Jag har läst att man bara får bryta strömbrytare upp till 16 A.
Jag har 26 A in i huset, men vet inte vad jag har in i strömbrytaren. Kan jag förmoda att det är 16 A eller 26 A, eller behöver jag mäta med en multimeter för att få reda på vilket det är?
Jag har 26 A in i huset, men vet inte vad jag har in i strömbrytaren. Kan jag förmoda att det är 16 A eller 26 A, eller behöver jag mäta med en multimeter för att få reda på vilket det är?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Du måste vara tydligare med vad du menar. Pratar du om att byta huvudbrytare? I så fall är det otillåtet. De enda brytare du får byta är vanliga lampknappar och typ tvättmaskinsbrytare.
Det är väldigt oklart vad du menar med 26 A in? Det är inte en normal säkringsstorlek och är inte heller relevant.
Du bör absolut inte mäta ström med en multimeter, vid felaktig mätning kan det vara rejält farligt.
Det är väldigt oklart vad du menar med 26 A in? Det är inte en normal säkringsstorlek och är inte heller relevant.
Du bör absolut inte mäta ström med en multimeter, vid felaktig mätning kan det vara rejält farligt.
Man får bara byta strömbrytare om man har de nödvändiga kunskaperna. Det verkar du sakna.
Om det är en strömbrytare till en lampa så sitter den förmodligen efter en säkring på 10A. Vad du har för huvudsäkringar spelar inte så stor roll eftersom alla prylar du får byta sitter efter ytterligare en säkring.
Att mäta ström med en multimeter för att kontrollera hur mycket det finns i ett uttag kan resultera i att instrumentet exploderar...
Om det är en strömbrytare till en lampa så sitter den förmodligen efter en säkring på 10A. Vad du har för huvudsäkringar spelar inte så stor roll eftersom alla prylar du får byta sitter efter ytterligare en säkring.
Att mäta ström med en multimeter för att kontrollera hur mycket det finns i ett uttag kan resultera i att instrumentet exploderar...
Det var lampknappar jag tänkte byta, från dimmer till vanlig knapp. Jag har ingen kunskap, men tänkte slå av huvudströmmen till huset och sedan följa någon guide jag hittar.
Du får inte byta en strömbrytare själv eftersom du saknar kunskap. Är du medveten om riskerna för personskada och för brand? Vet du om att du begår ett brott och att fängelse upp till 1 år ingår i straffskalan!
Nå, det är fullt lagligt att byta en strömbrytare (i egen kapsling, för max 16A) själv. Lagstiftningen nämner absolut ingenting om kunskap. Så TS begår inget brott i elsäkerhetslagens mening om hen byter en strömbrytare.
Däremot är det väldigt lämpligt att ha kunskap om hur man gör så även jag sällar mig till de som rekommenderar att ta kontakt med en elektriker eller åtminstone läsa på ordentligt först.
Däremot är det väldigt lämpligt att ha kunskap om hur man gör så även jag sällar mig till de som rekommenderar att ta kontakt med en elektriker eller åtminstone läsa på ordentligt först.
Moderator
· Stockholm
· 57 834 inlägg
Nu tycker jag vi kan lugna ner det lite.
Det är normalt sett ett enkelt jobb att byta från dimmer till en brytare.
Om trådskaparen ger oss lite mer information om fallet, så kommer det att gå utmärkt att få hjälp här.
Men första punkten: Mät INTE något om du inte vet precis vad du gör.
Berätta lite mer om förutsättningarna:
Du har en dimmer, en vanlig dimmer med ratt, eller en som styrs med fjädrande knappar?
Finns det någon mer brytare som styr samma lampa (trappkoppling)?
Lägg gärna upp en bild.
Det är normalt sett ett enkelt jobb att byta från dimmer till en brytare.
Om trådskaparen ger oss lite mer information om fallet, så kommer det att gå utmärkt att få hjälp här.
Men första punkten: Mät INTE något om du inte vet precis vad du gör.
Berätta lite mer om förutsättningarna:
Du har en dimmer, en vanlig dimmer med ratt, eller en som styrs med fjädrande knappar?
Finns det någon mer brytare som styr samma lampa (trappkoppling)?
Lägg gärna upp en bild.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 848 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 848 inlägg
Vill man mäta stora strömmar på ett säkert sätt så är strömtång bäst. Behöver inte kosta så mycket längre, CO eller Kjell har från Uni-T för 500-600kr som är dugliga även till andra mätningar.

Nu verkar det inte vara aktuellt här ändå utan mer av ett missförstånd att strömmen behöver mätas i detta fallet.
Nu verkar det inte vara aktuellt här ändå utan mer av ett missförstånd att strömmen behöver mätas i detta fallet.
Redigerat:
Tack för mycket hjälpsamma svar!
Här kommer mer information om förutsättningarna.
Så här ser dimmern och lampknappen ut. Det finns ingen annan brytare till armaturen. Anledningen till att jag vill ta bort dimmern är att jag har skaffat Philips Hue, och dom ljuskällorna visst inte funkar bra med dimmers.
Jag tror att lampknappen på bilden (kopplad till annan armatur) är en sån här, säg gärna till om jag har fel:
https://www.hornbach.se/shop/Stromb...ram-vit-1822121/6690211/artikel-detaljer.html
Jag kan inte mycket om el, men någonstans ska man börja. Jag har förstått att jag inte ska mäta med min multimeter. Tack för varningen. Jag lär mig gärna.
Här kommer mer information om förutsättningarna.
Så här ser dimmern och lampknappen ut. Det finns ingen annan brytare till armaturen. Anledningen till att jag vill ta bort dimmern är att jag har skaffat Philips Hue, och dom ljuskällorna visst inte funkar bra med dimmers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att lampknappen på bilden (kopplad till annan armatur) är en sån här, säg gärna till om jag har fel:
https://www.hornbach.se/shop/Stromb...ram-vit-1822121/6690211/artikel-detaljer.html
Jag kan inte mycket om el, men någonstans ska man börja. Jag har förstått att jag inte ska mäta med min multimeter. Tack för varningen. Jag lär mig gärna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden