Håller på att byta panel på huset och på ena gaveln är servisledningen klamra från marken upp till nock och sen in genom en genomföring till mätarskåpet på vinden. När jag nu ser servisen på nära håll tycker jag inte det ser helt ok ut och har därför några frågor:
1. Är det ok att kabeln är skalad så att ledarnas individuella isolering är exponerad utomhus? Den börjar se torr och sprucken ut nu efter några år.
2. Vem ansvarar för kabeln och genomföringen? Är väl nätägare tänker jag.
3. Kan man kräva att nätägaren åtgärdar detta snarast, innan isoleringen spricker helt med kortslutning som följd?
4. Vågar jag fortsätta fasadbytet innan detta är åtgärdat? Med risk för att jag råkar stöta till ledningarna.
Jag har kontaktat nätägare idag men de jobbar inte på helgen.
1. Är det ok att kabeln är skalad så att ledarnas individuella isolering är exponerad utomhus? Den börjar se torr och sprucken ut nu efter några år.
2. Vem ansvarar för kabeln och genomföringen? Är väl nätägare tänker jag.
3. Kan man kräva att nätägaren åtgärdar detta snarast, innan isoleringen spricker helt med kortslutning som följd?
4. Vågar jag fortsätta fasadbytet innan detta är åtgärdat? Med risk för att jag råkar stöta till ledningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har kontaktat nätägare idag men de jobbar inte på helgen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
1. Nej det är inte bra. Även om de inte är åtkomliga för beröring så tar solen hårt på dem. Dock vet vi inte vad det är kabeltyp.
2. Eftersom du har elmätaren på vinden så är det troligen nätägarens servisledning. Men kolla runt först om du inte har nån låda på husväggen eller vid vägen där det sitter några säkringar. Då är den lådan nätägarens anslutningspunkt, och kabeln på bild är din egen huvudledning som du själv ansvarar för.
3. De brukar vara ohörsamma på krav... Men är det deras kabel och du skickar en bild på den spruckna ledarisoleringen så kommer de ju åtgärda det, nångång...
4. Du ska nog inte röra dessa ledare. Om isoleringen är torr är det risk att den spricker än mer. Men kabeln kan du lyfta lite, utan att ledarna rör sig. Då kan du ju byta hela fasaden utom underbrädan där genomföringen sitter.
2. Eftersom du har elmätaren på vinden så är det troligen nätägarens servisledning. Men kolla runt först om du inte har nån låda på husväggen eller vid vägen där det sitter några säkringar. Då är den lådan nätägarens anslutningspunkt, och kabeln på bild är din egen huvudledning som du själv ansvarar för.
3. De brukar vara ohörsamma på krav... Men är det deras kabel och du skickar en bild på den spruckna ledarisoleringen så kommer de ju åtgärda det, nångång...
4. Du ska nog inte röra dessa ledare. Om isoleringen är torr är det risk att den spricker än mer. Men kabeln kan du lyfta lite, utan att ledarna rör sig. Då kan du ju byta hela fasaden utom underbrädan där genomföringen sitter.
Normalt montage när nätägaren byter från luftledning till jordkabel, det är s.k brandsäker genomförning i väggen och troligtvis sitter det en plåtlåda med säkringar innanför,(behöver inte vara det ) därifrån så går det en kabel till mätaren.. Var sitter El-mätaren ? Har sett sådant montage på flera ställen och 15-20 år gamla och det händer inget, dom ledningar som går in är en del av den svarta kabeln som kommer från marken och är kopplade innanför väggen. .Så med inte bra är inget att bry sig om, fullt normalt
Precis sådär ser det ut hemma hos mig med. På insidan av väggen sitter detta proppskåp med 35A säkringar, därefter går en kabel vidare till elcentralen där de säkringar man vanligen kallar huvudsäkringar eller mätarsäkringar finns.
Det stämmer att det sitter en låda med säkringar på insidan och sedan vidare till mätare mm.
Stämmer också att det ser ut såhär efter att man bytt från luft till nedgrävd ledning.
Tycker dock det känns lite osäkert med sprucken isolering på kablarna, speciellt nu vid fasad ute. Får se vad nätägare säger och ta det väldigt försiktigt när gamla panelen lossas.
Hur är genomföringen fastsatt? Alltså själva porslinsgrejen.
Stämmer också att det ser ut såhär efter att man bytt från luft till nedgrävd ledning.
Tycker dock det känns lite osäkert med sprucken isolering på kablarna, speciellt nu vid fasad ute. Får se vad nätägare säger och ta det väldigt försiktigt när gamla panelen lossas.
Hur är genomföringen fastsatt? Alltså själva porslinsgrejen.
Porslinsgenomföringen är inskjuten inifrån säkringslådan och fastsatt med två skruvar.
