I framtiden kommer jag bygga ett utekök. Tänker mig en rullbar skåpsmodul med kyl, häll, ismaskin mm.
I min värd vore det lämpligt att sätta en undercentral i uteköket men.....
Kan/får man ansluta en undercentralerna med gummikabel.
alltså:
Utekök med en central. Från centralen en gummikabel till ett 3-fasuttag. 3-fasittaget sitter i närheten av där jag vanligtvis vill placera uteköket.
I min värd vore det lämpligt att sätta en undercentral i uteköket men.....
Kan/får man ansluta en undercentralerna med gummikabel.
alltså:
Utekök med en central. Från centralen en gummikabel till ett 3-fasuttag. 3-fasittaget sitter i närheten av där jag vanligtvis vill placera uteköket.
Precis, fast installation mellan det där intaget och centralen i uteköket. Sen kan jag köra gummikabel mellan intaget och ett vanligt 3-fasuttag. Typ ett sådant här:
https://www.malmbergs.com/Products/1951150
Jag tänker förbereda för ett uttag i trallen, nederkant golvregel ungefär 7-8 meter från krypgrunden. Uttaget kommer sitta skyddat 50-60 cm över mark. Jag förstår att det inte är optimalt.
Är detta en vettig kabel?
jag håller nu på att bygga reglarna till altanen och innan jag lägger trallen vill jag förbereda lite för utekök, spabad mm.
tanken är att lägga tomma pem-slangar under trallen så att elektrikern lätt kan dra i lämplig kabel i framtiden.
https://www.malmbergs.com/Products/1951150
Jag tänker förbereda för ett uttag i trallen, nederkant golvregel ungefär 7-8 meter från krypgrunden. Uttaget kommer sitta skyddat 50-60 cm över mark. Jag förstår att det inte är optimalt.
Är detta en vettig kabel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag håller nu på att bygga reglarna till altanen och innan jag lägger trallen vill jag förbereda lite för utekök, spabad mm.
tanken är att lägga tomma pem-slangar under trallen så att elektrikern lätt kan dra i lämplig kabel i framtiden.
Även en gummikabel direkt från uteköket är ok men den måste vara korrekt dragavlastad. En förskruvning i en A-box, gärna kombinerat med en invändig dragavlastning, är inga problem. Även en U56 med dragavlastningen fungerar. Jag skulle dragit allt med EKK inne i uteköket. Möjligen kan man överväga att sätta en säkring eller två i en minikapsling men man kan ärligt talat köra alla uttag på 16A (och alla kablar följaktligen 2,5 kvmm) också.
En bonus med att ha lösningen med intag är att man får en trefas skarvkabel som kan användas till annat på vintern. Är det frågan om en kortare anslutningskabel, <3 m, så vet jag inte om jag hade besvärat mig med intag, då hade jag nog gjort det med en gummikabel direkt.
Ett CEE416-uttag får inte sitta på barntillgänglig höjd (<170 cm) om det inte är ett förreglat uttag eller inlåst. Förreglade uttag är en bra idé oavsett egentligen, de gör så att det är omöjligt att slå på strömmen om det inte sitter en handske i uttaget.
N1XV är en bra kabel. Även EKKJ eller EKK duger.
Använd hellre gulslang än PEM, det är tydligare att det är till för el. Ja, jag vet att det är dyrare.
En bonus med att ha lösningen med intag är att man får en trefas skarvkabel som kan användas till annat på vintern. Är det frågan om en kortare anslutningskabel, <3 m, så vet jag inte om jag hade besvärat mig med intag, då hade jag nog gjort det med en gummikabel direkt.
Ett CEE416-uttag får inte sitta på barntillgänglig höjd (<170 cm) om det inte är ett förreglat uttag eller inlåst. Förreglade uttag är en bra idé oavsett egentligen, de gör så att det är omöjligt att slå på strömmen om det inte sitter en handske i uttaget.
N1XV är en bra kabel. Även EKKJ eller EKK duger.
Använd hellre gulslang än PEM, det är tydligare att det är till för el. Ja, jag vet att det är dyrare.
Redigerat:
Ska reflektera vidare över De andra synpunkterna som givits. Tusen tack.
men....
jag vet att det ska vara gul slang men det blir bökigare att få den (Och alla andra) igenom grundmuren.
jag vill ha genomföring för spabad, utebelysning, utekök, uttag mm och allt går till olika platser under trallen. Ska jag dra igenom en gul skyddslang (50mm) för varje anslutning Blir grundmuren som en Schweizerost.
men....
jag vet att det ska vara gul slang men det blir bökigare att få den (Och alla andra) igenom grundmuren.
jag vill ha genomföring för spabad, utebelysning, utekök, uttag mm och allt går till olika platser under trallen. Ska jag dra igenom en gul skyddslang (50mm) för varje anslutning Blir grundmuren som en Schweizerost.
1) jag har stora planer för framtiden men trallen kommer läggas snart och planerna kommer genomföras någon gång framtiden. Jag vet på ett ungefär var jag vill ha uttag, spabad mm och då tänker jag att jag kan förbereda.
2) jag har en hel del korta längder av pem25 och pem32 liggandes.
3) vill inte ha hit elektrikern för ett sådant litet jobb så han får komma efter trallen någon gång när jag ska koppla in fler saker.
2) jag har en hel del korta längder av pem25 och pem32 liggandes.
3) vill inte ha hit elektrikern för ett sådant litet jobb så han får komma efter trallen någon gång när jag ska koppla in fler saker.
Klicka här för att svara