1 684 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Inbyggnadsugn
Jag har en inbyggnadshäll och en inbyggnadsugn men inga köksmöbler. Nu har jag byggt en enkel ställning av reglar för spishällen. Den är tillkopplad av en elektriker och fungerar. Frågan är hur jag gör med ugnen. Går det att bara bygga en till framsidan ”öppen låda” i utrymmet under hällen och ställa in ugnen där och få den tillkopplad av en elektriker eller behöver jag beakta något mer pga den höga värmen i en ugn? Behövs isoleringsmaterial eller måste jag se till så det finns x antal cm luft runt omkring? Har någon av er kunskap och/eller erfarenhet av detta?
Ugnen blir inte varm på utsidan så valfri ställning går bra. Enklast är väl ett färdigt skåp från IKEA. Tänk dock på att den måste förankras, annars finns risk att allt tippar framåt om man drar ut en tung plåt.
Och man ska INTE isolera och hindra luftströmningen runt ugnen, den är av största vikt för att kyla av utsidan så att det inte blir för hett i skåpet. Har tillverkaren några krav på avstånd så finns dom specade i installationsanvisningen.
Tack så mycket för era råd. Det låter väldigt klokt. Jag ska kolla in ett IKEA-skåp och så hålla mig till ugntillverkarens specifikationer för avstånd och placering.
Elektrikern installera? De flesta ugnar jag sett har vanlig stickpropp, men det finns ju undantag.
Mitt tips för trevlig miljö: Fixa en fläkt över hällen / ugnen när Du ändå håller på. Den vill också ha ett vägguttag.
Mitt tips för trevlig miljö: Fixa en fläkt över hällen / ugnen när Du ändå håller på. Den vill också ha ett vägguttag.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden