Har inhandlat en impulsfjäder och monterat i en Eljo Trend i trappkoppling. Monterade den upptill i brytaren. När jag slår på strömmen och testar funkar själva återfjädringen bra, men varje gång den fjädrar tillbaka så tänds lampan igen. Det som sker är alltså att lampan slocknar då vippan trycks in, men slocknar igen då den fjädrar tillbaka.
Vad göra?
Vad göra?
En vanlig trappkoppling? Vad ska du med fjäder till? Har du en tryckdimmer? Isåfall sitter brytaren upp och ner.
Som Intresserad sa, utan en tryckdimmer/pushdimmer så finns det ingen mening att ha återfjädrande tryckknapp. Det är bara en strömbrytare som leder direkt till lampan, lampan lyser så länge knappen är intryckt.
Skulle du sätta en sån här bakom, så får du effekten du vill ha. Vet inte om det finns strömställare med detta inbyggt:
https://www.elbutik.se/product.html...9CE-if65uUu7xWHRuE7TDZdEqX9VQ1oxoCU_IQAvD_BwE
Skulle du sätta en sån här bakom, så får du effekten du vill ha. Vet inte om det finns strömställare med detta inbyggt:
https://www.elbutik.se/product.html...9CE-if65uUu7xWHRuE7TDZdEqX9VQ1oxoCU_IQAvD_BwE
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Men har du en dimmer eller något drivdon som stöder inpulsstyrning?
Jaha, och jag som trodde att det skulle funka såhär med. Fel av mig, men då har jag lärt mig nåt nytt. Tack för det!S Sweedbanana skrev:
Nej, alltså det är min fru som stör sig på att trappbrytaren ibland tänds uppåt och ibland nedåt, så som det är med trappbrytare. Och därför hamnar den i "ofas/osynk" med brytaren den delar ram med, som styr belysningen under trappan. Så poängen var helt estetisk, men men...
Bästa svaret
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Men sätter du in en dosdimmer med push eller puls styrning så kan du få ihop det. Är själv förespråkare av Plejd med finns andra lite billigare lösningar från Vadsbro
Tack för tipset, tar med mig det i fortsatta renoveringenHenrik.woll skrev:
I detta fall handlade det om ren estetik och den trappbelysningen är ingen mening att dimra. Får vara antingen på eller av.
Bara för att det sitter en dimmer där behöver ni ju inte dimmra. Den tänds ju med styrkan den hade sist. Så länge inte knappen trycks in för att dimmra får du ju den estetiska funktionen du vill ha.
Jodå, det fattar jag, men menar att vi (läs: hon) inte finner det estetiska så viktigt att vi (läs: jag) plöjer ner mer pengar i det.dof skrev:
"Orka hålla på å joxa" var hennes kommentar nyss. Så med det får vi anta att hon har överseende med det estetiska
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Men det är ju ett utmärkt sätt att få pilla lite 

Ett impulsrelä skulle lösa problemet med det estetiska.
Ett "Finder 26.01.8.230.0.0.0.0" får plats i en A-dosa
Ett "Finder 26.01.8.230.0.0.0.0" får plats i en A-dosa
snaggletooth skrev:
Återigen bra tips! Forumet levererarmexitegel skrev:
Just nu i dagsläget är detta pilleri inget jag hinns med att prioritera, tyvärr. Men får jag en släng av att ha massa tid men inget att fixa med så står detta högt upp på listan.