Verktygstokig
· Stockholm
· 101 inlägg
Hej,
jag behöver nya eluttag till verkstaden, Ca 10 m från huvudgruppcentralen.
Tänkte ha några "vanliga" eluttag avsäkrade med 10 A för belysning, laddning av skruvdragare, drift av små verktyg m.m. samt ett svetsuttag på 16 A.
Har två förslag på hur detta ska kopplas. Vad ser bäst ut?
Koncept 1: Svetsuttaget avgrenat från en gruppledning som avsäkrats på 16 A i huvudgruppcentralen, därefter nedsäkrat till 10 A uttag i en undercentral.
Koncept 2: En huvudledning förbinder huvudgruppcentralen med undercentralen. I undercentralen finns både 16A och 10A säkringar till respektive uttag.
Tacksam för svar.
jag behöver nya eluttag till verkstaden, Ca 10 m från huvudgruppcentralen.
Tänkte ha några "vanliga" eluttag avsäkrade med 10 A för belysning, laddning av skruvdragare, drift av små verktyg m.m. samt ett svetsuttag på 16 A.
Har två förslag på hur detta ska kopplas. Vad ser bäst ut?
Koncept 1: Svetsuttaget avgrenat från en gruppledning som avsäkrats på 16 A i huvudgruppcentralen, därefter nedsäkrat till 10 A uttag i en undercentral.
Koncept 2: En huvudledning förbinder huvudgruppcentralen med undercentralen. I undercentralen finns både 16A och 10A säkringar till respektive uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för svar.
Koncept tre lägg alla uttag parallellt och 16 A 2.5 mm2 det finns ingen anledning att krångla med nedsäkring som på skiss 1-2. I fall 2 dessutom i tassemarkerna med 20 A och 2.5 mm2 om man går in på sånt. Det är då bättre att lägga en ny komplett central i den änden 10 m bort helt parallellt matad med första via 5G6 mm2 om det kan finnas tankar på att öka ut i den änden.
Verktygstokig
· Stockholm
· 101 inlägg
Det är en sak jag undrar med koncept 2...
Den ledningen jag tänkte låta installera är 3Gx2,5 mm2. Borde man ha en 16 A gruppsäkring i huvudgruppcentralen för att denna ledning inte ska bli "överhettad" om man t.ex. skulle råka borra i ledaren? (2,5 mm2 kabelarea brukar avsäkras med 16 A.)
Men om man sätter en 16 A säkring i både huvudgruppcentralen och i undercentralen så blir det ju osäkert vilken av dem som löser ut om man svetsar lite för hårt (alltså drar mer ström än 16 A)?
Tacksam för svar.
Den ledningen jag tänkte låta installera är 3Gx2,5 mm2. Borde man ha en 16 A gruppsäkring i huvudgruppcentralen för att denna ledning inte ska bli "överhettad" om man t.ex. skulle råka borra i ledaren? (2,5 mm2 kabelarea brukar avsäkras med 16 A.)
Men om man sätter en 16 A säkring i både huvudgruppcentralen och i undercentralen så blir det ju osäkert vilken av dem som löser ut om man svetsar lite för hårt (alltså drar mer ström än 16 A)?
Tacksam för svar.
Verktygstokig
· Stockholm
· 101 inlägg
Tack för ditt svar.GK100 skrev:
Koncept tre lägg alla uttag parallellt och 16 A 2.5 mm2 det finns ingen anledning att krångla med nedsäkring som på skiss 1-2. I fall 2 dessutom i tassemarkerna med 20 A och 2.5 mm2 om man går in på sånt. Det är då bättre att lägga en ny komplett central i den änden 10 m bort helt parallellt matad med första via 5G6 mm2 om det kan finnas tankar på att öka ut i den änden.
I dagsläget finns ingen tanke på att installationen behöver utökas i framtiden. Verkstaden är lite temporärt inrymd i vardagsrummet i väntan på att den riktiga verkstadsbyggnaden ska bli klar, vilket kommer ta några år...
