kunde vara dålig, och skulle skicka hem en ny till mig. Sen får vi se om det hjälper, och om inte blir det reklamation. Förträfflig support får jag säga! Fortsättning följer...
elmont: Inomhus i en bostad ska du använda typ TKK eller typ Letti och INTE Clips eller skruvklammer (om du inte vill att det ska se "ruffigt" ut.
StarvinMarwin: Är ingen elektriker men funderar en del på diverse saker ibland. Emellanåt ger det en teori som resultat. Hade för ett bra tag sedan en dimmer som funkade rätt dåligt, den släckte lampan efter att den lyst ett tag. Till slut införskaffade jag en ny dimmer för glödljus och skulle montera den, är ju som sagt ingen elektriker så när jag inte var helt säker på hur den skulle kopplas in
Leif i Skåne: 47-100kohm men motståndet måste tåla spänningen, oftast användes ett keramiskt trådlindat motstånd 5W
hans.p: Det finns nog inget entydigt svar att ge med hänvisning till den information som finns i tråden. Jag tänker att man får gå tillbaka till grundbestämmelsen för allt elarbete och göra en bedömning om anläggningen är osäker eller farlig och kanske försöka undvika udda speciallösningar om det går, som att gå över från TN-C till TN-S i en nedgrävd skarv.
Johan456: [citat] reklamera och köp nya kompletta. Har du någon bild på drivdonet? I min värld är drivdon för erkända leverantörer att föredra typ, Osram, Philips, Helvar, Tridonic m.fl
Avemo: Det är små bilder och en något otydlig fråga. Det vanliga är att hällen kopplas till två faser och nolla medans ugnen kopplas till den tredje fasen och nolla. Du skriver ingenting om ugnen mer än att den har perilexkontakt. Men om det är en ny ugn är den förmodligen enfas. Det går att ansluta ugnen och hällen fast i dosan du har. Eller så kan du sätta dit ett perilexuttag till
Derbyboy: I får se....vi får se..... Fryser det så fryser det. Då kommer smältvattnet stiga....upp på taket igen....hmmm Jag får ha koll så gott det går i ett sommarhus
etompau: Brun och grå ledare sitter under samma klämma (inringat område) Dom bör kopplas till L på din nya brytare. Grön kopplar du till "pil ut" funktionsmässigt oviktigt vilken pil du tar.
tttomten: Ja den är normalt fjädrande och låser i intryckt läge.
elmont: Typ EQLQ går bra att få till snyggt även om det är lite kallare, MEN alla kablar har en lägsta förläggningstemperatur så läs på i "faktabladet".
13th Marine: Ja, jag måste läst Mikael_Ls senaste inlägg som en kratta.
HomeboY: [citat] Tack för svaret men jag förstår inte riktigt hur du menar att detta skulle vara relevant. Menar du att det finns andra armaturer och drivdon som arbetar annorlunda? [citat] Jag hoppas du har rätt men efter alla test som utförts så verkar det inte finnas något annat svar på detta.. :|
Mikael_L: [citat] Prova att timern fungerar som den ska genom att ohmmäta kontakterna
Mikael_L: Hur går det här då? Har du tagit reda på var den bruna tar vägen?
tommib: Spis/Ugn är troligen den apparat som drar mest i hemmet förutom eluppvärmning. Normalt lägger man hällen på L1/L2 och ugnen på L3 men det finns ingen särskild anledning till det. Lasterna är ungefär lika stora så det spelar ingen större roll. Man bör lastbalansera i elcentralen ja. Dina huvudsäkringar ska inte vara plomberade, du måste kunna byta dem. Hur som så borde du kunna
Magnus E K: Det brukar ju påpekas i diverse trådar att följa tillverkarens instruktioner. Och i Hagers YouTube-video för TS' central fästs kablar och rör med buntband. Screenshot från https:// www.youtube.com/watch?v=gTHcN-OPFI0 [bild]
Bo.Siltberg: [citat] Om dessa två kablar vid provet låg precis bredvid varandra så hjälpte det inte så mycket. Lämna det inte så bara utan används en gemensam kabel. [citat] Elkos skydd ska vara kraftigt nog för att ta ned både kapacitivt kopplade spänningar från parallella ledningar och den läckström som deckaren släpper igenom... Jag tror det är dags för lite mätningar av spänningen över
Bo.Siltberg: Neutralledarens 1.5 mm² kan ju vara anledningen till 10 A, men samtidigt kan man fråga sig varför 1.5 mm². Kanske är röret trångt att det inte gick i två st 2.5 mm². Kanske är nollan tjyvad från en annan ledning? Det är svårt att säga, så det är svårt att ge råd utan att se anläggningen. Finns det fler konstigheter som ger anledning till att gå igenom allting från början,
etompau: Är där ingen lysdiod på sändaren som visar att den fungerar och sänder? Har du testa att "para ihop" grejor på nytt? För bäst koll av batteristatus bör polspänningen mätas under en liten belastning. 8 batterier för 30 kr. https://www.ikea.com/se/sv/p/plattboj-knappcellsbatteri-80291156/?gclid=EAIaIQobChMIsNa9u-Dz5QIVyaMYCh2F4AiaEAQYASABEgKSbvD_BwE&gclsrc=aw.ds
etompau: Använder du en installationskabel behöver kanalen inte vara av någon specifik typ/sort. Däremot om enkelisolerade ledare används behöver kanalen vara säker mot oavsiktlig öppning.
Demmpa: [citat] Nu när jag läser inlägget utan att läst om hela tråden, så verkar det som om jag gjorde en tankevurpa.
Lucif3r: Men om du vill kunna stänga av garaget så bör du väl ha en huvudbrytare i garagets elcentral istället? Eller sätta en till brytare brevid husets central som går till garaget(dvs, ersätt 3-fas säkringen i din ritning med en huvudbrytare istället). Vad jag har förstått så mår dvärgbrytare(säkringar) inte direkt bra av att användas som strömbrytare.