Gokväll!
Åkte på ett elfel som gör mig lite orolig.

Bakgrund:
Kom hem från fjällen, huset var kallt eftersom värmepumpen (nibe 750) var inställd på semesterläge, drog upp den till normal drift så jag antar att den kör full spetsning osv.
Satte i laddaren till bilen (enfas, hybridbil).
Tvättade lakan och körde torktumlare.
Huset är byggt 2015.

Helt plötsligt fick jag felkod på tumlaren men märkte inget konstigt med elen, maskinen lös o pep men ville inte starta igen. Försökte lista ut om det var överhettning eller något annat.
Efter en stund märkte jag dock att några led-lampor i köket slutade lysa. (Två av tre ljuskällor i en armatur slocknade, en av två i en annan armatur) tre armaturer slocknade helt.
Gick till elskåpet och såg att elmätaren till värmepumpen blinkade (en röd lampa, vet ej vad den betyder). Inga snabbsäkringar eller jfb hade löst.
Gick ut till fasadskåpet och märkte att en 20A säkring gått.
Bytte den och nu funkar allt.

Det som gör mig orolig är att så mkt saker funkade trots att säkringen gick. Är det bakmatning via värmepumpen? Är det farligt?
Vad kan jag göra för att felsöka vidare?

Du hade troligen bakmatning, inget konstigt med det. Och det får nog ses som normalt att huvudsäkringen löser i ett sådant läge.

Det som händer vid bakmatning, är att du får för låg spänning på diverse apparater. Det skall normalt sett inte vara något problem om prylarna är korrekt kontruerade. Men det skall man kanske helst inte "undersöka" så här.

Faran med underspänning är att nätaggregat i elektroniska prylar, kommer att försöka leverera rätt spänning och ström till apparaten, trots att den får för lite in. Det gör att strömuttaget från nätet ökar. Felkonstruerade prylar kan då ta skada av den ökande strömmen.

Tack för informativt svar!

Ja, att säkringen gick överraskar inte i efterhand. Flyttade bilens laddare (har ett uttag per fas nere vid uppfarten) så nu ska det bara lugnt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.