Snailman
Matningen till huset går annan väg, men jag har tre 50mm gula rör som går in under plattan och upp ur syllen i ytterväggen, i ett av dem kommer en nätverkskabel att gå (kanske fiberkabel) men de två övriga blir tomma (än så länge)

Nu kommer jag att göra en lucka på insidan ytterväggen några dm upp på väggen 30x30cm dit de tre rören kommer att leda, därifrån tänkte jag dra ett 20 flexrör (eller vp-rör) till där jag ska ha routerns och servern typ.
om jag vill använda övriga rör till någonting typ belysning ute eller nått? så kan jag ju antingen dra ett eller två 50 rör upp på vinden, eller jag kan dra två 20 rör till elcentralen i huset (där säkringarna sitter) Luckan har nyckel med lås.

Jag skulle helst skippa 50 rören till vinden om möjligt, tankar om detta?

50 till vinden låter väl maffigt, lägg två 25.
Dra i en dragtråd också, och pula in en sudd stenull i ändarna.

Snailman
Fotografen Fotografen skrev:
50 till vinden låter väl maffigt, lägg två 25.
Dra i en dragtråd också, och pula in en sudd stenull i ändarna.
Vad är vitsen med att dra dem till just vinden? (om de ska till centralen nån gång i framtiden?)

Om det behöver vara större innerdiameter än 20mm flexrör så har jag 20mm vp rör liggandes?

Jag skrev inte färdigt alltihop.
Det är inte fel att lägga några tomrör extra när man är igång och väggarna är öppna.
Lägg två 25-rör tiil vinden, två 25 till centralen för eventuella projekt i framtiden, bara ett förslag.

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.