Hej,
Jag ska byta ut ett antal eluttag i en lägenhet där huset byggdes på 60-talet.
Har dokumenterat hur befintligt eluttag var kopplat, men blir inte klok på hur det nya ska kopplas.
Bifogar bilder på bef och nytt uttag. Hur ska det kopplas?
Kan lägga till att allt är ojordat förutom proppskåp samt en brytare och uttag i vägg som ansluter mot inglasad balkong.
Jag ska byta ut ett antal eluttag i en lägenhet där huset byggdes på 60-talet.
Har dokumenterat hur befintligt eluttag var kopplat, men blir inte klok på hur det nya ska kopplas.
Bifogar bilder på bef och nytt uttag. Hur ska det kopplas?
Kan lägga till att allt är ojordat förutom proppskåp samt en brytare och uttag i vägg som ansluter mot inglasad balkong.
Nej, det är inte särskilt viktigt. Men L är avsedd för fas och N för nolla.
När jag bytte uttagen var jag noga med att sätta L till fas (brun) och N till neutral (blå), eftersom man sparar på el om det är kopplat rätt, förutsatt så klart att man vet hur man stoppar in en stickpropp vilket många inte verkar veta tydligen. 
Då får man väl göra det näst bästa alltså göra en kvalificerad gissning och anta att uttaget följer den äldre standarden dvs vit till L och svart till N. Det är bättre än att bara stoppa in ledarna varstans och hoppas man gör rätt.tommib skrev:
Det var nog ett av de roligaste svar jag någonsin läst på det här forumet.T T-O skrev:
Kan du lägga fram bevis på din hypotes så är jag säker på att du kommer att få Nobelpriset.
Spelar ingen roll på vilken sida av uttaget man har fasen
Lägger alltid själv fas till vänster och har kollegor som lägger den till höger.
Detta gäller vid nyinstallation.
Är det byte eller komplettering av en befintlig installation, följer jag den ordning som redan finns i rummet
Nej, det är fel.T T-O skrev:
Om man vill veta vilken som är fas och vilken som är nolla så mäter man. Man antar ingenting. Det finns förmodligen precis lika många anläggningar där vit är nolla och svart är fas som tvärt om.
Det är i fallet med ett ojordat uttag fullständigt irrelevant vilken man lägger på vilken anslutning eftersom man som sagt kan vända stickproppen i uttaget. Ansluten utrustning bryr sig inte om vilken som är fas och vilken som är nolla, den ser bara två terminaler med olika potential. Det skulle lika gärna kunna vara två faser med huvudspänning 230 V.
Om det mot förmodan inte var ett skämt från din sida ang strömförbrukningen ovan så får du gärna försöka dig på en förklaring, jag är trött och behöver ett gott skratt.
Det tar inte längre tid att göra det rätt än att göra det fel så varför ansluter du fasen till vänster? För du vet väl att alla stickproppar tillverkas så att fasen går in i höger hål om stickproppen är vänd åt rätt håll?U Uffe A skrev:Det var nog ett av de roligaste svar jag någonsin läst på det här forumet.
Kan du lägga fram bevis på din hypotes så är jag säker på att du kommer att få Nobelpriset.
Spelar ingen roll på vilken sida av uttaget man har fasen
Lägger alltid själv fas till vänster och har kollegor som lägger den till höger.
Detta gäller vid nyinstallation.
Är det byte eller komplettering av en befintlig installation, följer jag den ordning som redan finns i rummet![]()
Nu kommer ju alla medvetna konsumenter som stoppar in stickpropparna i dina uttag ovetandes ha sina apparater spänningssatta trots att de stängt av strömbrytaren (detta råkade jag själv ut för av mina elektriker varför jag själv fått korrigera för deras negligans).
De kommer därmed att ha elektriska fält i hemmet helt i onödan och dra ström när de tror att de sparar ström och undviker onödiga elektriska fält.
Ok, jag biter på den, även om jag tror att du är ett troll.
På vilket sätt förbrukar det elektriska fältet energi?
Om vi förutsätter att du kan svara på den frågan på något som helst koherent sätt så följer nästa:
Kvantifiera skillnaden i energiförbrukning i en apparat med totalt fem meter ledare (anslutningskabel 2,5m, x 2) och strömbrytaren en meter från stickproppen. I det ena fallet blir längden spänningssatt ledare en meter, i det andra fallet fyra (det tar stopp vid strömbrytaren).
Kvantifiera också skillnaden det gör på denna anslutningskabel med brytning på "fel" ledare och ledarna i väggen som är konstant spänningssatta.
Gällande påståendet att alla stickproppar tillverkas så att fasen går in i höger hål så får du gärna presentera en källa på det. Vad är rätt riktning på en stickpropp? Vi kan ta ett färdiggjutet sladdställ av t.ex. den här typen. Jag råkar ha ett sådant och har mätt vilken ledare som går till vilket stift men det är för att jag ibland vill bryta spänningen så nära som möjligt av säkerhetsskäl när jag labbar med vissa saker. Det är totalt irrelevant i andra sammanhang.
Om vi förutsätter att du kan svara på den frågan på något som helst koherent sätt så följer nästa:
Kvantifiera skillnaden i energiförbrukning i en apparat med totalt fem meter ledare (anslutningskabel 2,5m, x 2) och strömbrytaren en meter från stickproppen. I det ena fallet blir längden spänningssatt ledare en meter, i det andra fallet fyra (det tar stopp vid strömbrytaren).
Kvantifiera också skillnaden det gör på denna anslutningskabel med brytning på "fel" ledare och ledarna i väggen som är konstant spänningssatta.
Gällande påståendet att alla stickproppar tillverkas så att fasen går in i höger hål så får du gärna presentera en källa på det. Vad är rätt riktning på en stickpropp? Vi kan ta ett färdiggjutet sladdställ av t.ex. den här typen. Jag råkar ha ett sådant och har mätt vilken ledare som går till vilket stift men det är för att jag ibland vill bryta spänningen så nära som möjligt av säkerhetsskäl när jag labbar med vissa saker. Det är totalt irrelevant i andra sammanhang.
Du ser att stickproppen är vänd åt rätt håll om text och symboler är vända åt rätt håll när du har kontakterna vända mot dig. Varför de drar el får en expert förklara. Elektriska fält vill du hur som inte ha i onödan då de stör känslig utrustning.tommib skrev:
Ok, jag biter på den, även om jag tror att du är ett troll.