C
crazytok: Jag sket i det.... :D Men såhär i efterhand hade jag gjort precis som jag beskrev, hade borrat med ett så stort borr som möjligt genom varje sten och sedan bara dragit kabeln underifrån och upp, sedan avslutat med ett snett borrat hål ut till armaturen.
6 svar · 4,1k läst
Pen
Pen: Det är inte alls säkert att du kan ta bort byglingen om du slår ner ett jordspett. Den jordkontroll som GK beskrivet för vissa marknader (med polariserad kontakt) kan mycket väl ske så enkelt att den mäter att ingen spänning finns mellan nolla och jord (har själv en utrustning som jag råkar ha schema till som har en marknadsberoende modul som mäter precis så). Din laddbox eller
82 svar · 11,4k läst
·
GK100
GK100: Djupet får ju anpassas efter hur det är på platsen med tex belastning av trafik, markanvändning osv men ett intervall 30-50 cm borde täcka allt rimligt i ditt fall och kanske då mot det grundare om det är skyddat läge. Ev resonemang kring behörighet för grävning och slangläggning är så långt bortom min horisont och förstånd att vi får avvakta andra svar. Man kan som du säkert
80 svar · 19,1k läst
·
M
Muuuuurtin: [citat] Ahh, jag fattar det lustiga med min fråga nu. Tack!
2 svar · 1,0k läst
Fotografen
Fotografen: Knacka upp, sätta lämplig dosa, putslaga. Lite småbökigt jobb, kräver både elektriker och murare, om du inte putsar själv. :rolleyes:
6 svar · 5,7k läst
·
E
Erik_134679: [citat] [citat] Ah, bra fråga. :) Men bilden är beskuren. Fokuset låg nog på själva motorskyddet som han trodde var trasigt.
11 svar · 4,2k läst
·
A
Allmänobildad: [citat] Det är den metod jag alltid kör med också, men jag kommer definitivt testa med en bit 45a
18 svar · 5,2k läst
S
Soltorp40: Ursäkta. Jag läste just om grundfrågan - kostnaden var visst omnämnd, till och med som "viktig aspekt". Men ring och fråga - det var några år sedan senast jag handlade av dem så mina priser är för gamla.
13 svar · 4,0k läst
E
etompau: Möjligtvis kan Nexa LDR-075 fungera. [bild]
4 svar · 1,9k läst
·
E
elmont: Det kan jag aldrig tänka mig, vill du ha ett lite diskretare så kan du använda ett markskåp.
6 svar · 1,2k läst
A
andost: Ringde faktiskt Malmbergs och frågade om tips om hur tätt man ska sätta dem med tanke på spridningsvinkel osv. MD-880 och 881 har 60 graders spridningsvinkel och 320lm ljusstyrka så de blir nog bra. Enligt dem ska de sitta med ungefär 2 meters mellanrum. De finns på Byggmax också till bra pris så jag slipper köra så långt.
5 svar · 2,3k läst
BirgitS
BirgitS: Ska du anlita en elektriker för de jobb så att du följer lagen? I så fall måste du ju prata med elektrikern om hur hen vill ha det. Om du har tänkt att göra det själv så låter det som att du börjar i fel ända. Då måste du börja med att planera vilka grupper du ska ha. Dosor i taket beror ju på vad du ska ha för spottar.
1 svar · 1,0k läst
T
toolman77: Jo det kommer ju behövas och kan vara lite jobbigt om det är en tegelvägg, men du kan ju i alla fall vara lite mindre noga med återställningen eftersom allt ska gömmas bakom bokhyllan
3 svar · 4,1k läst
AlfaHannes
AlfaHannes: Problemet kom faktiskt tillbaka, så jag kontaktade en elektriker som kollade på det i samband med att han ändå var i närheten. Det visade sig vara glapp i någon kontakt som gjorde att det flimrade, det hade smält plast och grejer på ett ställe i armaturen som inte var helt lätt att komma åt. Han fixade det så gott han kunde, men han sa att kommer det tillbaka får ni köpa ny. Skriver
5 svar · 3,4k läst
·
S
Soltorp40: Mät spänningen till spolen på kontaktorn! Om det finns spänning, men den inte drar (slår till) så är kontaktorn kass. Om det inte kommer spänning till den är det som flera andra skrivit, något i förreglingskedjan fram till den som inte har slutit. Läs på spolen (troligen uppåt eller nedåt på kontaktorn) vilken spänning den skall ha, om det är AC 230V eller DC 24V. När jag
5 svar · 2,2k läst
·
plaggis
plaggis: Anslutit fas till X-klämman?
20 svar · 3,7k läst
E
elmont: Och då har du bytt en huvudsäkring (y)
81 svar · 49,8k läst
·
bax
bax: [citat] Du kan vara helt säker på att när den slutar fungera är du bortrest eller Benjamin Syrsa sjunger "Ser du stjärnan....". Byt den under kontrollerade former.
29 svar · 21,5k läst
·
burbas
burbas: Nu har jag fått kondensatorerna och kopplat in dem. Fungerade klockrent! Så tack alla för er hjälp. Nu kan jag äntligen börja såga utan att behöva springa till proppskåpet mellan varje snitt :-)
23 svar · 13,8k läst
·
P
Anonymiserad 202214: [citat] tack :)
4 svar · 1,4k läst
·
K
_KirderF_: Har en själv o har två lösa chime. Fick inte Orginal dongen att funka. Strömmen stämmer inte med den o den nya ringklockan. Man kan säkert köpa en ny dong som funkar på 24v.
5 svar · 1,2k läst
O
oneman: [citat] Du har rätt. Jag googlade efter EKRK 3X1,5 och då dök den upp. Jag uppmärksammade inte att det stod 3G1,5 i specifikationen. I så fall får du gå till elbutik eller göra som @Müssli föreslår.
4 svar · 7,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag tänkte också på krocket, men de bågar jag ser framför mig får nog svårt att penetrera en kabel. Men kanske finns det krocketspel med kraftigare bågar som bankas ned... Grundregeln är att hålla el borta från områdena, dvs inom 3.5 meter från bassängen. Område 1 är speciellt känslig där så man ska anstränga sig extra för att hålla el minst 2 meter bort från bassängen.
3 svar · 6,1k läst
·
E
elmont: Och vem använder EXLQ som markkabel? När man kan köpa N1XV för ca halva priset?
11 svar · 2,9k läst
E
elmont: Ja titta, men det finns andra liknande som har JFB, den här tex. https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-uttagscentral-mini-med-jfb?category_id=1895
14 svar · 3,4k läst
A
aweste00: Mätaren sitter INTE vid fjärrvärmecentralen, den sitter i tvättstugan där rören kommer in och matas från en egen grupp. Det är alltså inte denna frågeställningen gäller.
6 svar · 1,1k läst
Henrik.woll
Henrik.woll: En vanlig 0–10v styr utgång bör fungera fint
5 svar · 1,1k läst
Fotografen
Fotografen: Fladdermus.
18 svar · 18,9k läst
·
E
elmont: Ja.
1 svar · 1,3k läst
E
1 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.