Hur som helst är jag uppfinnare, och har vissa speciella behov, som att koppla in mina Ebay fynd, i form av olika elektriska apparater med tveksam säkerhetsklass... Det var inte så länge sen jag höll på med elektrolys med ett kinesiskt spänningsaggregat. Det blev plötsligt någon överbelastning, vippan på 10 A gick i gruppcentralen och likriktaren luktade lite bränt, sen dog den. Skulle inte vilja ha haft 16 A då, vem vet vilken brand det hade kunna startat... Snarare behöver jag fler uttag avsäkrade på 16 A, 10 A, 6 A och 2 A så man kan välja avsäkring för olika ändamål.
Ja då har du ett specialfall som vi inte behöver jämföra med mer normala upplägg. Om du utgår från ditt fall 1 och väljer de säkringar du vill ha för labuttagen så får du en vettig lösning. Att sätta lika säkringar i båda ändarna tillför inget.U Uppfinnar-Nils skrev:Tack för ditt svar.
I dagsläget finns ingen tanke på att installationen behöver utökas i framtiden. Verkstaden är lite temporärt inrymd i vardagsrummet i väntan på att den riktiga verkstadsbyggnaden ska bli klar, vilket kommer ta några år...
Hur som helst är jag uppfinnare, och har vissa speciella behov, som att koppla in mina Ebay fynd, i form av olika elektriska apparater med tveksam säkerhetsklass... Det var inte så länge sen jag höll på med elektrolys med ett kinesiskt spänningsaggregat. Det blev plötsligt någon överbelastning, vippan på 10 A gick i gruppcentralen och likriktaren luktade lite bränt, sen dog den. Skulle inte vilja ha haft 16 A då, vem vet vilken brand det hade kunna startat... Snarare behöver jag fler uttag avsäkrade på 16 A, 10 A, 6 A och 2 A så man kan välja avsäkring för olika ändamål.
Bästa svaret
Du verkar inte riktigt vara på det klara med vad syftet med en säkring är. Du verkar, som många felaktigt gör, tro att säkringen är till för att skydda lasten på något sätt. Det vill säga begränsa hur mycket ström apparaterna får. Det är helt tokigt. Att hålla på och säkra med 6A och 2A är bara trams eftersom du knappast har så tunna eller dåliga ledningar i din fasta installation. En säkring har tre och endast tre syften i elanläggningen. Det första är att skydda mot kortslutning. Det är troligtvis vad du orsakar om du borrar i ledningen. Det andra är att skydda ledningen mot överlast. Det finns som du skriver förenklade tumregler för elektriker som säger att 2,5 mm2 kan skyddas med 16A under normala längder och förläggningssätt. Det funkar oftast. Är man mer kompetent, situationen mer komplicerad, eller om man vill frångå tumreglerna kan man dock räkna på och göra en mer exakt dimensionering. Det måste alltså göras i ditt andra fall där du tänker dig en gruppledning på 2,5 mm2 avsäkrad med 20A. Det tredje är att en del uttag i den fasta installationen är endast typgodkända för en begränsad strömstyrka och får inte monteras på en gruppledning med högra avsäkring. I det fallet tvingas man använda en säkring som är mindre än vad gruppledningen faktiskt klarar. Det här fallet är dock det med den största gråzonen. T.ex. med tanke på fast anslutna förbrukare och de så kallade "Europakontakterna" (Typ C) som är typgodkända för 2,5A men ändå får monteras på en ledning högre avsäkring. Här förlitar man sig på att ingen tillverkar en apparat med sådan kontakt som drar mer.U Uppfinnar-Nils skrev:
Spelar det någon roll? Det är t.ex. väldigt vanligt att en villa har huvudsäkringar med 16A proppsäkringar och sedan en eller flera gruppledningar också avsäkrade med 16A. Är gruppcentralerna hyfsat moderna med dvärgbrytare istället för proppsäkringar är det dessutom högst sannolikt att dvärgbrytarna alltid löser först vilket ytterligare minimerar de faktiska problemen. Huvudsäkringar löser då mest i en kombinerad överlast från flera gruppledningar och inte pågrund av oklar selektivitet. Men det är inte riktigt samma situation som här, så som @GK100 skriver bör du skippa 16A-säkringen i undercentralen och koppla svetsuttaget direkt på gruppledningen. Om du gör tvärt om är gruppledningen oskyddad och du kan då få en kombinerad överlast från svetsuttaget och övriga uttag som gör att kabeln överhettas. Det är varken bra eller tillåtet. Sen förstår jag ärligt talat inte varför du inte bara gör "rätt" och matar undercentralen med 5G4 eller 5G6 parallellt med gruppcentralen, beroende på vad gruppcentralen matas med, och på så sätt får en mer normal fast installation utan några konstigheter.U Uppfinnar-Nils skrev:
Redigerat:
Verktygstokig
· Stockholm
· 101 inlägg
Tack för ett informativt svar. Det där med strömmen kan bli större än 16 A i huvudledaren i "koncept2" om man kör flera apparater samtidigt på 10 A uttaget och 16 A uttaget hade jag helt missat. Bra att du såg det! Då är koncept 2 inget alternativ. Kabeln 3Gx 2,5mm2 har jag redan på hyllan. Det går förstås att skaffa fram en 5Gx4mm2 också (huvudgruppcentralen matas med 5x10mm2 från inkommande ledning enligt gruppförteckningen, men det är väl lite överdrivet att dra in 5Gx10mm till undercentralen? Blir ganska dyra kablar då.). Ja, det kanske är bäst med en trefasanslutning till undercentalen, så man får en ordentlig installation. Tack för hjälpen!O Steamboy skrev:Du verkar inte riktigt vara på det klara med vad syftet med en säkring är. Du verkar, som många felaktigt gör, tro att säkringen är till för att skydda lasten på något sätt. Det vill säga begränsa hur mycket ström apparaterna får. Det är helt tokigt. Att hålla på och säkra med 6A och 2A är bara trams eftersom du knappast har så tunna eller dåliga ledningar i din fasta installation. En säkring har tre och endast tre syften i elanläggningen. Det första är att skydda mot kortslutning. Det är troligtvis vad du orsakar om du borrar i ledningen. Det andra är att skydda ledningen mot överlast. Det finns som du skriver förenklade tumregler för elektriker som säger att 2,5 mm2 kan skyddas med 16A under normala längder och förläggningssätt. Det funkar oftast. Är man mer kompetent, situationen mer komplicerad, eller om man vill frångå tumreglerna kan man dock räkna på och göra en mer exakt dimensionering. Det måste alltså göras i ditt andra fall där du tänker dig en gruppledning på 2,5 mm2 avsäkrad med 20A. Det tredje är att en del uttag i den fasta installationen är endast typgodkända för en begränsad strömstyrka och får inte monteras på en gruppledning med högra avsäkring. I det fallet tvingas man använda en säkring som är mindre än vad gruppledningen faktiskt klarar. Det här fallet är dock det med den största gråzonen. T.ex. med tanke på fast anslutna förbrukare och de så kallade "Europakontakterna" (Typ C) som är typgodkända för 2,5A men ändå får monteras på en ledning högre avsäkring. Här förlitar man sig på att ingen tillverkar en apparat med sådan kontakt som drar mer.
Spelar det någon roll? Det är t.ex. väldigt vanligt att en villa har huvudsäkringar med 16A proppsäkringar och sedan en eller flera gruppledningar också avsäkrade med 16A. Är gruppcentralerna hyfsat moderna med dvärgbrytare istället för proppsäkringar är det dessutom högst sannolikt att dvärgbrytarna alltid löser först vilket ytterligare minimerar de faktiska problemen. Huvudsäkringar löser då mest i en kombinerad överlast från flera gruppledningar och inte pågrund av oklar selektivitet. Men det är inte riktigt samma situation som här, så som @GK100 skriver bör du skippa 16A-säkringen i undercentralen och koppla svetsuttaget direkt på gruppledningen. Om du gör tvärt om är gruppledningen oskyddad och du kan då få en kombinerad överlast från svetsuttaget och övriga uttag som gör att kabeln överhettas. Det är varken bra eller tillåtet. Sen förstår jag ärligt talat inte varför du inte bara gör "rätt" och matar undercentralen med 5G4 eller 5G6 parallellt med gruppcentralen, beroende på vad gruppcentralen matas med, och på så sätt får en mer normal fast installation utan några konstigheter.
Redigerat:
Kan kanske fylla på lite här.
Om du har verkstaden i vardagsrummet skulle jag inte rekommendera mer än en enfas 16A grupp fram till den. Du bör nog inte svetsa i vardagsrummet av flera skäl.
Framöver, när du bygger din riktiga verkstad, skulle jag rekommendera att du drar fram en egen matning med 5G6 till den och sätter en egen central i den.
För att hantera kinesiska apparater med tveksam isoleringsklass så skulle jag i första hand rekommendera en isolertransformator. Den separerar galvaniskt dina labuttag från elnätet och förhindrar således strömgenomgång i alla fall som inte innebär att du samtidigt berör båda polerna.
För att förhindra utsläpp av den magiska röken ur elektroniken så är det labbaggregat med strömbegränsning som gäller.
Jag skulle avråda från att använda kinaprylar med hög effekt i alla andra fall än strikt kontrollerad labmiljö. Själv begränsar jag mitt laborerande till elektronikmoduler som matas med 5V via USB.
Om du har verkstaden i vardagsrummet skulle jag inte rekommendera mer än en enfas 16A grupp fram till den. Du bör nog inte svetsa i vardagsrummet av flera skäl.
Framöver, när du bygger din riktiga verkstad, skulle jag rekommendera att du drar fram en egen matning med 5G6 till den och sätter en egen central i den.
För att hantera kinesiska apparater med tveksam isoleringsklass så skulle jag i första hand rekommendera en isolertransformator. Den separerar galvaniskt dina labuttag från elnätet och förhindrar således strömgenomgång i alla fall som inte innebär att du samtidigt berör båda polerna.
För att förhindra utsläpp av den magiska röken ur elektroniken så är det labbaggregat med strömbegränsning som gäller.
Jag skulle avråda från att använda kinaprylar med hög effekt i alla andra fall än strikt kontrollerad labmiljö. Själv begränsar jag mitt laborerande till elektronikmoduler som matas med 5V via USB.
Verktygstokig
· Stockholm
· 101 inlägg
Tack för dina råd. Ska kolla upp "isolertransformator" om det är något en uppfinnare kan behöva...tommib skrev:
Kan kanske fylla på lite här.
Om du har verkstaden i vardagsrummet skulle jag inte rekommendera mer än en enfas 16A grupp fram till den. Du bör nog inte svetsa i vardagsrummet av flera skäl.
Framöver, när du bygger din riktiga verkstad, skulle jag rekommendera att du drar fram en egen matning med 5G6 till den och sätter en egen central i den.
För att hantera kinesiska apparater med tveksam isoleringsklass så skulle jag i första hand rekommendera en isolertransformator. Den separerar galvaniskt dina labuttag från elnätet och förhindrar således strömgenomgång i alla fall som inte innebär att du samtidigt berör båda polerna.
För att förhindra utsläpp av den magiska röken ur elektroniken så är det labbaggregat med strömbegränsning som gäller.
Jag skulle avråda från att använda kinaprylar med hög effekt i alla andra fall än strikt kontrollerad labmiljö. Själv begränsar jag mitt laborerande till elektronikmoduler som matas med 5V via USB.
Har funderat lite idag, och det lutar åt att installera en 5Gx2,5mm2 avsäkrad med 3x16A i huvudgruppcentralen, så att det blir trefas i verkstan, och i undercentralen ha både 10A och 16A automatsäkringar för olika uttag. (Behöver köpa en sån kabel då, den är hyfsat billig, EKLK, 5Gx2,5 L=25 m, ca 800 kr). Anledningen är att precis utanför verkstaden, utomhus, håller jag på att göra i ordning en liten arbetsyta för svetsning, vinkelslipning, etc. Det finns ett vägguttag på fasaden som då kan matas inifrån verkstan/vardagsrummets undercentral. Kan nog vara bra med ett trefasuttag på husets fasad för framtida bruk, nu när jag tänker efter...
Installationen som den är nu, är inte så bra. Vägguttaget utomhus på fasaden har ingen jord framdragen (inte heller uttagen i verkstaden) och det är en gammal 2x1,5mm2 som slingrar sig via 5st kopplingsdosor upp på vinden längst taknocken, via uttag i sovrum, etc. Ledningen är ungefär 30m (istället för 10m om man går kortaste vägen). Så när jag startar dammsugaren i verkstan blinkar det till i lamporna... Så det är lite akut att åtgärda detta.
Har svetsat lite utomhus, ännu bara med elverk. Svetsar för övrigt mest med en punktsvetstång, den är ganska snäll både med lukter och gnistor och inget "svetssprut", så eventuellt kan man köra den inomhus om man är försiktig. Bågsvetsning bara utomhus.
Redigerat:
Klicka här för att svara
