Tjena!

Är en ung kille med noll erfarenhet av hus men ska nu renovera hela nedervåningen innan jag flyttar in.

Gammal hemma smickrad el som ligger utanpå väggarna ska nu, dras nytt inne i väggarna och ny el central på nedreplan.

Till min fråga, elektrikern jag ska anlita ska få göra ritningar hur han vil ha det. Sen ska jag fräsa och montera dosorna.

I detta huset är det en original del från 1945 där ser ser ut som spånskiva längst ut. Bakom vet jag ej. Även i den lite mer nybyggda är där spån.

När jag fräst alla spår så ska ju allt återställas med nya tapeter och färg. Tanken är inte att gipsa utan sätta väv och måla eller tapet.

Så till min fråga går det och blir det bra? Eller måste jag gipsa om hela nedre plan?

Är ung och mitt drömhus kom ut, så det blev både för dyrt och jag är ensam så priserna är viktiga att hålla ner.

D
Jag skulle gissa att det bland nnat beror på vad det är för spånmaterial.

I mitt hus från 1944 består innerväggarna av plankvägg klädda med treetex och sedan tapet. Efter att ha rivit ett par treetex-väggar är min personliga erfarenhet att det knappast lär gå att få snygga spår. Du kan ju ha någon annan form av spånskiva, men jag hade antingen satsat på att riva spånskivorna och sätta gips som nytt ytskikt (och i samband med det lägga elen infälld), eller sätta renoveringsgips utanpå spånskivan.

För egen del har vi utanpåliggande el i de rum där treetexen sitter kvar och där vi velat komplettera med fler uttag. Jag tycker knappt det märks, men vi har vita väggar och vita lister. Jag hade personligen inte prioriterat att fälla in elen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.