Håller på med ett husbygge och passade på att få en extra el-slang utdragen under grunden för framtida belysning i trädgården. Som vanligt tar man ju dock i för lite och jag behöver nu inte ett rör utan tre. På bilden nedan ser ni hur det ser ut.

Om jag från extraröret vill dra ut det åt tre håll, hur gör jag då för att det ska gå att dra trådar i det enkelt senare och undvika fukt, djur osv att ta sig in. har inte så bra koll så all hjälp skulle uppskattas.

Elslang och grundplatta för husbygge, slang rullad bredvid öppen genomföring i grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det ryms 3 kablar i den slangen, så låt det bara komma ut ur slangen och dra iväg åt varsitt håll.
Det finns kabel som tål att ligga i mark så det behövs ingen dosa eler sånt.

Protte

tommib
Och om man absolut vill ha kanalisation och inte dra kablarna nu så är det dragbrunn som gäller. Man skulle kunna tänka sig att installera t.ex. en ventilbrunn för att kunna komma åt rören enkelt. Själva elkopplandet måste göras i en för ändamålet avsedd dosa ändå som man lägger i ventilbrunnen.

https://www.rinkabyror.se/artikel/ventilbrunn-400x260x210/

Om man skarvar kablar i mark så ska man helst använda en gelfylld kopplingsdosa. Möjligen kan man göra undantag från detta om man lägger t.ex. en A-box med förstkruvningar i en mycket väldränerad ventilbrunn och lyfter upp den lite från botten.

Tack för era svar! Jag behöver inte kunna komma åt dessa i marken utan skulle allra helst vilja dra tre kablar från elcentralen inomhus och sedan ut genom det gula röret och därefter låta dessa tre gå åt olika håll. Men frågan är om det finns plats och om det finns kablar som tål att ligga i marken långsiktigt.

Bäst vore att få till en Y-förgrening men med tre utgångar och sedan fortsätta med gula slangen åt tre håll och därefter dra elen i dessa.

Svart Y-formad rörförgrening med tre utgångar mot vit bakgrund.
Skapa konto

sätt 2 Y grenar efter varandra

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
B basseman skrev:
sätt 2 Y grenar efter varandra
Ja det kanske är så enkelt, antar att det finns för denna dimension och att det inte är superviktigt att det är helt tätt? Kanske dock kan lösas med någon specialsilikon?

Måste bara kolla med en elektriker vad som sedan ska dras i dessa rör. Antar att det inte är en vanlig "elsladd" utan någon grövre kabel?

Ska du grena av röret med Y-grenar kan du lika gärna skita i det.
Du kommer aldrig kunna dra i något där ändå.

Kör på kabel direktförlagd i marken, N1XV eller motsvarande.

JanneJanne123
L Lund skrev:
Ja det kanske är så enkelt, antar att det finns för denna dimension och att det inte är superviktigt att det är helt tätt? Kanske dock kan lösas med någon specialsilikon?

Måste bara kolla med en elektriker vad som sedan ska dras i dessa rör. Antar att det inte är en vanlig "elsladd" utan någon grövre kabel?
Att det ska vara tätt behöver du inte oroa dig för, väl i marken kan du räkna med att röret kommer bli vattenfyllt.

Raskus Raskus skrev:
Kör på kabel direktförlagd i marken, N1XV eller motsvarande.
Alright? Så denna dras från elcentralen inne och hela vägen ut till armaturen i trädgården? Och den kan ligga "löst" i amrken utan skyddande slang/rör runt?

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Att det ska vara tätt behöver du inte oroa dig för, väl i marken kan du räkna med att röret kommer bli vattenfyllt.
What! :)
Och det är inget konstigt? Gula plastslangen går ju från elcentralen invändigt genom/under betongplattan och ut i trädgården. Det är korrekt gjort och ska inte tätas eller skyddas där det kommer upp inomhus på något sätt?

Fantastiskt mycket bra hjälp jag får av er - tack alla!

O
Redigerat:
JanneJanne123
L Lund skrev:
Alright? Så denna dras från elcentralen inne och hela vägen ut till armaturen i trädgården? Och den kan ligga "löst" i amrken utan skyddande slang/rör runt?

What! :)
Och det är inget konstigt? Gula plastslangen går ju från elcentralen invändigt genom/under betongplattan och ut i trädgården. Det är korrekt gjort och ska inte tätas eller skyddas där det kommer upp inomhus på något sätt?

Fantastiskt mycket bra hjälp jag får av er - tack alla!
Ja rekommenderat är att ta upp dräneringshål i slangen på lägsta punkt för att vattnet skall kunna rinna ut, men rent principiellt ska man räkna med att slangen kan vara vattenfylld. Någon form av tätning i båda ändar är en bra idé.

• Gilla
Lund
  • Laddar…
Borde det inte vara positivt med vatten i gulslang på så sätt att vatten kyler väldigt bra? Kanske inget man ska räkna med, men det borde väl vara gynnsamt för kabelns livslängd att inte bli så varm.

tommib
L Lund skrev:
Ja. Kabel som är godkänd för markförläggning är det av en anledning. N1XV/Aceflex/RV-K är alla i stort sett samma kabel och den är godkänd för direkt markförläggning. Samtidigt är den lättjobbad, som en gummikabel nästan. Annars finns gamla hederliga EKKJ men den är "lite" bängligare, speciellt om den ska in i armaturer. Kabel som ligger direkt i mark ska vara kringfylld med sand/rörgravsgrus och märkt med gult varningsband ca 10 cm ovan kabeln i marken.

Ett specialfall är EKLK/EQLQ/EXLQ som är godkänd för markförläggning i markrör (=gulrör, inte något flexrör för inomhusbruk) men inte fritt i mark.

Man gör inte Y-förgreningar på elrör. De dras punkt till punkt. Punkt ;)

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja. Kabel som är godkänd för markförläggning är det av en anledning. N1XV/Aceflex/RV-K är alla i stort sett samma kabel och den är godkänd för direkt markförläggning. Samtidigt är den lättjobbad, som en gummikabel nästan. Annars finns gamla hederliga EKKJ men den är "lite" bängligare, speciellt om den ska in i armaturer. Kabel som ligger direkt i mark ska vara kringfylld med sand/rörgravsgrus och märkt med gult varningsband ca 10 cm ovan kabeln i marken.

Ett specialfall är EKLK/EQLQ/EXLQ som är godkänd för markförläggning i markrör (=gulrör, inte något flexrör för inomhusbruk) men inte fritt i mark.

Man gör inte Y-förgreningar på elrör. De dras punkt till punkt. Punkt ;)
Låter som detta är lösningen, dock osäker på om jag får in tre sådana i gula slangen. Jag ska bara driva några pollare och kanske 10 ljuskällor på ett plank samt något mer. Vilken dimension bör jag ta tror du?

Tabell över tekniska egenskaper för kablar med information om sektion, diameter, kapacitet och mer, inklusive kärnfärger.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.