37 399 läst ·
18 svar
37k läst
18 svar
Inbyggnadsugn med stickpropp OK?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Alla våra stickproppar och uttag (schuko) är klassade för 16 A så ingen försäkringsbolag kan lasta dig för att du använder sådana. Däremot vill du givetvis inte orsaka några försäkringsärenden och då är det lämpligt att välja materiel av god kvalité, även om vi nog inte ska överdriva risken. Rapporterna om brända uttag är nog en försvinnande liten andel av det totala antalet installerade.
Det som däremot kan vara besvärande än 10 A och troligen ledningar med arean 1.5 mm². Det innebär en överbelastning av säkringen, som visserligen ledningen bör klara men det kan ändå anses vara ett fel av en besiktningsman. Men då är vi där igen, detta "fel" ska inte kunna orsaka ett försäkringsärende. Om det är smältsäkringar du har (troligt pga överbelastningen) så klarar de av värmen bra, men det kan vara värt att titta under locket på centralen ifall detta inte gjorts på 10 år.
Belastningen från ugnen är inte större än att ledningen klarar det, även om det handlar om FK i rör, så det fungerar så länge det enbart sitter en ugn i uttaget. Men skulle man belasta uttaget fullt med 16 A så blir det för mycket så det går inte att säkra upp.
Kan du byta ledning till 2.5 mm² och 13 eller 16 A så vore det bäst. Annars kan en annan lösning paradoxalt vara att säkra upp till 13 A dvärg (inte diazed). Då blir inte säkringen överbelastad längre
Man behöver titta på belastningsförmågan på ledningen som ska vara tillräcklig, och man får titta på frånkopplingstiderna, men det kan gå bra,
Det som däremot kan vara besvärande än 10 A och troligen ledningar med arean 1.5 mm². Det innebär en överbelastning av säkringen, som visserligen ledningen bör klara men det kan ändå anses vara ett fel av en besiktningsman. Men då är vi där igen, detta "fel" ska inte kunna orsaka ett försäkringsärende. Om det är smältsäkringar du har (troligt pga överbelastningen) så klarar de av värmen bra, men det kan vara värt att titta under locket på centralen ifall detta inte gjorts på 10 år.
Belastningen från ugnen är inte större än att ledningen klarar det, även om det handlar om FK i rör, så det fungerar så länge det enbart sitter en ugn i uttaget. Men skulle man belasta uttaget fullt med 16 A så blir det för mycket så det går inte att säkra upp.
Kan du byta ledning till 2.5 mm² och 13 eller 16 A så vore det bäst. Annars kan en annan lösning paradoxalt vara att säkra upp till 13 A dvärg (inte diazed). Då blir inte säkringen överbelastad längre
Har en fundering kring detta. Gamla ugnen ansluten med Perilex. En fas dvs bara fas, nolla och jord. 2,5 mm2 kabel och 16 A säkring. Ny ugn från Ikea utan stickpropp. Funkar det att flytta perilexproppen från gamla till IKEA ugnen för att slippa byta vägguttag?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja det går bra. Dubbelkolla bara så att det blir rätt. Gamla ugnen hade kanske spänningen 400 V.
Klicka här för att svara
