1 235 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Induktionshäll byte
Vi ska byta ut vår gamla spis mot en induktionshäll som ska vara placerad på ett annat ställe än den gamla spisen. Den nya vi köpt är en 230 v med tre ledare och min fråga är nu när jag ska dra ny kabel från proppskåpet till den nya platsen ska jag då dra en 3,4 eller 5 ledare fram till nya placeringen? Jag har förstått att jag ska gå upp till 2,5 om jag ska gå upp till 16 men antalet ledare är jag osäker på. Det blir en elektriker som får koppla men han får jag inte tag på just nu..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Du ska dra en femledare, 5G2.5 mm², med tre faser, nolla och skyddsjord, och montera ett perilexuttag.
Sedan ska du byta ut hällen mot en som har en anslutningskabel med fyra eller fem ledare och perilexstickpropp, en häll med en märkeffekt på runt 7 kW.
Sedan får du inte förlägga någon kabel själv - det kan bli svårt att hitta en elfirma som är villig att "avsluta" det du påbörjat.
Sedan ska du byta ut hällen mot en som har en anslutningskabel med fyra eller fem ledare och perilexstickpropp, en häll med en märkeffekt på runt 7 kW.
Sedan får du inte förlägga någon kabel själv - det kan bli svårt att hitta en elfirma som är villig att "avsluta" det du påbörjat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
därför
En häll med tre ledare är avsedd för gamla lägenheter med enfas.
En del går att koppla om, en del kan inte kopplas om. Så kolla det medan ni har chans att byta hällen.
Du behöver fyra ledare för att kunna nyttja hällen fullt ut, två faser, nolla och skyddsjord.F FB65 skrev:
En häll med tre ledare är avsedd för gamla lägenheter med enfas.
En del går att koppla om, en del kan inte kopplas om. Så kolla det medan ni har chans att byta hällen.
Klicka här för att svara