Det vanliga när detta gjordes var att genomföringen byttes ut mot en med ett hål så att
hela kabeln kunde dras in i lådan just för att undvika det som nu skett, dvs att ledarparternas sämre isolering förstörts pga av uv-strålning mm.
Det vanliga när detta gjordes var att genomföringen byttes ut mot en med ett hål så att
hela kabeln kunde dras in i lådan just för att undvika det som nu skett, dvs att ledarparternas sämre isolering förstörts pga av uv-strålning mm.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Det står då klart att det är nätägarens kabeln det handlar om här. Hör med dem.
Det blir väl oftast lite halvdant när man ska koppla ihop saker som egentligen inte hör ihop, som i det här fallet jordkabel till luftledningsprylar men sprucken isolering tycker jag inte låter så bra
Jag kanske bör ta en närmare titt på hur ledarna ser ut här hemma.
Edit: stavning
Edit: stavning
En typisk "elverket-lösning" för att få det att fungera när blanktråden nått sin livslängd.
Inte så näpet att få till det med jordkabel och docka för tråd.
Inte så näpet att få till det med jordkabel och docka för tråd.
Problemet där är mest att ledarna är PEX isolerade och borde förstärkts när de är exponerade ute. Samma jobb några decennier tidigare med tex EKKJ hade klarat sig bra. Givetvis vore det oavsett vettigt med extra isplering men den snabba försämringen här beror på kabeltypen dvs N1XV.
Ungefär lika enkelt som nämndes hade varit att ta bort genomföringen och gått med kabeln in i lådan. Porslinspipan och den speciella lådan behövdes på friledningstiden pga att man inte vettigt kunde säkra servisen i luftledningen. Den gjordes som jonaserik skrev felsäker på detta sättet fram till säkring på andra sidan väggen. Dock var det trots allt krav på att blanktråden skulle vara isolerad närmast väggen och då lite mer hållbart än på bilden.
Vettigt vid dessa fallen kan vara att man flyttar ut mätaren. Om man inte vill rota så mycket just då drar man kabel på sin sida upp till gamla punkten och kan fortsätra senare med ev ombyggen utan nätägarens kablar ivägen.
Ungefär lika enkelt som nämndes hade varit att ta bort genomföringen och gått med kabeln in i lådan. Porslinspipan och den speciella lådan behövdes på friledningstiden pga att man inte vettigt kunde säkra servisen i luftledningen. Den gjordes som jonaserik skrev felsäker på detta sättet fram till säkring på andra sidan väggen. Dock var det trots allt krav på att blanktråden skulle vara isolerad närmast väggen och då lite mer hållbart än på bilden.
Vettigt vid dessa fallen kan vara att man flyttar ut mätaren. Om man inte vill rota så mycket just då drar man kabel på sin sida upp till gamla punkten och kan fortsätra senare med ev ombyggen utan nätägarens kablar ivägen.
Nätägaren kommer att fixa detta, antingen genom att skarva kabeln och använda samaa genomföring men med ledare med uv-skyddad isolering. Eller så sätter de ett fasadmätarskåp men vi får bekosta en elektriker för att dra en ny kabel från skåpet till huvudcentralen på vinden.
Vad skulle fördelen för mig vara med ett fasadmätarskåp?
Bjuder de på ett fasadskåp och du behöver fixa elektriker för inkoppling mellan fasadskåp och befintlig anläggning hade jag tagit det erbjudandet direkt. Ett utanpåliggande fasadskåp ligger väl i runda slängar 3000-4000:- så får du ett av elverket så passa påJ jokamp skrev:Nätägaren kommer att fixa detta, antingen genom att skarva kabeln och använda samaa genomföring men med ledare med uv-skyddad isolering. Eller så sätter de ett fasadmätarskåp men vi får bekosta en elektriker för att dra en ny kabel från skåpet till huvudcentralen på vinden.
Då är du i det läge du borde varit i redan förra gången. Välj ett bra ställe för skåpet så är du sen helt fri att jobba med kabeln på din sida. Tex om du bygger om och vill flytta centraler osv är det helt din sak att bestämma över.
Finns ingen anledning att det kommer till den typen B-lösningar du har där. Skillnaden är bara ett skåp och ev ändring av läget för servisen brukar bjudas på om du önskar annan plats än under gamla införingen.
Finns ingen anledning att det kommer till den typen B-lösningar du har där. Skillnaden är bara ett skåp och ev ändring av läget för servisen brukar bjudas på om du önskar annan plats än under gamla införingen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Sen får man ju tänka på att det kanske går att skrota bort en del centraler. Det som sitter däruppe nu var väl mätarsäkringarna förr med luftledning. Får du mätarskåp så kan man nog rensa bort en del och kabeln kanske inte måste gå in däruppe utan direkt till vanliga centralen nånstans.