Har byggt en kattbur utanför altandörren. Tänker sätta upp en enkel 20w led strålkastare, under takfoten som sticker ut 40 cm och ovan altandörren. Problemet är jordningen. Det går utmärkt att dra en kabel från ojordat uttag i vardagsrummet och ut till strålkastaren med strömbrytare inomhus. Kabeln kan monteras direkt in i strålkastarens baksida och den sitter cirka 230 cm upp på väggen. Skulle ojordat fungera?
Är den dubbelisolerad går det bra annars inte.
I installationsmanualen hittar du den här bilden som visar inkopplingen. Där framgår det att du skall ansluta fas, skyddsjord och nolla. Därmed är det alltså inte tillåtet att ansluta den från det ojordade uttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick just detta svar på en annan strålkastare:
Denna strålkastare är nätt o lättplacerad. Den har visserligen jordkabel, men är helt i gjuten plast så där finns ingen metall att jordningen ansluter till ändå. Levereras med 1-m kabel så ansluts enklast via dosa.
https://www.ledshopen.se/stralkastare-10w-80w-4000k-1
Det är därför jag blir lite fundersam om det kanske går ändå ojordat.
Fast så här ser den ut hos tillverkaren:
https://www.ledsystem.se/produkt/led-stralkastare-slim/
Denna strålkastare är nätt o lättplacerad. Den har visserligen jordkabel, men är helt i gjuten plast så där finns ingen metall att jordningen ansluter till ändå. Levereras med 1-m kabel så ansluts enklast via dosa.
https://www.ledshopen.se/stralkastare-10w-80w-4000k-1
Det är därför jag blir lite fundersam om det kanske går ändå ojordat.
Fast så här ser den ut hos tillverkaren:
https://www.ledsystem.se/produkt/led-stralkastare-slim/
Redigerat:
Då blir det att dra en kabel från uteplatsens jordade uttag, längs takfoten och till strålkastaren. Det måste väl fungera? Kan det gå med en vanlig förlängningskabel med stickpropp in i uteplatsens uttag som är under tak och sedan längs takfoten och in i strålkastaren, med en strömbrytare emellan?
Nja, det är inte särskilt snyggt eftersom det faktiskt är en fast installation. Bättre att göra korrekt från början. Förutom formalian så är det svårt att hitta tillräckligt kapslade strömbrytare för montage på gummikabel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det är kanske enklare att fiska fram en skyddsledare till den dosa i vardagsrummet som du tänkt använda. Tillgång till skyddsledare gör ju att belysningen kan väljas fritt. Även om belysningen i sig inte kräver en skyddsjordning så ska det finnas en sådan framdrag i det fall man i framtiden byter armatur till en som kräver skyddsjord.
Med uteplatsen så nära inpå kan man även fundera på behovet av att skyddsjorda alla uttag i detta rum
I vilket fall så finns numera ett krav på att en JFB ska skydda belysningskretsar, ett krav som faller ut nu. I och för sig blir lampan väl skyddad (ej berörbar) som det ser ut nu men ändå.
PS. 10-20 W LED kommer att lysa väldigt mycket...typ verkstad.
Med uteplatsen så nära inpå kan man även fundera på behovet av att skyddsjorda alla uttag i detta rum
I vilket fall så finns numera ett krav på att en JFB ska skydda belysningskretsar, ett krav som faller ut nu. I och för sig blir lampan väl skyddad (ej berörbar) som det ser ut nu men ändå.
PS. 10-20 W LED kommer att lysa väldigt mycket...typ verkstad.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Jag ser inte att den är dubbelisolerad?
Däremot så står det att den skall anslutas till en plint 3x 2,5 kvmm. Det borde betyda att jord skall anslutas.
Edit: ser nu att dte står att den är dubbelisolerad i texten, men dte stämmer inte med 3 polig plint.
Däremot så står det att den skall anslutas till en plint 3x 2,5 kvmm. Det borde betyda att jord skall anslutas.
Edit: ser nu att dte står att den är dubbelisolerad i texten, men dte stämmer inte med 3 polig plint.


