Hej
Bygger en liten sommarstuga och snart skall elen installeras. Redan köpt en keramikhäll. Övrigt ej inköpt. Jag ser att den går att koppla både 400 och 220 V. Tycks vara så att allt mer kommer med 220 stickkontakt och 400 fast blir allt ovanligare. Praktiskt då man kan koppla in själv, men man får ju sämre effekt. Nu till frågan: Är det värt att dra 400 V till köket när man ändå håller på eller skall man nöja sig med 220V?

Du ska dra en komplett trefasmatning till spisplatsen, dvs fem ledare. Sedan kan man koppla in 230 eller 400-spisar efter behag.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
S
Fotografen Fotografen skrev:
Du ska dra en komplett trefasmatning till spisplatsen, dvs fem ledare. Sedan kan man koppla in 230 eller 400-spisar efter behag.
helt klart så han ska göra. Dessutom kan du då sätta stickpropp på hällen du köper och installera själv bäst du vill oavsett om det är 1,2 eller 3fas, koppla stickpropp får du göra själv.

Ja, dra trefas 400 volt. 230-volts spisarna är ett jäkla ofog.

Alla spisar är i praktiken 230V i dag. Det är för att de ska funka på många marknader.

Så här inbillar jag mig att det är med spisarna rätta mig gärna om det är fel. Spisarna har idag nästan alla 230v elementspänning. Du behöver 3 faser fram samt 0+jord för att kunna få ut full effekt på spisen då en fas driver två plattor fas 2 de andra två plattorna och den tredje ugnen. Matning 2,5m2 16ah. Sen kan du ansluta fast eller köra perilex.

Bortsett från enheterna är det rätt uppfattat.

Och att man nästan jämt sätter uttag Perelex för separat häll/spis och Schuko för separat ugn. För att folk själva ska kunna byta vitvaror. INGEN vill ha ett jobb som bara går ut på att koppla in eller koppla lös spisar, hällar, ugn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.